השוק

השריף של שוק ההון פורש אחרי 22 שנה בתפקיד

נתן הרשקוביץ הוא אחד האנשים המרכזיים בעולמות הכלכליים בישראל, הוא בתפקיד כבר 22 שנים ועכשיו הוא פורש - זרקור קטן על מי שהעביר את הרגולטור היעיל והפעיל בישראל מ"תקופת האבן" לעידן ה-BI
ניצן כהן |  1
נתן הרשקוביץ, סמנכ"ל מחלקת מערכות מידע ברשות ניירות ערך (צילום ענבל מרמרי, freepik)
נתן הרשקוביץ, סמנכ"ל מערכות המידע של הרשות לניירות ערך הודיע לענת גואטה, יו"ר הרשות, על פרישתו מהתפקיד. הרשקוביץ, הוא אחד האנשים החשובים ביותר בשוק ההון המקומי ואחד האנשים שככל הנראה לא שמעתם עליו מעולם, וטוב שכך. 
נסביר לרגע על מה שהרשקוביץ עשה בשנים האחרונות לשוק ההון המקומי. מתוקף תפקידו סמנכ"ל מערכות מידע הוא תפקיד שאמון על מערכות המידע של הארגון - פשוטו כמשמעו. אבל כאן הרשות לניירות ערך עברה בעשור האחרון תהליך מדהים של מיחשוב ולא רק במובן שאתם חושבים עליו.
 
ברשות לניירות ערך מותקנות מספר מערכות בינה מלאכותית מהטובות והמתקדמות שיש. המערכות האלה אמורות לנטר את המסחר בבורסה, ללמוד את הפעולות, היקפן, מהותן וכן הלאה, להצליב עם מידע גלוי (ופחות גלוי) אחר ולהפיק תובנה מרכזית ומשמעותית לכל מה שאנחנו יכולים לחשוב עליו: האם מישהו מריץ כאן מניה?.
בהנחת עבודה שהפעולה שהתגלתה על ידי מערכות ה-BI היא שיש פעולה חריגה וחשודה בנייר ערך מסויים, המידע עובר למחלקת החקירות ושם כבר המשחק מקבל תפנית מסוג אחר. אם המערכת מזהה שהפעולה תקינה, או לכל הפחות סבירה הרי שהתובנה שהיא מפיקה מעביר את המידע והתובנה הזו לטיפול מסוג אחר (לפעמים במחלקת התאגידים אטו במחלקת השקעות וכן הלאה).
התובנות שהפיקו מערכות ה-BI בשנים האחרונות הן לא פחות ממצויינות, או לפחות לפי מה שאנחנו יודעים נכון להיום והובילה כבר לתובנות שהבשילו אף לכתבי אישום וזה מעניין כי לא פעם (ולא פעמיים) עיני הרגולציה נשואות לחברות בפרופיל גבוה, בין אם פרופיל גבוה באופן עקרוני ומתמיד ובין אם חברות שעולות לכותרות אחרי שנים של "טיסה תחת הרדאר" - אם כן: זה הרדאר.
הרשקוביץ (או נכון יותר המחלקה שלו ברשות) היו צריכים להפיק המון תובנות מיחשוביות מהידע הרב שמצוי ברשות לניירות ערך וזה פרויקט לא קטן, לא פשוט ואין הרבה אנשים שהיו יכולים להעביר את הרשות לניירות ערך מ"תקופת האבן" לתקופת ה-BI וזה דרמטי אם אנחנו רוצים לשמור על שוק הון משכולל, ואנחנו רוצים.
אם כן, הרשקוביץ הוביל את מערכת המגנ"א – מערכת הדיווחים האלקטרונים שבאמצעותה מדווחים הגופים המפוקחים את דיווחיהם לרשות, לבורסה ולציבור, מערכת BI לאיתור חריגים וגילוי עבירות במסחר בבורסה, מערכת ההצבעות המשולבת שמאפשרת לציבור להצביע באספות דרך האינטרנט, מערכת יעל להעברה מאובטחת של מסרים אל הגופים המפוקחים, מערכות מידע מתקדמות למודיעין וחקירות.
צריך לזכור שבשנתיים האחרונות נכנס לפעולה עולם הבלוקצ'יין והרשות לניירות ערך כרגולטור מרכזי, יעיל ופעיל צריך היה להתמודד עם העולם הזה. הרשקוביץ הוביל את התהליך המיחשובי הזה ברשות.
מנכ"ל הרשות, עו"ד עודד שפירר: "לנתן זכויות רבות ברשות ניירות ערך ובשוק ההון ככלל עם פיתוחן של מערכות טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות לנו להעניק שירות איכותי, יעיל ומאובטח הן לציבור והן לגופים המפוקחים. בכלל המערכות שנתן אחראי לפיתוחן ניתן למנות את מערכת המגנ"א שמשרתת את שוק ההון לדיווחי החברות, מערכות לאיתור חריגים במסחר ומערכות רבות אחרות שהובילו את הרשות להישגים רבים. נתן הוא משרת ציבור אמיתי ובטוחני שבהמשך דרכו, ימשיך לפתח מערכות חשובות לתועלת הציבור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שריף
    רוברט 07/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו ברוב המערבונים, השריף היה צריך להתמודד אם פושעים ופורעי החוק. השריף היוצא לא היה רונלד רייגן היה אולי השריף מנוטינגהם !
    סגור