השוק

כ-100 מיליארד שקל גוייסו בשוק ההון; בנק לאומי לקח יותר מ-10%

תחזיקו חזק, מניתוח שערכו ב-S&P ישראל עולה כי לא פחות מ-100 מיליארד שקל גייסו החברות באגרות חוב בבורסה בשנה החולפת; בנק לאומי לקח יותר מ-10% מהסכום הזה; מה יודעים בחברות שאנחנו לא מבינים? ולמה כולם "מתפוצצים" במזומן?
ניצן כהן | 
רונית הראל בן זאב (צילום אסנת רום)
טוב, תחזיקו חזק. לא פחות מ-100 מיליארד שקל גייסו החברות באגרות חוב בבורסה בשנת תשפ"ב וזה המון, הרבה יותר מהמון וכל זה קורה כשהמרווחים עולים, הריבית עולה, האינפלציה עולה וכל הטוב הזה גורם לנו לתהות, מה יודעים בחברות שאנחנו לא מבינים? ולמה בכלל כולם "התפוצצו במזומן" בשנה החולפת.
בקליפת אגוז נספר לכם את מה שכולכם כבר יודעים: הריבית עולה, האינפלציה עולה, תנאי השוק לא טובים ואם תכלל את כל התחזיות ששמענו בסיכומי השנה, הרי ששום דבר טוב לא הולך ליפול עלינו בשנה הקרובה וזו למעשה הסיבה שכולם רצים ומגייסים כסף, למרות הריבית הגבוהה ולמרות האנפלציה הגבוהה, כי מחר לא יהיה יותר טוב, לפחות ככה כולם מעריכים.
 
בסיכום שערכה חברת דירוג האשראי S&P ישראל, חברת דירוג האשראי הגדולה והחשובה בישראל, אנחנו מגלים שהיקפי גיוס החוב בשנה החולפת זינקו ב-80% לעומת השנה שלפני והסכום הזה, כדי לסבר את אוזניכם, הגיע ל-100 מיליארד שקל ומבלי לקחת בחשבון את הגיוסים של הימים האחרונים לשנה.
"שוק החוב רשם השנה פעילות שיא מבחינת היקף ההנפקות שהסתכם בכ-100 מיליארד שקל וזה למרות התנודתיות בשווקים, העלייה במרווחי הסיכון וברמת הריבית, במיוחד במחצית השניה של השנה" אומרים ב-S&P.
פעילות ההנפקות בשנת תשפ"ב משקפת צמיחה של כ-80% בהשוואה לכ-55 מיליארד שקל, סך הגיוס בשנה שלפני. הגידול הונע בעיקר מצמיחה משמעותית בהנפקות האג"ח של הסקטור הפיננסי, לצד עלייה בפעילות ההנפקות של מגזר הנדל"ן מקרב חברות הסקטור העסקי. "הפעילות הערה נתמכה בעיקר משיעורי הריבית הנמוכים שהיו במשך מרבית חודשי השנה, יחד עם רמת הנזילות הגבוהה בשוק וצרכיי המחזור הגבוהים של החברות, אשר הובילו לשנת שיא בהיקף הנפקות האג"ח.
"בשנת תשפ"ב היינו עדים מצד אחד להתאוששות הכלכלית מהשלכות מגיפת הקורונה, ומנגד למספר אתגרים, מרביתם בזירה הגלובאלית לרבות הידוק אגרסיבי של המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים בעולם, זעזועים בשוק האנרגיה מהמלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה, וסיכון מוגבר לאינפלציה, שהיו בעלי השפעה גם אם פחותה או עקיפה במידה מסויימת על הפעילות בשוק המקומי. בזירה המקומית - שנת תשפ"ב הסתיימה עם סביבת אינפלציה גבוהה יחסית, תנאי מימון הדוקים יותר וסימן שאלה לגבי האם יהיו עליות ריבית נוספות ובאיזה שיעור".  
מניתוח היקפי ההנפקות לפי מגזרי פעילות כפי שבוצע ב-S&P ישראל עולה כי היקף שיא של הנפקות בקרב המגזר הפיננסי, הוא זה שהוביל את פעילות ההנפקות השנתית לרמתה הנוכחית. הדומיננטיות של השחקנים הפיננסים בפעילות ההנפקות, במיוחד מגה הנפקות על ידי הבנקים הגדולים, בלטו במיוחד  לצד יציבות בהיקף ההנפקות של הסקטור העסקי.
"בסקטור הפיננסי – עיקר הגידול בהיקף ההנפקות, הינו מהמערכת הבנקאית, כדי לתמוך בצמיחה הגבוהה בתיקי האשראי של הבנקים. כך שכ-80% מהיקף הנפקות הסקטור הפיננסי גויסו על ידי הבנקים. בנוסף,  קרוב לכ-5 מיליארד שקל נוספים גויסו על ידי הבנקים בהנפקות גלובליות, ונרשמו ברצף מוסדי.
"הדומיננטיות של הנפקות הסקטור מוסברת בעיקר בעקבות הנפקות של מספר שחקנים שהנפיקו  בהיקפים משמעותיים לרבות: בנק לאומי שהנפיק קרוב לכ-12 מיליארד שקל ובנק הפועלים ומזרחי שכל אחד הנפיק כ-7.5 מיליארד שקל.
"הסקטור העסקי - היקף הגיוס בתשפ"ב של הסקטור העסקי, ללא הסקטור הפיננסי הסתכם בכ-55 מיליארד ש"ח, היקף המבטא עלייה של כ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה  אשר באה לידי ביטוי בגידול בפעילות ההנפקות של סקטור הנדל"ן, לצד ירידה קלה בהיקף ההנפקות של יתר מגזרי הפעילות".
באשר למרווחים, אומרים ב-S&P כי "רמת מרווחי הסיכון בכל רמות הדירוג נותרה זהה לרמת המרווחים בתחילת השנה. במחצית הראשונה של השנה היינו עדים ליציבות במרווחי הסיכון, ככל הנראה בעיקר על רקע ההתאוששות מהשפעת מגיפת הקורונה, בעוד שבמחצית השניה של השנה היינו עדים למגמת עלייה ותנודתיות במרווחי הסיכון שהחלה על רקע המשבר בין רוסיה ואוקראינה ונמשכה על רקע העלאות הריבית בשוק המקומי.
"לקראת סוף תשפ"ב, ניכרה ירידה במרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilBBB ויציבות במרווחי הסיכון של קבוצות ה- IlAA וה-ilA. רמת מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilBBB  משקפים בסוף תשפ"ב רמה של כ-2.5%, רמת מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilA משקפים רמה של נמוכה יותר משמעותית של כ- 1.5%, ורמת מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilAA משקפים רמה של כ- 1.1%".
באשר לאיכות האשראי שגוייס השנה, אומרים ב-S&P כי "מבחינת איכות האשראי כ- 92% מהיקף החוב שהונפק במהלך שנת תשפ"ב היה מדורג, בדומה לשנים קודמות. השנה בולט משקל ההנפקות המדורגות בקבוצת ה-ilAA ומעלה, כאשר כ-65% מהיקף החוב שהונפק במהלך השנה  דורג בקבוצת ה- ilAA ומעלה. כמחצית מהיקף ההנפקות של קבוצה זו יוחס לבנקים וחברות ממשלתיות, אשר הנפיקו בהיקפים משמעותיים, על רקע תנאי מימון נוחים יחסית. משקל ההנפקות בקבוצת ה-ilA היוו כ-20%, וברמות הדירוג הנמוכות מדובר בהיקפים נמוכים יחסית המהווים כ-3% מהיקף ההנפקות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה