השוק

והנה זה קורה: אלה החברות שיכנסו למדד היוקרתי בבורסה

מחר יהיה היום הקובע לעדכון מדדי הבורסה ובראשו מדד ת"א 35; כניסה למדד היא לא רק היוקרה הנלווית אליה, אלא היא גם שווה הרבה כסף; מחזורי המסחר אמורים לעלות (משמעותית) והביקושים לנייר אמורים לעלות; אז מי אמורה להיכנס מחר למדד ת"א 35?
ניצן כהן |  5
ירידות בבורסה (צילום shutterstock)
כניסה למדד בורסה הוא אירוע משמעותי לכל חברה ציבורית ומעבר לכך היא משמעותית לבעלי המניות בה, לבנקים וכן הלאה. אז אם נזקק את הדברים הרי שחברה שנכנסת למדד יוקרתי בסדר גודל של מדד ת"א 35, הרי שהיא שווה הרבה כסף לבעלי המניות ומעבר לכך: היא משדרת המון יוקרה לשוק שבו יוקרה שווה כסף.
ננסה להסביר בקליפת אגוז את הדברים: משקיעים מוסדיים ומשקיעים זרים פועלים על פי אלוקציות. כלומר, הם מקצים חלקים מתיק ההשקעות שלהם לאזורים גיאוגרפיים שונים, לתחומים שונים, למטבעות שונים וכן הלאה. מדובר במלאכת מחשבת שהשורה התחתונה שלה היא להשיא תשואות ללקוחות. ומי הם הלקוחות? בעיקר הפנסיות של כולנו ולכן ככל שהתשואה תהיה גבוהה יותר, הפנסיה שלנו תהיה גבוהה יותר בבוא היום וכן הלאה.
 
אז נניח שמנהל השקעות ישראלי גדול החליט שהוא משקיע מחצית מתיק ההשקעות שלו בבורסה בתל אביב אזי מכאן התהליך הוא כזה: חלק מהכסף הזה יופנה לסקטורים, נניח לסקטור הנדל"ן למגורים ואז שם הוא מתחיל לברור את המוץ מהתבן אבל חלק מהכסף (ומדובר בחלק גדול מהכסף) יושקע במדד שמצטט את כל סקטור הנדל"ן למגורים וככה מנהל ההשקעות פותח חשיפה לסקטור כך שאם מחירי הדירות יעלה, הרווח של הקבלנים יעלה ומכאן לא משנה לו אם קבלן אחד מרוויח יותר וקבלן אחד פחות אלא כולם מרוויחים והוא מרוויח יחד איתם.
נמשיך: מנהל ההשקעות המוסדי ו/ או הזר רוצים להיחשף לכלכלת ישראל כולה, כלומר למקרו הישראלי ולכן איך הם יעשו את זה? הם יקנו מניות של חברות שמרכיבות מדד שמשקף הכי טוב (לדעתם) את המקרו הישראלי. בדרך כלל אלה יהיו מניות בנקים, ביטוח, קימעונאית מזון גדולה וכן הלאה. 
אם כן, אם המדד אותו בחר מנהל ההשקעות להשקיע בו כי לדעתו הוא משקף את המקרו הישראלי הכי טוב, הרי שעדכון של המדד, כלומר יציאה של מניה אחת וכניסה של אחרת, תגרור איתה פעולות שתכליתן: למכור את המניה שנגרעה מהמדד ולקנות במקומה את המניה של החברה שנכנסת למדד במקומה.
 
לא צריך להכביר מילים על משמעות המכניזם הזה של גריעת מניה ממדד וכניסה של מניה אחרת (הפסדים במניה הנגרעת בגלל המכירה של המוסדיים ורווחים אצל בעלי המניות של החברה הנכנסת למדדים כי קונים אותה כדי להתאים אותה למדד) אבל מדובר באירוע משמעותי לחברה.
נכניס פרמטר נוסף למשוואה הזו והוא היוקרה. חברה שנסחרת במדד יוקרתי תמיד תשתמש בו כדי להשיג ריבית טובה יותר בהנפקות אג"ח או במו"מ מול הבנקים כי אם החברה מרכיבה את מדד S&P500, הרי שניתן להסיק מכך (לפחות לנקודת הזמן הזו) כי מדובר בחברה עם ניהול איכותי יותר ובכלל עסקים טובים יותר. אבל זו הנחה בלבד, הנחה שנלקחת בחשבון בבנקים ואצל משקיעים האג"ח, ספקים וכן הלאה.
כדי לא לזעזע את הבורסה יתר על המידה אבל במקביל ליצור מדד מעודכן, הבורסה מעדכנת את המדד פעמיים בשנה ומחר יהיה היום הקובע שבסיומו יקבע איז מניה תצא מדד ת"א 35 היוקרתי ואיזו תצא.
אם, נחזור רגע לליבת כתבה זו הרי שמסתמן כי מחר שלוש חברות אנרגיה יכנסו למדד ת"א 35 כששתיים מהן, תחזיקו חזק, של יצחק תשובה. לפי החישוב שמסתמן כעת, מי שיכנסו למדד ת"א 35 הן: קבוצת דלק, ניומד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) ומניית אנרג'יאן. שלושת החברות האלה הן חברות אנרגיה שנחשבות למרוויחות הגדולות מעליית מחירי הנפט בעולם.
באופן עקרוני, נסכם את הדברים, אם אכן בסיומו של יום המסחר מחר שלוש המניות הללו יכנסו למדד ת"א 35, הרי שצריך לצפות לעלייה משמעותית בהיקפי המסחר ולעניין רב במניות הללו. אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    איזה מניות נכנסו למדד 35?
    מי 07/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה מוצאים איזה מניות נכנסו למדד 35?
    סגור
  • 4.
    מי החברות שיוצאות ?
    זהר 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומי ה 3 חברות שיוצאות מת"א 35 ?
    סגור
  • 3.
    נראה איך זה ישפיע על מניות החברות ...
    דנה 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אולי סופסוף שיתחרר משהו בראש של השוק פה. שתי הדלקיות נסחרות בסיסקאונט שבין 50 ל 100 אחוז בהערכה שמרנית למדי.
    סגור
  • 2.
    קדימה דלק, כמו שאמר מוקי ״ נופל וקם״ (ל"ת)
    לא מבין כלום 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    דלק
    נוני 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המניה מס' 1 בבורסה
    סגור