השוק

"אקירוב חושש מהפיקוח על הבנקים ומנסה למסמס את עסקת MAX"

את הדברים אמר גורם רגולטורי בכיר שבחן את ההשפעה של עסקת MAX על היכולת של אלפרד אקירוב להשתלט על כלל ביטוח; הגורם הרגולטורי: "נוצרה כאן נקודת מבחן אמיתית לרגולציה אם לקבור את הרפורמה שעבר שוק ההון הישראלי או ללכת איתה קדימה"
ניצן כהן | 
יאיר אבידן, ענת גואטה (צילום רמי זרניגר, ענבר מרמרי, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
שוק ההון הישראלי עבר כברת דרך משמעותית בכל הנוגע לשליטה של מספר מצומצם של בעלי הון על החסכונות הפנסיוניים. מאז עברו הרבה מים תחת הגשר אבל הנה הגיעה נקודת מבחן משמעותית אם חוזרים אחורה נאו הולכים קדימה.
מאז השליטה המצומצת של מספר ברוני הון על הכלכלה הישראלית חוקקו לא מעט חוקים ונוצרו הגנות שמתברר שהן שבריריות מאוד ולא איש עסקים ממולח כמו אלפרד אקירוב יפספס את ההזדמנות הזו להחזיר את הכלכלה הישראלית לימים בהם מספר מצומצם של אנשים שלטו על יותר מידי כסף והזיזו אותו מימין לשמאל בהתאם לצרכים שונים ומשונים.
 
בישראל יש כיום שלושה רגולטורים שאמורים לאכוף את החוק ולדאוג שלא ירדו לטימיון שורה ארוכה של רפורמות משמעותיות: הפיקוח על שוק ההון והביטוח, רשות ניירות ערך והפיקוח על הבנקים.
לא נכביר מילים על תפקידו של כל רגולטור במשחק הזה אבל בקליפת אגוז נספר ששני רגולטורים מתוך השלושה נמצאים בתקופה בעייתית (רגולטור אחד נרפה מאוד באופן מסורתי והרגולטור השני - רשות ני"ע) כך שנותרנו עם רגולטור אחד - הפיקוח על הבנקים - שמשנס מותניים כדי להגן על הציבור הישראלי.
 
עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX על ידי כלל אחזקות ביטוח תכניס את הייצור הזה תחת כנפיו של הפיקוח על הבנקים במקביל לפיקוח של רשות ניירות ערך שגילתה את דעתה כבר על נושא רכישת השליטה בכלל על ידי אקירוב.
 
גורם רגולטורי בכיר ששוחח עם ice היום בנוגע לשינויים שמבקשים גורמים בתוך כלל ביטוח להכניס לעסקת MAX אומר כי לאחר בחינה ראשונית של עסקת MAX והשתלטות אלפרד אקירוב על כלל ביטוח הרי שברור שהרגולציה לא תאפשר לו לצרכוש את השליטה בחברה הממוזגת.
"ברור לנו שהפיקוח על הביטוח לא יפעל להגן על הציבור במובן המהותי של הדברים. פשוט שם מעדיפים לא לקבל החלטות ואז ימצאו את עצמם עם טייקון שחזר בדלת הראשית לשלוט בניהול כספי הפנסיה של הציבור. ברשות לניירות ערך שגילתה כבר את דעתה על היבטים של חוק הריכוזיות הנוגעים לאקירוב, אין יותר מידי מה לצפות בתקופה הקרובה.
"נשארנו עם המפקח על הבנקים. יאיר אבידן הוא אדם רציני" אומר הגורם הרגולטורי "ברור לנו שהוא המוצא האחרון שיכול להגן על הציבור מפני ההשתלטות של אקירוב על הכסף הזה ולמעשה להחזיר את הכלכלה הישראלית עשור או יותר של שנים אחורה.
"ברור לנו שאקירוב מבין את הסיטואציה הזו של חולשת הרגולציה שהיא לא הפיקוח על הבנקים ולכן הוא מנסה בכל כוחו להימלט מעסקת MAX. אבל צריך לזכור, לדירקטוריון כלל יש את היכולת לצאת לעסקה גם בלי אקירוב ובלי למסמס אותה כשעסקה כזו, אם תהיה מדודה, זהירה ושקופה תעשה טוב למציאות הכלכלית בישראל" אמר הגורם הרגולטורי הבכיר שנזכיר, בחן בחינה ראשונית את עסקת כלל-MAX והשתלטות אקירוב על כלל ביטוח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה