השוק

בנק לאומי מתריע: הפד עשוי למתן את העלאות הריבית

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך בניגוד לקונצנזוס התחזיות, שהפדרל ריזרב עשוי למתן את קצב העלאות הריבית בגלל ההיחלשות בצמיחה; "הפד במצב מורכב, הנתונים מצביעים על תמונה מנוגדת"
ניצן כהן |  3
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מפתיע היום (ראשון) עם הערכה שונה מקונצנזוס התחזיות ומעריך שקיימת אפשרות שהפדרל ריזרב ימתן את קצב העלאות הריבית ואת שיעורן בגלל היחלשות הצמיחה בארה"ב. 
"הנתונים שהתפרסמו לאחרונה בארה"ב מצביעים על תמונה מנוגדת שבה האינפלציה של המחירים ושל השכר בשיא של 40 שנה, ומנגד הצמיחה של הביקוש הבסיסי המקומי בארה"ב נחלשת. זה מצב שמעמיד את הפד במצב מורכב מאוד ויתכן שהתוצאה תהיה מהלך הדרגתי של העלאת הריבית ולא מהלך גדול ודרמטי כפי שהשוק מתמחר לאחרונה" הוא אומר.
 
וועדת השווקים הפתוחים (ה-FOMC) שואפת להשיג תעסוקה מלאה ואינפלציה של 2% בטווח הארוך יותר. הוועדה צופה שבקרוב יהיה הזמן מתאים להעלות את הריבית. "השוק מתמחר העלאת ריבית ראשונה של 25 נ"ב בהחלטה הקרובה של בחודש מרץ הקרוב".
אחד הנתונים המשמעותיים בצמצום המדיניות המוניטרית המרחיבה בארה"ב הוא צמצום רכישות האג"ח שמשמעותו - הפסקה של הדפסת הכסף. בפמן אומר "הוועדה החליטה להמשיך ולהפחית את הקצב החודשי של רכישות הנכסים נטו שלה, ולהביא לסיומן בתחילת חודש מרץ.
"החל מחודש פברואר, הוועדה תגדיל את אחזקותיה באג"ח ממשלתי בהיקף של כ-20 מיליארד דולר לפחות בחודש ובניירות ערך מגובי משכנתאות (MBS) ב-10 מיליארד דולר לפחות לחודש.
"וועדת ה- FOMC הבהירה את הגישה בנושא התכנית להקטנה משמעותית של גודל המאזן של הבנק הפדרלי. ראשית, הובהר שהוועדה רואה בשינויים בריבית הפד את האמצעי העיקרי שלה להתאמת המדיניות המוניטרית. לצד זאת, הוועדה הודיעה שתקבע את העיתוי והקצב של צמצום גודל המאזן של הפד באופן שתומך בהשגת יעדי התעסוקה ויציבות המחירים. הוועדה צופה כי הקטנת גודל המאזן של הפד תחל לאחר תחילת תהליך העלאת ריבית הפד (חודש מרץ על פי השווקים)".
השאלה הגדולה היא כמה זמן ייקח צמצום רכישות האג"ח עד הפסקה מוחלטות ומכאן מתי יתחיל הפד לצמצם את המאזן האיימתני שלו. בפמן אומר "מבחינת תכנית הצמצום של אחזקות הנכסים, הוועדה מכוונת לתהליך שיתנהל על פני זמן באופן מוצהר וצפוי, בעיקר על ידי צמצום הסכומים שיושקעו מחדש של ניירות הערך המוחזקים בחשבון השוק הפתוח של הפד. כלומר, מדובר במהלך פסיבי בעיקרו, שבמסגרתו אג"ח ממשלתיות ונכסים אחרים שיגיעו לפדיון לא יושקעו מחדש. תכנית זו תומכת בהמשך הירידה בתלילות העקום.
"לשם המחשה, במאזן הפד יש אג"ח ממשלת ארה"ב בהיקף של מעל 1.1 טריליון דולר שיגיעו לפדיון במהלך השנה הקרובה, זאת מתוך מאזן כולל של קרוב ל-9 טריליון דולר. הפד יכול לאפשר לפדיון זה להתבצע בחלקו או במלואו, זאת מבלי להשקיע מחדש את כספי הפדיון באג"ח או בנכסים אחרים.
"לא מדובר בתכנית למכירה אקטיבית של אג"ח ממשלת ארה"ב ולכן מדובר בתכנית "עדינה יחסית" מבחינת השווקים הרלוונטיים. הוועדה מתכוונת להחזיק בניירות ערך בסכומים הדרושים ליישום המדיניות המוניטרית בצורה יעילה ואפקטיבית.
"לצד האג"ח הממשלתי יש לפד נכסים נוספים כמו MBS. בטווח הארוך יותר, הוועדה מתכוונת להחזיק בעיקר אג"ח ממשלת ארה"ב ולא נכסים אחרים. במילים אחרות, הפד מעונין לאפס על פני זמן את האחזקות ב-MBS (כ-2.7 טריליון דולר) ונכסים אחרים שאינם אג"ח ממשלתי. השוק מגלם עתה כחמש העלאות ריבית של 25 נ"ב בממוצע בכל פעם במהלך 2022 לרמה של כ-1.3% בסוף 2022, זאת לעומת כ-0.08% כיום". הוא מסיים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ב 2018 הבנק הפדרלי נכשל בהעלאות הריבית ועשה אחורה פנה.
    אמיר 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז לחשוב שהיום, כשיש הרבה יותר חובות והכל ממונף יותר הוא יצליח לעשות מהלך עוד יותר דרסטי זה פשוט הזוי. המהלך שיהיה הפעם יהיה אפילו קטן יותר ממה שהושג עד 2018.
    סגור
  • 2.
    אני מסכים שהפד נמצא במצב בעייתי מאוד
    טקס 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל אם הריבית לא תעלה הולכים להיפר אינפלציה. לכן זה אומר שהפד צריך לבחור בין העלאת ריבית והכנסת ארצות הברית למיתון או לא לעלות את הריבית ולהכניס את ארצות הברית להיפר אינפלציה.
    סגור
  • 1.
    מאיפה
    Go short 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפה הרעיון הזה...try try try.. Harder..אתם אנשי הבלון עכשיו בשר קצוץ...יושב פה מקצר את השוק ואוכל פופקורן כשאתם נענשים...וזה זה רק ההתחלה...אם עוד לא ברור אז ברגל הבאה למטה
    סגור