השוק

אמזון באיתות חמור למשבר: לא רוצה יותר מחסנים

החברה הגדולה בתחום ההזמנות ברשת מנסה להוזיל עלויות על ידי צמצום שטח המחסנים שברשותה ומתלבטת האם לסבלט את המחסנים המיותרים או לוותר עליהם לחלוטין
יאיר מור |  2
ג'ף בזוס (צילום יוטיוב/ Tech Vision)
ענקית המסחר המקוון אמזון שוקלת בימים אלה שורת צעדים שמהווה סימן ברור למשבר: מקורות המקורבים לחברה אמרו לסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג כי אמזון שוקלת ויתור על מחסנים בהיקף עצום, בשל הירידה החדה בהזמנות עם החזרה לשגרה והמשבר הכלכלי המתהווה. המקורות ציינו כי טרם הוחלט על כמה מחסנים לוותר ובאיזה אופן – כך, למשל, הם אמרו כי נשקלת האפשרות להוציא מחסנים בשטח כולל של כ-3 מיליון מ"ר לשכירות-משנה (סאבלט), ואף לבטל את חוזי השכירות על מחסנים בשטח של פי שלושה מכך, כלומר עוד כ-10 מיליון מ"ר.
 
3 מיליון מ"ר הם שטח עצום, ששווה לכ-12 ממרכזי המשלוחים הגדולים ביותר של אמזון. עם זאת, הם עדיין מהווים רק 5% משטח המחסנים ששכרה החברה במהלך תקופת הקורונה, כאשר התנועה בחנויות פיזיות הוגבלה והקניות ברשת נסקו. לפי המקורות, המחסנים שמתכננת אמזון לפנות נמצאים בניו-יורק, ניו-ג'רזי, קליפורניה וג'ורג'יה, ועל מחסנים רבים אחרים היא מנסה לנהל מו"מ מחודש לגבי מחירי השכירות. המשימה להחליט אילו מחסנים לסבלט ואילו לסגור הופקדה בידי חברת הנדל"ן KBC Advisors.
 
הצעדים הללו מגיעים לאחר שבדו"ח האחרון של אמזון, שפורסם בחודש שעבר, הודתה החברה בירידה חדה בצמיחה לאחר המגפה והוסיפה כי שטח המחסנים העצום ששכרה בתקופת המגפה לא מועיל לה עוד, אלא מזיק, והניהול של המחסנים ה"מיותרים" יעלה לה במחצית הראשונה של 2022 כ-10 מיליארד דולר. נכון לסוף 2021 היו לאמזון מחסנים בשטח כולל של כמעט 113 מיליון מ"ר – פי שניים מאשר ב-2019, לפני פרוץ הקורונה.
 
דוברת החברה, אליסה קארול, הדגישה בתגובה לבלומברג כי "שכירות-משנה היא נוהל נפוץ מאוד בנדל"ן. היא מאפשרת לנו להקל על ההתחייבויות הכספיות הקשורות למבנה קיים שכבר לא עומד בצרכים שלנו. שכירות-משנה היא משהוא שתאגידים מבוססים רבים עושים כדי לסייע לניהול תיק הנדל"ן שלהם".
 
Prologis, חברת נדל"ן מסחרי שאמזון היא הלקוח הגדול ביותר שלה, סירבה להגיב. עם זאת, לפי הדו"ח האחרון שלה, מחירי השכירות לנדל"ן מסחרי עלו בסוף 2021 ב-17.6% והשטח הפנוי נמצא ב-4%, שפל של כל הזמנים, כך שהיא לא צופה כנראה קושי רב במציאת שוכרים חלופיים בתנאים נוחים עבורה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תלמדו לתרגם יחידות, 10 רגל רבוע זה לא 3 מ"ר...
    אבי 05/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עולב
    סגור
  • 1.
    הם נכנסים לכלכלה אמיתית
    רק מזומן 05/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אשליית הניפוח אונליין נגמרה
    סגור