השוק

מנכ״ל משרד הכלכלה: אפשר להסיר את החסמים במקטע החקלאי

רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה אומר שלאחר המחקר המקיף שעשתה ועדה בלתי תלויה התגלה הנתון המדהים ש-60% ממחירי הפירות והירקות נמצאים במקטע החקלאי וזה חייב פתיחה של השוק לתחרות; "חייבים לחזק את רשות התחרות, הכל מוכן צריך רק החלטת ממשלה"
ניצן כהן |  32
רון מלכא: "רשות התחרות חייבת להיות חזקה, עדכנית ונשכנית. הכל שם מוכן ומחכה להחלטת ממשלה" (צילום ניימן מרק לעמ, shutterstock)
רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה אומר בראיון ל-ice שאחרי שהתברר על ידי ועדה בלתי תלויה שחלקם של החקלאים במחירי הפירות והירקות עומד על 60%, הדרך לפתיחת השוק לתחרות הייתה קצרה. צריך לחזק את רשות התחרות, היא צריכה להפוך למהירה יותר ונשכנית יותר, הוא אומר. הכל כבר מוכן צריך רק החלטת ממשלה.
ממשלת השינוי הצליחה לעשות כמה מהלכים כלכליים שלאף ממשלה לא היה את האומץ ללכת איתם עד הסוף ובעיקר אנחנו מדברים על 3 רפורמות. האחת הייתה בתחומי המזון ובעיקר בפתיחת הכלכלה ליבוא של פירות וירקות. המהלך השני היה פתיחת הכלכלה הישראלית ליבוא מקביל והשלישית הייתה ביטול התקינה הישראלית שהייתה למעשה חסם מרכזי בפתיחת הכלכלה לתחרות.
 
אז נכון, כל מהלך כזה נתקל בלובי מפואר ולעיתים אף אגרסיבי, אבל בסופו של יום בשנה אחת עברו רפורמות שכל ישראלי כבר מתחיל להרגיש אותם בכיס ובמעלה הדרך יפגוש אותן בלי לדעת שפעם היה כאן אחרת. 
רון מלכא הוא מנכ"ל משרד הכלכלה, משרד שהיה צריך ליזום ולהוביל את הרפורמות האלה ומלכא היה צריך להיות המוציא לפועל של כל התהליך הזה. וזה לא היה פשוט. אז רגע לפני חילופי הממשלה היה חשוב לשבת ולדבר איתו על הנושאים האלה שנמצאים הרחק מהעין הציבורית, אבל חשובים מאוד לכולם.
"כשמדברים על רפורמה בחקלאות אנחנו מדברים על משק החלב. אני הייתי מעורב בפירות והירקות. הרפורמה הזו, המהות שלה הייתה להסיר חסמים כדי לאפשר תחרות" הוא אומר.
-באוויר קיים הוויכוח ארוך השנים אצל מי נשאר רוב הכסף מתוך אמונה שמי שהרוב אצלו, הוא זה שיחטוף את התחרות על הראש.
"נוצר דיון בין המדינה והממשלה לבין החקלאים האם פתיחת השוק לתחרות תוריד את יוקר המחייה במקטע הזה. אני רוצה שתבין את מה שכולנו הרגשנו בכיס בשנים האחרונות. מחירי הפירות והירקות הוכפלו והישראלי הממוצע צורך הרבה מאוד מהם אז התרומה שלהם ליוקר המחייה היא משמעותית.
האם זה יורדי את יוקר המחייה בתחום הזה. בשנים האחרונות המחיר שלהם הוכפל והתרומה שלהם למחירים הייתה גבוהה. הישראלים צורכים הרבה פירות וירקות.
"עשינו עבודה בלתי תלויה, מקיפה ומעמיקה וגילינו ש-60% ממחיר הפירות והירקות שייכים למקטע החקלאי. המקטע החקלאי, אני רוצה להדגיש זה לא רק המגדל זה גם האריזה וההובלה וכן הלאה. בנקודת המפגש הזו אנחנו פוגשים את הקמעונאי כי כאן למעשה אפשר לפתוח את השוק הזה לתחרות ולהבין איפה מתחיל המקטע החקלאי ואיפה מתחיל המקטע הקמעונאי, מה שהחקלאים אוהבים לקרוא לו פערי התיווך.
"כאן המסקנות היו ברורות, ולכן לא הייתה לחקלאים ברירה וכשהם ראו את הנתונים הם הסכימו לפתוח את החלק הזה שלהם לתחרות ואנחנו כבר רואים תוצאות".
-איך בכלל הגענו למצב הזה?
"איך הגענו ליוקר המחיה בישראל? איך הגענו למצב שתל אביב היא העיר היקרה בעולם? אנחנו כלכלה צעירה של 74 שנים והתחלנו מכלום. אנשים שברחו מקצוות תבל והשאירו נכסים מאחור. מדינה ללא משאבי טבע והיינו צריכים להקים ולפתח כלכלה. מה שעשינו זה שבנינו חסמים כדי לשמור על חקלאות ינוקא ואלה חסמים שמעכבים יבוא מחו"ל. יצרנו כל מיני סטנדרטים ורגולציות שיצרו העדפה למוצרים מקומיים.
"אם יצרנו תקן שקיים תקן ישראלי שלא מתאים ליצרנים אחרים אלא רק לישראל אז נותנו יתרון לשוק הישראלי ואת זה עשינו כדי להגן על הכלכלה החדשה והפגיעה. היום אנחנו במקום אחר. אנחנו כלכלה מפותחת והצלחה כלכלית מדהימה. תראה מאיך שהתחלנו ולאן הגענו וזה אומר שהיום אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להסיר את החסמים האלה. אלה חסמים שחסמו תחרות וכשאין תחרות המחירים עולים.
"גם חלוקת משאבי הייצור שלנו לא אופטימלית. אנחנו אמרנו בו נסיר את הגדרות שאנחנו כבר לא צריכים והנה אנחנו מורידים מכסים ומסירים תקנים כך שיתאימו למה שיש באירופה. להוריד דרישות. זה הרעיון. בכל מדינה שישראל מקיימת איתה קשרים ומעריכה את הרגלוציה שלה, ניתן לעשות בזה שימוש ולהכיר בזה. לא צריך תקן מיוחד בישראל לאותו מוצר שיש לו תקן גרמני או אוסטרלי.
-אז בוא נדבר רגע על התקינה הישראלית
"בעבר אפשרנו יבוא רק לפי תקן ישראלי והתקן הזה היה משמעותי. התקנים הישראלים הם יותר פשוטים אבל זה חלק קטן מכל התקינה הישראלית. אנחנו אמרנו שניתן לייבא לפי תקן בינלאומי. לא מכל מדינה אלא מאותן מדינות שאנחנו מכירים בתקינה שלהן כמו בריטניה, אוסטרליה, גרמניה וארה"ב. אין בעיה היום להביא מוצרים משם ואנחנו כבר עכשיו רואים את התוצר של הרפורמה הזו.
"עם היבואנים שנכנסו בערוץ החדש אנחנו רואים שם את התחרות. תראה דוגמה, בישראל של לפני הרפורמה מכרו עגליו תינוק של בוגבו בסכומים מטורפים, היבואן המקביל הצליח למכור את אותה עגלה בדיוק במחיר לצרכן שהוא נמוך משמעותית ממה שמכרו עד אז והוא לא מפסיד כסף, זה לא מבצע או משהו כזה וזו רק דוגמה אחת.
"אני רוצה שתבין את התהליך הזה. התרופה לרמת המחירים הגבוהה וזה לא רק יוקר מחיה היא לא רק כמה עולה לי מוצר אלא גם מה ההכנסה שלי. הרי אם מוצר, במקום 100 שקל עולה לי 1,000שקל  והמשכורת שלי היא 100 אלף שקל אז זה לא משמעותי. בישראל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שמשפחה נורמטיבית שעובדת לא גומרת את החודש וזה לא סביר. זה לא רק החוסר בתחרות אלא גם העובדה שההכנסות לא מספיק גבוהות. הפריון של העובד לא מספיק גבוה".
-איך טיפלתם בזה?
"פעם אחת באמצעות התחרות ופתחנו את היבוא לעוד יבואנים כדי להגביר את התחרות ופעם שניה פתחנו מסלולים לאוטומציה ושכלול של גורמי הייצור וזה באמצעות חוק עידוד השקעות הון.  הקמנו מכון לייצור מתקדם שזה אומר שאנחנו הולכים למפעלים ועוזרים להם לשדרג את המכונות שלהם כדי שהתפוקה תהיה יותר גבוהה ובמקביל זרוע העבודה שלנו פתחה במסלולי הכשרה להשיג את מיטב מהמכונות המתקדמות כי הרי אם יש לך מכונה מתקדמת אבל המפעיל לא יודע לנצל אותה אז הפריון שלו נפגע ומכאן השכר שלו יהיה נמוך.
"זה היה יפה שבמשרד הכלכלה הצלחנו לתכלל את האירוע הזה אז באופן כללי יוקר המחיה בישראל הוא הדיור אבל זה לא בגזרה שלנו. מה שבגזרה שלנו אלה מוצרי הצריכה והמזון וכאן עשינו הרבה.
"השלב האחרון ברפורמה שלנו היה בעצם המזון והתמרוקים שנמצא במשרד הבריאות. למעשה היום משרד הבריאות צריך לעשות את העבודה שלו ולייצר את הדרישות שלו ואת זה הוא אמור לסיים בינואר הקרוב, אבל אנחנו עמדנו ביעד שהיה משמעותי ו-520 תקנים סרקנו וטיפלנו ובסוף יצאנו לדרך וניתן היום לייבא לישראל כל מוצר צריכה לפי תקן בינלאומי".
-אז מה שיקרה עכשיו שישראל תתבסס פחות על ייצור מקומי ותעבור לכלכלת יבוא.
"נכון. הכלכלה הישראלית תסתמך לאורך זמן יותר על יבוא כי הכלכלה הישראלית עוברת לעולמות השרותים ולכן ניאלץ לייבא מוצרים. אנחנו למעשה הופכים להיות כלכלה שמייצאת שירותים ומייבאת מוצרים וללא הרפורמה הזו החסמים היו עדיין קיימים והיו פוגעים בצמיחה, בטח ארוכת הטווח.
"צריך להבין שיוקר המחיה זו השתקפות של עיוותים שנוצרו בישראל כתוצאה מצמיחה מואצת זו למעשה תופעת לוואי של הצלחה. הריכוזיות והמונופולים שאנחנו מנסים לפתור דרך התחרות זה לא לתת תרופה לאדם גוסס אלא לתקן שיבושים כמו אצל ספורטאי מצטיין שצריך חיזוק בנקודות מסויימות".
הממשלה נפלה בלי שהצלחתם להשלים את המהפכה הגדולה.
"אם יש משהו שאני מצטער עליו זה שלא הספקתי לחזק את רשות התחרות. הכנו הצעת חוק לחזק אותה. השוק גדל ונעשה מתוחכם ורשות התחרות נמצאת בפיגור שצריך לתקן אותו. הרשות צריכה להיות חזקה ויעילה ומגיבה מהר. זה אומר לתת להם תקנים, תקציבים וסמכויות. למשל חוק לעידוד והקלה על היבוא המקביל לא הצלחנו להעביר קריאה שניה ושלישית שנתן לרשות סמכות לפעול נגד מי שפוגע ביבוא המקביל.
"אנחנו רוצים שלרשות יהיה שיניים. רצינו שהרשות תהיה עם חוקרים טובים, משפטנים טובים וכן הלאה שידעו להילחם ולהביא תחרות. ההצעה להחלטת ממשלה מוכנה. חיזוק רשות התחרות זו הייתה אמורה להיות החלטת ממשלה שלא הספקנו".
תגובות לכתבה(32):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    פופוליסט שקרן
    אנדרי 12/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבאת דוח מטעם ללקוח ליברמן, מינית ראש רשות שהכינה לך את הדוח בהזמנה אישית. ואם לרגע נניח לשיטתך שהחקלאי אחראי ל60% אז מה? ומה רווח של החקלאי, כמה נשאר בכיס שלו? גם כן דר׳ אתה מושחת כמו האחרים. בהצלחה במציאת עבודה.
    סגור
  • 30.
    כמה בורים יכולים להיות מנכלים
    רמי Mscבכלכלה חקלאית 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על פי תוכן הדברים אין המנכל המחובד מבין בכלכלה חקלאית. בקרוב לא תהיה חקלאות בישראל החקלאות תיובש בגלל שטויות רשות המים. לא יהיה מה לעשות עם מי הקולחים.לא יהיה מי שיקנה אותם. לנחלים ולים אסור להזרים אותם. מהר מאד לא יהיה לאן לפנותם. רק במחיר 0 נסכים להשתמש בהם. אם לא רווח לא תהיה חקלאות. כדאי מאד שמנכל משרד הכלכלה יבצע נתוח העלויות בחקלאות ואולי יבין מה עלות התדומות וכמה מהן נקבעים על ידי המונופול הגרוע ביותר ממשלת ישראל.
    סגור
  • 29.
    חתיכת שקרן, איפה 60 אחוז, אני עשיר
    קובי 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי משלם לך???? איזה רשת ??? רמי לוי, סופר סל , יוחננוף??? קצת הזויי, לימו שאני מוכר בקיץ ב 2 שקל נמכר ברשתות ב 9 שקל ובחורף אני מוכר בקושי בשקל, גועל נפש!!! ועדה בלתי תלויה? תלויה וחצי ברשתות, גם ירקות ופירות שמיבאים לא מוכרים בזול יותר וזאת כאשר הפיקוח והאיכות בארץ הרבה יותר טובים, ארץ אוכלת יושביה!!!
    סגור
  • 28.
    הכל חארטה צריך לחם וחלב זה הכל (ל"ת)
    חגית 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    מסמאים את עיני הציבור ,לא ראיתי שהעגבניות הוזלו מאז היב
    שלמה שם טוב 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מפתחים את הכלכלה של טורקיה ושל השדות שם על חשבון תושבי מדינת ישראל כפי שאמרתי קודם אולי הוזלה של 100-150 שח למשפחה שאפשר לעשות את זה בהנחה קטנה מאוד למשל בדלק במקום כל המלחמה הזו בחקלאים רפרורמה בחלב ? יביאו מחול יעלה משגיחי כשרות כפול המחיר בקיצור עוד פקיד בכיר שילך הביתה
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    נאד נפוח
    קוקי 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שמצא את מי להאשים רשתות השיווק הן האחראיות ולא החקלאים ביזיון של הצגת הדברים
    סגור
  • 25.
    אוי לנו שזה מנכ״ל משרד הכלכלה
    שלמה שם טוב 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עגבניות ומלפפונים מיובאים חופשי זה הוריד את המחירים ?? לא עלות פירות וירקות למשפחה 200-300 שקל בחודש הוצאות קיום ראשוניות של משפחה קטנה 6000 משכנתא או שכד אחרי העלאות הריבית 3500 שח משפחתון רעב 2500 כולל דלק לפני מזון תרופות ארנונה בריאות וכו כל אלה באחריות ייקור של הממשלה אז אל תספר לנו ציזבטים מה תפתח לתחרות ותוזיל 100 שקל בפירות וירקות ,הממשלה אחריות לעלויות לא קשור התרנים הרשתות גובים 100 אחוז רווח ברוטו למדף שהם נותנים לספק
    סגור
  • 24.
    רשעות והנדסת תודעה
    אכפת לי מאוד 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רשעות וחוסר הבנה כלפי החקלאים. שמקבלים כבר יותר מ10 שנים אותו המחיר לק"ג מחיר המים עולה, מחיר חומרי ריסוס יקר בשמים, עבודה מצאת החמה עד צאת הנשמה, חשבתי שאחרי הקורונה יבינו את חשיבות יצורעצמי בארץ וביטחון תזונתי, ובעיקר פיקוח על הריסוס עם חומרים באישור משרד הבריאות. מי שיושב במזגן כל היום לא יכול להבין את הקושי והתסכול להיות חקלאי לא מתוגמל על עבודתו.
    סגור
  • 23.
    גדרה (ל"ת)
    רונן 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    גדרה (ל"ת)
    רונן 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    הפקידים הרסו את המדינה
    עידו 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נלחמים במי ששם להם אוכל על השולחן
    סגור
  • 20.
    שטויות
    ארז החקלאי 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ברור שאתה חלק מנערי האוצר עם העור השקוף. יושבים במרתפים חושבים שאתם הכי יודעים בעולם. הייתי מסכים איתך אם אני הייתי זה שקובע כמה יעלה לי לגדל קילו עגבניות וכמה אקבל בתמורה. אבל אתה יודע שזה לא כך וכדיי לצאת גדול מהחיים הוצאתם דוח שקרי. תפסיקו לבלבל את המוח. החקלאים הם לא חברת תקשורת ולא תאגיד ברזל או גז או חשמל
    סגור
  • 19.
    כבר מכין את הלשון לשר הבא
    דוד 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בושה של מנכל
    סגור
  • 18.
    מלקק לשר הבא
    מישה 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפס מאופס
    סגור
  • 17.
    דחוף לפתוח את כל היבוא מהעולם אבל הכל לפתוח
    אלון 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תפתחו הכל אנחנו עומדים לקרוס יהיה פה כאוס יפקידונים קנאים שרצים לספר ל10 משפחות העשירות במדינה כל מה שניכנס לארץ שהם יעצרו הכל משפחת ורטהיימר חוצפנים הביאו יבוא מגביל של קולה חילקו למסעדות כוסות ופחיות חינם לשבור את היבואנים הקטנים איך הם עצרות את זה סופית פנו לרבנות שפסלה את הקולה יש פה עוד 9 מליון אנשים שחייבים להתפרנס לא רק ההון שילטון 10 משפחות שתפסו משול ה40 את המדינה. הביצים ומספרים שהם מעסיקים עובדים ומייצרים הכל פה בארץ שקר גדול לפתוח את כל השווקים של העולם לא להביא פירורים לפתוח הכל הבנת י120 חברי כנסת שלא עושים כלום
    סגור
  • בארץ מייצרים מילים רק יודעים לדבר
    יצחק 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי הרב היצרנים הישראלים מביאים את רוב הסחורות שלהם מחול. ורק חלק קטן מאוד מייצרים פה בארץ
    סגור
  • 16.
    איפה הטיפול בתנובה ושטראוס ודומיהם שחונקים
    יוסי 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    איפה הטיפול בקבוצת החברות ששולטות ב50% וחונקות כל יצרן קטן במניעת כניסתו לרשתות שיווק הגדולות ע"י סידור מהמדפים ומתן בונוס לבעל הסופר וקרטל הלחם
    סגור
  • 15.
    לגבי מכון התקנים, צודק לחלוטין מידיעה... (ל"ת)
    טל 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    60 אחוז במקטע החקלאי???????????
    אשר 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תגיד לי מי אתה? מי האנשים שמימנו את המחקר המעניק הזה?????? תנו לי לספר לכם משהו... ישנו תקליט ירקות, כל בוקר מתפרסם מחירון חדש לירקות, החקלאי לא קובע אותו,. י שקובע אותו אלו עסקנים בשירות רשתות השיווק הגדולות. אבל בואו נניח לזה רגע ומדבר על עוד 2 דברים... 1. חברות השיווק הקימו לעצמו חברת בת נוספת שקונה מהחקלאי תוצרת מוכרת לחברת האם. בצורה הזו גם ההוצאות של חברת האם גדלות (פחות מס לשלם למדינה) וגם חברות הבת גוזרות את הקופון ופער המחיר נשאר אצלה. 2. אם התקליט מראה שמחיר הפלפל לדוגמא, 5 שקלים, אז החקלאי יקבל 2 שקלים. זכרו שהחקלאי הוא גם זה שמשלם את עלות הגידול האריזה והמשלוח!!!!!!!!!!!!!!!!!! בקיצור, המושחטים עובדים עליכם תתעוררו
    סגור
  • 13.
    לא הבנתי החקלאי הוא האשם?
    מוני 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה קורה עם הרשתות??הרי המחיר לחקלאי הוא 20 אחוז מהתוצר,אז מהיכן ההאשמה הזו??
    סגור
  • 12.
    בגלל "מקצוענים" כמוהו המדינה בקנטים
    עירוני 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    החקלאי מחוייב לשלם לפועל שלו שכר מינימום, פנסיה, בריאות וכו'. משלם על המים סכום מלא (אין יותר תעריף של חקלאי). משלם הוצאות, חשמל, דלק, בלאי וכו' עוד לפני שרואה שקל על התוצרת שלא בטוח שתהיה לו. לא מסוגל להתחרות בתוצרת שמיובאת ממקומות בהן אין הגנה על הפועלים וכאלו שנהנים מסיבסוד ממשלתי. ובסוף המשווקים שמנסים להרוויח כמה שיותר על גב החקלאי. לקינוח, מגיע "גאון" שמספר לכל מי שרוצה להקשיב לו שהחקלאי הוא הגנב בסיפור הזה. יואיל הגאון לעבוד שעה אחת עם טוריה בשמש ואז נראה אותו כותב את אותו הדבר...
    סגור
  • 11.
    ועדה של סדר עולמי חדש
    שאול 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כשממשלה מטילה על חקלאי מיסים ואגרות במאות אלפי שקלים, כשמחירי המים לחקלאות עולים בלי סוף ,כל משרד ממשלתי מטיל מגבלות הנחיות שבסופו של דבר עולה כסף לחקלאי הוא חייב לגלגל את העלות ,זה האמצעי להרס החקלאות בישראל, המטרה מקדשת את כל האמצעים, שורה תחתונה היבואנים יחגגו עם מחירים של 40 שח לקילו מלפפון, עגבניות. ובצל שעולה היום 3 שח תשלמו 30 שח ,לה מילה אחת חזירות .לאחר שישמידו את החקלאות בארץ לקחו את האדמות לבניה .ונראה לכם שמחיר הקרקע ירד ,חחח רק יעלה ,מדינה מושחתת מהיסוד כופים עלינו מהלכים הרסניים
    סגור
  • 10.
    למה אתה קורה מיקטע חקלאי
    יוסי 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    העבודה שלכם לא שווה כלום כי מכניסה את כולם תחת גג אחד ושופכת את התינוק עם המים נקח לדוגמא פומלית ,המגדל מקבל 60 אג המחיר בחנות 4.5 שח במקרה הטוב איך זה 60% מנגו ישנם זנים ירוקים וזנים אדומים ,האדום מקבל 3 שח והירוק 2 שח בחנות זה נמכר 9.9 שח איפה 60% אם אילו המסקנות שלך אז אני וכל עם ישראל צריך להטיל ספק ביכולות השכליות של הוועדה "הבלתי תלויה" שבדקה את הנושא
    סגור
  • 9.
    הוא שקרן מחירי הפירות והירקות
    צביקה 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    משרד החקלאות ומשרד הבריאות משנים תקנים של ריסוסים כל שנה ובכך המחיר של הריסוס החדש עולה כל שנה כי הוא עדיין לא נכנס ליצור קבוע, כי עד שלא מקבלים אישור קבוע לא מייצרים כמויות גדולות, עכשיו לדבר שמעצבן הכי הרבה כל הפירות והירקות שמיובאים לארץ לא מרוססים בסוס של התקן הישראלי ולכן הוא זול מאוד ביחס לתקן הישראלי , אני לא מבין אם הריסוס של היבוא תקין אז למה הריסוס בישראל לא תקין לשימוש על ידי החקלאי הישראלי ? עוד דבר שגורם ליוקר המחיה עלויות הסולר שהוא מניע את כל הכלכלה בישראל הוא ללא פיקוח ולכן הוא יקר מאוד וההוצאות של שינוע תנורים וכל שאר המנועים שצורכים סולר בא על חשבון הצרכן הסופי
    סגור
  • 8.
    איפה העגבניות הזולות
    מנשה 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמרו לנו שיפתחו את היבוא המחיר ירד, מאז אני רואה יש מלא עגבניות מטורקיה אבל המחיר שלהם כבר נושק ל7 שח. אז לא הכל כמו שהוא אומר, דמגוגיה בגרוש.
    סגור
  • 7.
    שקר וכזב, המקעי החקלאי נמוך מ 40%
    משה 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פערי התיווך קל הרשתות מטורף. למה בשר חי נמכר מהחקלאי ב 16 שח קג וברשתות 200-120? וזו רק דוגמה.
    סגור
  • 6.
    מדינה של יבוא. זה עוד יתפוצץ לנו בפנים (ל"ת)
    שון 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    הקרב נגמר החקלאות תעלם.
    בן של חקלאי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במטולה נותרו 3 חקלאים. החקלאים שעוד פעילים בני 80. הקרב נגמר, 5 שנים ואין יותר חקלאות. המחירים רק יעלו ואת הקרקעות יישבו בדואים וערבים. תזכרו את זה כשתסעו בשירות לאילת.
    סגור
  • 4.
    ככה זה שלא מבנים מה זה חקלאות
    בני 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה וחרפה שכלכלן לא בדק באמת אומר ומפרסם דבר כזה אני מזמין אותך ירון מלכה ליום עבודה אחד בתור חקלאי אולי זה ישנה את דעתך על הנושא ותבדוק כמה רשתות השיווק עשוקות את הצרכן רווח של מאות אחוזים
    סגור
  • 3.
    ,ירון מלכא אתה חי במדינה של פקיד מצורע, מלך
    יוסי 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    תן לי כתובת ואבוא לספר לך מניפלאות הבירוקרטיה ה מסובכת בתוך עצמה ותקעה את עצמה לדעת
    סגור
  • 2.
    מה זה מקטע חקלאי?
    הטמבל 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    12 1
    תבדקו כמה מקבל החקלאי וכמה משלם הצרכן.עושקים את החקלאים.למשל,הורידו את המכס על השום.מה התוצאה? מחיר השום לצרכן ירד?לא,לא,לא.החקלאים מחסלים את הענף.במו ידיכם אתם מחסלים את הבטחון התזונתי.
    סגור
  • 1.
    עוד חרטטן
    צרכן 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    15 0
    עוד פקיד שמקבל כסף ולא ייצר כלום בחייו. 60אחוז? תצא מהמשרד אפס מאופס
    סגור