השוק

אייל רביד: "אחרי החג - מלחמת מחירים שלא הייתה כמותה"

אייל רביד, בעל השליטה ברשת ויקטורי אומר בראיון גלוי לב ל-ice שהמכירות בחגי תשרי היו גבוהות מהתחזיות. אנשים קנו הכל מהכל ובכל מחיר; "תבין את הכוח של המותג: המכירות של קוקה קולה זירו זינקו ב-55% במחירים גבוהים ב-25%"
ניצן כהן |  6
אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי (צילום Magma Images, יחצ)
אייל רביד הוא מבכירי עולם קמעונאות המזון בישראל. הוא 26 שנים בעסק הזה וראה אין סוף תנועות בכלכלת המזון המעגלית. רביד אומר בראיון גלוי לב ל-ice שהמכירות של ובחגי תשרי זינקו ב-50% כשכוחם של המותגים הגדולים נשמר, להוציא טונה סטארקיסט שהמכירות שלה קרסו. "המלחמה שלי על הקרמבו נכשלה. הלקוחות פשוט רצו קרמבו במחיר גבוה וקנו גם במחירים הגבוהים". הוא אומר. ולמה הוא רואה מלחמת מחירים שלא נראתה כמוה בישראל מיד אחרי החגים.
-איך היו חגי תשרי?
"גדלו ב-50% ובסך הכול החגים היו טובים הרבה יותר מהשנה שעברה. אנחנו מדברים במונחים כספיים אבל גם כמותית המכירות גדלו בשיעור חד ספרתי גבוה. בעלייה כספית כזו גם המכירות הכמותיות חייבות לעלות".
-אנשים הלכו על המותג הפרטי או נצמדו למותגים המוכרים והיקרים? 
"לפי הנתונים שלי אין גידול במותג הפרטי לא אצלי ולא בכל התעשיה. אנשים הלכו השנה על המותגים הגדולים והמוכרים והיו מוכנים לשלם בהתאם".
 
היו אצלך עליות מחירים לקראת החג?
"נכון להיום רוב עליות המחירים לא נכנסו לתוקף ולכן הרעש שהיה בחודשים האחרונים סביב זה לא היה נכון אבל המבצעים לא היו עמוקים כמו בשנה שעברה. אני רוצה שתבין שהיינו צריכים להעלות מחירים ולא עשינו את זה ובמקביל לא נתנו את המבצעים מהשנה שעברה אס בסופו של יום הלקוח נמצא במקום טוב יותר ממה שהיה צריך להיות בו". 
-בוא נרחיב קצת, הרי לא היה רעש שאין מאחוריו כלום. אולי העצימות הייתה נמוכה יותר אבל אנחנו לא באוטופיה צרכנית:
"עדיין לא ראינו עליות מחירים בקופה. ראינו עליות מחירים בבשר בקר טרי ואני לא יודע להסביר את זה וראינו הרבה פירות וירקות טריים וחלק מתוספת המכירות היה המס במשקאות הקלים. המס מגלם 25% העלאת מחיר ורואים גידול. אם בשנה שעברה מכרנו שישיות שתייה קלה ב-10 שקלים אז היום במחיר גבוה יותר. אבל ראינו שהמכירות של 'החברה המרכזית' במשקאות הממותקים לא ירדו כמותית והמחיר עלה לפחות במס החדש אז אין ירידת מחירים כוללת בסל אלא עלייה".
-הלקוחות לא היו מחושבים יותר? לא השפיע עליהם כלום?
"בתקופת חגים הלקוח אומר שהוא רוצה לעשות טוב לעצמו ולמשפחה שלו. ואני מדבר על אלה שלא טסו לחו"ל. אנשים מארחים יותר ואוכלים יותר בבית ואנחנו רואים את זה לאורך השנים ואני הרבה שנים בענף. אם בשבועות רגילים אנשים קנו במהלך שתיה ממותקת של ' קריסטל' בחג הם לא מוותרים וקונים 'קוקה קולה'. אולי זה  כי אתה מנחם את עצמך אולי כי אתה רוצה להתפנק אבל זה בסופו של יום המצב".
-אני רוצה לחזור רגע למותג הפרטי, כל הזמן מדברים על מעבר מהמותגים המוכרים והיקרים למותגים הפרטיים הזולים יותר. זה לא קרה?
"זה יקרה אחרי החג. אנשים יעברו למותגים מוזלים זה תמיד קורה ככה. בחג לא רואים מותגים פרטיים וגם לא קונים אונליין. אי אפשר להסביר את זה במונחים רציונליים. זו פשוט עובדה".
-אתה לא מוטרד מקארפור?
"הם מתוכננים להיכנס לשוק במאי 2023 ולכן כולם מבזבזים עליהם אנרגיות - זה רחוק מאוד. אתה לא מתארגן לתחרות חצי שנה מראש. אני רוצה שתשים לב, הם כרגע משפצים רק את החניות הקטנות ברמה של 300 מ"ר עד 500 מ"ר ולא נגעו בחנויות הגדולות. אנחנו נצפה לתחרות בסופר פרימיום ולא בדיסקאונט. הם שיפצו חנות בכיכר דיזינגוף זו הקצפת והתהליך הזה לא משנה לתחרות בסיגמנט שלנו".
-החגים נגמרים בדיוק בעוד שלושה ימים. למה אנחנו צריכים לצפות?
"אני רוצה להיות ברור. הולכות להיות עליות מחירים משמעותיות אחרי החגים. אנחנו הולכים למרחץ דמים עם הספקים. יהיו קרבות בין הקמעונאים לספקים שלא היו כאלה עד היום בישראל. כבר עכשיו קיבלתי הודעות בכתב של 12 ספקים שדורשים עליית מחירים ל-1 בנובמבר וקיבלתי רמזים על עוד כמה זפקים שמבשלים העלאות מחירים ל-1 בדצמבר. זה לא יעבור בקלות ותהיה מלחמה שלא נראתה כמוה בישראל בין הקמעונאים לספקים".
-אתה לא נשמע אופטימי. מה אתה כאן החלש במלחמה עם הספקים?
"מי שחזק כאן זה לא אני ולא הספק אלא הצרכן. אם הצרכן ממשיך לקנות שישיית קוקה קולה במחירים האלה אז אין לי מה להגיד. אני רוצה שתבין את המספרים ולמה בסוף הצרכן הוא זה שקובע: 'קוקה קולה זירו' עכשיו בחגי תשרי ראינו גידול כספי במכירות של המוצר הזה ב-55% כשהגידול הכמותי היה בערך של 25%. עכשיו תבין את הכוח של המותג. בפריגת הייתה עלייה כמותית של 50% ו-60% כספי ובפריגת היו מבצעים חזקים.
"תראה את עולם הקרמבו - זה מוצר פינוק ולא מוצר חובה. גם קוקה קולה זירו זה פינוק אתה לא חייב לשתות זירו. קרמבו עלה ב-3 שקלים לאריזה של 8 וזה המון עלה ב-40 אג' לקרמבו. חשבתי לא לאשר את העלייה וקיבלתי דרישה מצרכנים אז המכירות והמחירים עלו - 77% כספי וכמותי עלה ב- 34% אז מה אתה רוצה ממני? המחיר מגלם 25% עליית מחירים מול השנה שעברה בדיוק.
"אנשים פשוט רצו יותר קרמבו במחיר גבוה יותר וזה אחרי שאני לא אישרתי את העלאת המחיר. הלקוחות פשוט דרשו את זה אבל לא הייתה ברירה".
-אז על איזו מלחמה אנחנו מדברים? אם כולם קונים הכל בכל מחיר, אז על מה נלחמים בכלל?
"המלחמה היא ביני לבין הספק כי הצרכן נעול על המותגים. תזכור שבסוף היום אני משרת ציבור ואני לא קובע את הלכי הרוח ובתור שכזה, הציבור יקבל מה שהוא רוצה. תראה מה קרה בעולמות של הטונה. פשוט רואים קריסה של המותג המוביל סטארקיסט. הלקוחות בחגים האלה קנו מתחרים זולים יותר. זה קרה כי אנשים גילו במחאה שאין באמת משמעות למותג והפערים בטעם בין סטארקיסט לווילגר או לפילטונה לא קיימים באמת וכרגע אני רואה את המכירות של החגים ויש כאן קריסה של סטארקיסט".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    שתו מים,רק מים,מי שותה קולה זירו מלאה כימיקלים (ל"ת)
    מומו 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ויקטורי חסיד אומות מעלה חופשי ומחרטט
    אור 10/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש צדיק
    סגור
  • 4.
    חסר מלא מוצרים בסניף בצור יצחק
    צבי 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עברתי לקנות ביוחננוף. גם יותר נקי וגם מבחר מעולה
    סגור
  • 3.
    חזירות
    מולייר 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מלחמת חזירים שלא יודעים שובע אני טברך אתכם שלא תדעו שובע לעולם כולכם חזירים וגונבים אותנו הצרכנים ללא רחם תתבישו.
    סגור
  • 2.
    וואו
    שמ 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בכל מקרה אני מרשה לעצמי יחד עם אשתי לצפצף על כל הרעש והצילצולים שמייצרים הבאזזיסטים במכולות השונות(טייקוני ההמסחרה).אני קונה ברמי לוי ובאושר עד.אף פעם לא יוצא מהבית ללא דף נייר עם רשימת המצרכים שנגמרו בבית פוסע לאיטי בין הטורי המדפים ומעמיס לעגלה רק מה שרשום בנייר ואם יש מוצר דומה במחיר גבוה ממה שאני מכיר,לא מכניס לעגלת הקניות.אני רואה נשים וגברים שפשוט גורפים במגרפות האצבעות של שתי ידיהם מוצרים לעגלה שעומדת להתפרק מהעומס.קניה לא רציונאלית,של מוצרים לא ראויים למאכל אדם.מי קונה היום זירו?השתגעתם?שתו מים.
    סגור
  • 1.
    דרושים לעבודה מהבית
    עבודה מהבית 10/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרושים לעבודה מהבית! בקלדנות, סקרים, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, לפרטים תרשמו בגוגל "אתר עבודה מהבית"
    סגור