השוק

בנק הפועלים: העלאות השכר ילחצו את האינפלציה בישראל למעלה

כלכלני בנק הפועלים מעריכים שבמשך הזמן נראה את ההשפעה של הגורמים המקומיים כמו העלאות השכר, לוחצים את האינפלציה למעלה כשעד עכשיו היו אלה גורמים מיובאים שלחצו את המחירים למעלה
ניצן כהן |  5
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יחצ גדי דגון, freepik)
ככלל, כשבבנקים מתחילים לדבר ב-Under Statement צריך להתחיל לנבור בפרטים הקטנים ולהבין טוב מאוד את מה שהם אומרים - בעיקר כי מצטבר אצלם הרבה מידע שעיבוד נכון שלו יכול לתת תמונה מצוינת על הכלכלה.
המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים היא מהמפותחות שיש במערכת והניתוח הכלכלי שלה משפיע על תיק האשראי של הבנק וזה חשוב. במחלקה אומרים היום כי "במבט קדימה אנו מעריכים שהאינפלציה תיוותר בקרבת מרכז היעד, זאת תחת השפעה של הייסוף, וכנראה גם מדיניות מוניטארית פחות מרחיבה בשנה הבאה.
"אנו רואים שהאינפלציה בינתיים מיובאת ברובה מחו“ל וזה ניכר בסעיפים כמו ריהוט וציוד לבית, מזון וכלי רכב. באופן מעט מפתיע מחירי ההלבשה וההנעלה ממשיכים לרדת, על אף שרכיב היבוא שם גבוה. אנו מעריכים כי באופן הדרגתי נראה את ההשפעה של הגורמים הגלובליים על האינפלציה יורדת, כשמנגד גורמים מקומיים כמו התייקרות עלויות העבודה יותירו את האינפלציה בקרבת מרכז היעד".
אם כן, מה אומרים לנו בבנק הפועלים? עד עכשיו מה שמיתן את האינפלציה הייתה בעיקר העובדה שהכלכלה הישראלית לא נגררה להעלאות שכר שבתורם מגבירים את הביקושים ולמעשה עליות המחירים בחו"ל, של חומרי הגלם וההובלה היו אלה שגרמו למחירים בישראל לעלות.
אנחנו מתקרים, אומרים בבנק הפועלים, למצב בו העלאות השכר בישראל יתחילו לתת אותותיהם בכלכלה המקומית אבל אז, הם מעריכים, יתמתנו עליות המחירים בחו"ל ובנק ישראל יתחיל להעלות ריבית ולכן תהיה לכל הגורמים האלה השפעה מקזזת שתביא את האינפלציה למרכז היעד - כלומר ל-2%. כך שאם הם צודקים בניתוח שלהם (שעד כה היה מדויק להפליא) הרי שאנחנו לא במצב של התפרצות אינפלציונית אלא עליית מדרגה שנמצאת בשליטה - ואלה חדשות טובות מאוד לכלכלה.
"מדד המחירים הנמוך לחודש אוקטובר יאפשר לבנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי לפחות עד אמצע 2022. בנק ישראל ינסה כנראה לחזק את המסר שהמדיניות המרחיבה היא פה להישאר תקופה ארוכה, וכן שרכישות המט"ח ימשכו בכדי למנוע שינויים חריגים ולהאט את הייסוף.
"הירידה באינפלציה השנתית בחודש אוקטובר מקטינה את הסיכוי שנראה את בנק ישראל מקדים את הפד בעליות ריבית, כמו שעשו חלק ממדינות אירופה. אנו מעריכים כי הריבית תעלה בשנה הבאה בסמוך למועד עלייתה בארה"ב".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הדבר היחיד שגורם לאינפלציה היא בנק ישראל
    דורון 11/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינפלציה היא הרחבת כמות הכסף במחזור. עליית מחירים היא רק תופעת לוואי..
    סגור
  • 4.
    תלוי למי
    יואל 11/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטוח שכלכלני בנק הפועלים לא מתכוונים שהעלאת שכר עובדי בנק הפועלים תגרום לאינפלציה שהם מפחדים ממנה כל השאר כן.
    סגור
  • 3.
    מעניין אם האינפלציה לא תעלה
    מעניין 11/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר שיורידו את שכר הבכירים שעובדים בכול הבנקים. נראה לי כי המדד יחזור לאפס. ניתוחים של כלכלני הבנקים הם דו"ח ניתוח לאחר המוות של מעמד הביניים.
    סגור
  • 2.
    צביעות
    מולייר 11/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מענין שעל העלאת שכר לבכירים וחלוקת דיוידנג לא גורמת לשום דבר רע חזירים חברי לב
    סגור
  • 1.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    נכה צהל הלום קרב 11/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים פרטים בפייסבוק
    סגור