השוק

בנק הפועלים מוריד את תחזיות האינפלציה בגלל מחירי הנפט

במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים אומרים שקשה להעריך את האינפלציה על רקע חוסר הוודאות בשווקים, אבל אם הנתונים שאנחנו רואים כרע יוותרו, פחות או יותר ללא שינוי הרי שירידת מחירי הנפט ילחצו את האינפלציה לרמה שנתית ש ל1.8%
ניצן כהן |  1
בנק הפועלים (צילום Magma Images)
המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מורידה היום את תחזית האינפלציה שלה לשנת 2022 אבל עדיין התחזית מלאה נעלמים ורכיבים של חוסר ודאות, מה שמקשה על מתן הערכה מדויקת יותר.
בבנק הפועלים נוקבים כעת באינפלציה של 1.8% בעוד השווקים צופים אינפלציה של 2.4%. במחלקה הכלכלית של הבנק אומרים שהתפשטות האומיקרון הביאה לגל של "שנאת סיכון" בשווקים, ובכלל זה ירידה במחירי האנרגיה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד ל- 70 דולר. התפתחויות אלו ממתנות את האינפלציה לטווח הקצר, אך הן מחזקות את האינפלציה לטווח הארוך יותר.
"הפחתנו את תחזית האינפלציה ל- 12 חודש לשיעור של 1.8%, על רקע הירידה החדה במחיר הנפט. יחד עם זאת אנו מעריכים כי לטווחים ארוכים יותר סיכון האינפלציה גבוה, זאת לאור המשך העלייה בשכר והקושי לאייש משרות".
עוד אומרים בבנק כי אינפלציה היא תהליך שאינו לינארי, כלומר היצרנים סופגים עלייה בהתייקרויות התשומות עד לנקודה מסוימת, ומעבר אליה, מתחילים המחירים לצרכן לעלות. "בסעיף מדד כמו ריהוט וציוד לבית ההתייקרויות בעולם, ובעיקר עלויות ההובלה היו גבוהות והן גולגלו די מהר לצרכנים. בסעיף כמו הלבשה והנעלה טרם ראינו לדוגמה את השפעת ההתייקרויות בעולם. מצב זה מגביר את אי-הוודאות סביב האינפלציה, ויתכן שיש התייקרויות נוספות בקנה שטרם נמדדו. השווקים מתמחרים עתה אינפלציה בשיעור של כ- 2.4% לאורך כל עקום התשואות, שיעור שהוא אמנם גבוה מהתחזית שלנו לאינפלציה, אך הוא סביר בהינתן מפת הסיכונים שנוצרה בשנתיים האחרונות.
"עקומי התשואות בעולם השתטחו, וגם בישראל התשואות הארוכות ירדו בחדות. התשואה לעשר שנים בישראל ירדה ל-1.16% לעומת 1.48% בתחילת נובמבר. השתטחות העקומים מגלמת ציפייה להאטה בצמיחה, ומדיניות פחות מרסנת של הבנקים המרכזיים בהמשך. עקומים שטוחים יותר גם מגלמים הערכה שהבנקים המרכזיים, אם זה הפד האמריקני או בנק ישראל, יהיו פחות נחושים במאבק באינפלציה, כל עוד זו נשארת בגבולות מסוימים".
באשר לכלכלה האמריקאית בבנק הפועלים פחות אופטימיים ואומרים כי דוח תעסוקה הפתיע כשלצד עלייה מאכזבת במספר המשרות, נרשמה ירידה חדה מהתחזית בשיעור האבטלה ועלייה מפתיעה בשיעור ההשתתפות. "בחודש נובמבר נוספו למשק האמריקני 210 אלף משרות, תוספת מאכזבת יחסית לתחזית של 550 אלף משרות. תוספת המשרות לחודשיים הקודמים עודכנה כלפי מעלה ב- 82 אלף, זאת בהמשך לעדכונים כלפי מעלה שנרשמו גם בחודשים הקודמים.
"לצד האכזבה מנתוני המשרות החדשות שיעור האבטלה ירד בנובמבר במפתיע ל- 4.2% מרמה של 4.6% בחודש אוקטובר, ושיעור ההשתתפות עלה ל- 61.8% מרמה של 61.6%. כאמור, הנתונים לגבי שוק העבודה מתקבלים משני סקרים שונים, והחודש הם הצביעו על כיוונים מנוגדים. השכר הממוצע לשעת עבודה עלה ב- 0.3% בנובמבר, מעט מתחת לתחזית, ובהשוואה לנובמבר 2020 עליית השכר הגיעה ל- 4.8%, בדומה לחודשים הקודמים.
"האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על צמיחה גבוהה ברבעון הרביעי בארה"ב, אך אמון הצרכנים בירידה. חרף השיבושים בשרשרת האספקה, ענפי השירותים בארה"ב ממשיכים להתאפיין בהתרחבות משמעותית בפעילות. המחסור ברכיבים בענף כלי-הרכב עדיין ניכר. ההזמנות ממפעלים עלו באוקטובר ב-1.0% וללא כלי רכב נרשמה עלייה של 1.6%.
"בדומה, ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו באוקטובר ב-0.4%, אך ללא כלי רכב נרשמה בהם עלייה של 0.5%. מחירי הבתים בארה"ב, כפי שהם נמדדים ע"י מדד קייס-שילר, הוסיפו לעלות באוקטובר, אם כי מעט נמוך מהצפוי בשיעור של 1%. קצה העלייה השנתי התייצב בשלושת החודשים האחרונים ברמה של 19.5%.
"מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד ירד בנובמבר יותר מהציפיות, והירידה נרשמה הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. למרות הירידה במדד, רמתו עדיין סבירה לעומת החודש המקביל ב-2019, זאת לעומת השפל שנרשם במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת משיגן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    יורם דנצינגר 12/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים כול הפרטים בפייסבוק
    סגור