השוק

רגע האמת של אל-על מתקרב: האם תחזור לידי המדינה?

אל על ניהלה מגעים עם בנק הפועלים למכירת נתח ממועדון הלקוחות שלה אך זה נכשל; החברה מנסה לקבל הלוואה של כ-120 מיליון דולר עם שעבוד על סלוטים, נכס שלא ניתן לממש במקרה הצורך
ניצן כהן |  10
קני רוזנברג (צילום לינקדין/ קני רוזנברג, Magma Images)
לאחר שהמו"מ בין אל על לבנק הפועלים למכירת מועדון הלקוחות שלה, פנתה חברת התעופה לנתיב של הלוואה של 120 מיליון דולר כנגד שעבוד על סלוטים. נזכיר כי במסגרת הסיוע הבלתי נגמר של המדינה לחברה, היא התחייבה לגייס סכום של 100 מיליון דולר עד לשבוע הבא, וזה ככל הנראה בלתי אפשרי בתנאי השוק הנוכחיים.
באופן עקרוני ביקשה אל על לגייס את ה-100 מיליון דולר באמצעות מכירה של נתח (כ-20%) ממועדות הנוסע המתמיד לבנק הפועלים אך הצדדים לא הגיעו לעמק השווה ולכן, נכון לרגע זה, המו"מ בין הצדדים נפסק. מאחר וזה המצב בחרה אל על לקבל הלוואה (במקום מכירה של נכס שלא היה מכביד הוצאות המימון שלה) אולם היכולת שלה לגייס הלוואות מוטלת בספת ולכן נראה שבשבוע הבא נראה את החברה מפרה את תנאי החילוץ שהסכימה להם עם המדינה.
 
אל על מעוניינת לעשות שימוש בתקדים שנוצר בשנת 2015 כשוירג'ין שעבדה סלוטים לנמלי התעופה בלונדון. וכאן ננסה להסביר מעט מהמלכוד שאל על - האוצר - בעלי המניות, נמצאים בו.
בעולם מתוקן, אל על הייתה צריכה לעבור מהפכה בסדר גודל של רשות השידור, פשוט לסגור ולהקים מחדש, אבל כאן יש לחצים פוליטיים, עסקיים ומעל הכל הפחד ממצב בו ישראל תהיה ללא חברת תעופה בסדר גודל של אל על, עם היכולות שלה (ויש לה יכולות מבצעיות מהטובות בעולם) למשך כמה חודשים וזו, הסיבה המרכזית ששר אוצר חזק (כמו ליברמן) מסכים לסיוע בסדר גודל של 400 מיליון דולר בשנה אחת.
זו הסיבה שאף בנק לא מוכן לשעבד נכסים אסטרטגיים של אל על (כמו סלוטים) כשברור לכולם שאם יגיע רגע האמת, וצריך יהיה להפעיל את השעבוד, לעקל את הנכס ולממש אותו - זה יהיה בלתי אפשרי עם אל על מה שמוביל אותנו למסקנה המתבקשת: אל על לא תצליח לגייס את הכסף (100 עד 120 מיליון דולר) עד לשבוע הבא כשלא בטוח (אם כי יותר סביר) שהיא כן תצליח להנפיק מניות ולגייס הון בסדר גודל דומה בחודש ספטמבר הקרוב.
אם כך, המסקנה אליה אנחנו מובלים היא שבשבוע שבא (ויכול להיות שכבר היום) אל על תחזור לנהל מגעים מול האוצר לקבלת דחיה בעמידה בהסכמים ושוב למעשה תושיט לה יד המדינה רק כדי שתחזור אליה בפעם הבאה.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    תייקון
    צביקה 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין בכלל מקום לתייקון חרדי לא ישראלי במדינת ישראל, שייקח עימו את אלעל גם אותו לא צריכים כאן, יש אחלה חברות זרות מעולות, אל על היא חברת זבל.
    סגור
  • 8.
    פראיירים לא מתים, רק מתחלפים. (ל"ת)
    לא טסה אלעל 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    מדהים שיש עוד פראיירים שטסים אלעל (ל"ת)
    טיפשות 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    די כבר
    צופה 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מספיק עם ההתפתלויות. שהמדינה או משקיע נורמלי יקח את אל על ושהיא תתחיל לטוס כמו כל חברת תעופה נומלית בעןלם. כולל טיסות סדירות בסופי שבוע, מדכורות גומות למדכורות צוותים דל חברות תעופה נורמליות ועוד
    סגור
  • 5.
    מדוע הם לא פונים ללקוחות המועדון
    דוד 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני במקומם הייתי פונה ללקוחות המועדון ומציע למכור להם חלק במועדון בתמורה לסכום שאותו יקבע מעריך שווי. כמו כן, יכולים לגייס כסף מחברי המועדון בתמורה לכריטי טיסה עתידיים ומוזלים. חסרי יצירתיות.
    סגור
  • 4.
    צריך אל על... המדינה תשלם... ליברמן נוכל.... (ל"ת)
    חחחחח 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    צריכה לחזור להיות ממשלתית
    אזרח 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אנשי עסקים לא יודעים לנהל טוב יותר מהממשלה. המוביל הלאומי עם הדגל הכחול חבן, שהביא לכאן מיליוני עולים, וחילץ אלפי אזרחים ישראלים, צריך חהישאר בידי המדינה, ולא בידי מוזס כזה או מוזס אחר. ישראלי גאה.
    סגור
  • 2.
    שר אוצר רקוב ולא חכם שעוזר ליברה רקובה ולא חכמה
    דורון 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפסיקו מהפחד הזה שאם לא תהיה אל על אנחנו נמות. תקום חברה חדשה שיותר יעילה ולא משתמשת בכספי משלם המיסים
    סגור
  • על אפך ועל חמתך תשאר אלעל
    סאחי באלאטה 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    וכמו שאתה משלם את הפנסיות בצבא ואת המשכורות של החרדים אתה תשלם גם על זה כי ככה זה. אתה לא רוצה? סע לאמריקה שם הממשל שילם מליארדים לחברות תיופה כשי שלא יקרסו, או לגרמניה שם הממשל קנה מניות בשביל לשמור על לופטהנזה. דביל בלי טיפת שכל
    סגור
  • 1.
    רעיון
    אל על 02/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שבנק הפועלים במקום לשעבד את הסלוטים ישעבד את האל וגם את העל. השם שווה הרבה כסף לפחות שקל שלם. בקיצור מקווה שלא עוזרים לחברה על חשבון הפנסיות שלנו שמושקעות בבנק הפועלים.
    סגור