השוק

תשובה עוזב את מאגר תמר: כמה יקבל בעסקת הענק?

עם השלמת המכירה עומדת למעשה דלק קידוחים במתווה הגז ויוצאת מההחזקה בתמר; דלק קידוחים תקבל את חלקה בתזרים המזומנים שינבע ממאגר תמר עד לסוף אוגוסט
ניצן כהן |  2
יוסי אבו (צילום דלק קידוחים)
לאחר שנחתם הסם העקרונות בין מובדאלה פטרוליום לדלק קידוחים, נחתם היום ההסכם הסופי בין שתי החברות, במסגרתו תעביר דלק קידוחים את חלקה במאגר תמר ודלית למובדאלה וזאת תשלם בעבור חבילת המניות קצת יותר ממיליארד דולר וכן את תזרים המזומנים שינבע מחלקה במאגר עד לסוף חודש אוגוסט.
חלק של דלק קידוחים בתמר עומד נכון להיום על 22%. ההסכם נחתם במפגש וירטואלי בין מנכ"לי החברות: יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, ומנסור מוחמד אל חמד, מנכ"ל מובדאלה פטרוליום, וזאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים בחודש אפריל האחרון.
זכור, בהתאם למתווה הגז שאושר על ידי הממשלה, הכנסת ובג"ץ, דלק קידוחים התחייבה למכור את כל זכויותיה במאגר עד לסוף שנת 2021. עם השלמת העסקה מציינת דלק קידוחים עמידה מלאה במלוא ההתחייבויות שנטלה על עצמה במסגרת המתווה.
בגין מכירת זכויותה במאגר תקבל דלק קידוחים תשלום מזומן בהיקף של 1.025 מיליארד דולר, וכן את כלל התזרים מהמאגר מראשית 2021 ועד למועד הקובע להעברת הזכויות: 1.8.2021, אשר מוערך בכ-75 מיליון דולר נוספים. זהו ההסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל מאז חתימת "הסכמי אברהם" לפני כשנה. במהלך החודשיים הקרובים, עם התקיימותם של מספר תנאים מתלים שנקבעו בהסכם תושלם העסקה באופן סופי ומובדאלה פטרוליום תיכנס בנעליה של דלק קידוחים בפרויקט תמר.
נוסף על מובדאלה פטרוליום שתחזיק ב-22% ממאגר תמר, מחזיקים במאגר 5 שותפים נוספים – שברון המשמשת גם כמפעיל (25%), ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%).
לפי דוח העתודות האחרון של חברת NSAI  שפורסם בינואר 2020, היקף העתודות המוכחות והצפויות בחזקת תמר, לאחר הפקה של יותר מ-69.3 BCM, עומד על כ-300 BCM גז טבעי ו-14 מיליון חביות קונדנסט. המאגר, שהוכרז כתגלית בשנת 2009 ממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מתחת לפני הים, ובעומק מים של כ-1,700. ההפקה מהמאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות 6 בארות, מהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק״מ לאסדת הפקה עליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי. מהאסדה, מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד ייצוא  למצרים ולירדן.
לאחר מכירת חלקה בתמר, תוסיף  דלק קידוחים להתמקד בפעילות מאגר לוויתן שבו היא מחזיקה ב-45.3%. כזכור לוויתן הוא ממאגרי הגז הטבעי הגדולים בעולם עם עתודות מוכחות וצפויות של גז טבעי הנאמדות בכ 649 BCM  ו-41 מיליון חביות קונדנסט. ההפקה ממאגר לוויתן גדלה השנה משמעותית ובמחצית השנה הראשונה של שנת 2021 סך המכירות מהמאגר הגיע ל-5.5 BCM, אשר מרביתם שווקו ללקוחות הייצוא במצרים ובירדן. בנוסף מחזיקה דלק קידוחים ב 30% ממאגר אפרודיטה הממוקם לחופי קפריסין שלו עתודות בהיקף של 120  BCM.
יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים: "ההסכם שנחתם היום מהווה עבורנו הישג כפול, גם עמדנו באופן מלא במתווה הגז וגם ביצענו עוד צעד ענק בהעמקת הפעילות האזורית שלנו. עסקת ענק עם חברה מהאמירויות לצד ייצוא גז למצרים וירדן – ככה בדיוק, במעשים בשטח, בונים מזרח-תיכון חדש. העסקה עם מובדאלה עומדת בכל העקרונות שהצבנו לעצמנו והיא תאפשר לנו להקטין את רמת המינוף ולשפר את החוסן הפיננסי של דלק קידוחים.
"כעת לאחר שהשלמנו את חלקנו במתווה הגז נתמקד בפיתוח והרחבת לוויתן, באספקת הדרישות הגוברות לייצוא גז ובפיתוח אפיקי פעילות נוספים שיתכתבו עם רוח הזמן וישיאו ערך נוסף למשקיעים שלנו".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    איך זה שהמניה לא מזנקת
    כפיר משקיע שוקע 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם חדשות טובות ביותר כלום לא זז בנייר הזה. מינוס 70% מהקניה ועדיין בקרקעית
    סגור
  • 1.
    עכשיו עש חו כסף שיזער אצ החובות שלו (ל"ת)
    מוטי 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור