השוק

התחרות בנמלים: מדרוג מעלה את דירוג החוב של נמלי ישראל

חברת דירוג האשראי מדרוג מעלה את דירוג החוב של נמלי ישראל תוך כדי שהיא מנמקת את ההחלטה בירידה ברמת הסיכון של החברה לאחר הקמת שני נמלי הים החדשים; החוב הכולל של נמלי ישראל עומד על 4.2 מיליארד שקל
ניצן כהן | 
נמל אשדוד (צילום שבתאי טל)
חברת דירוג האשראי מידרוג מעלה את דירוג המנפיק של חברת נמלי ישראל מ- Aa1.il ל- Aaa.il ומשנה את אופק הדירוג מחיובי ליציב. בנוסף מעלה מדרוג את דירוג סדרות אגרות החוב (א', ב', ג', ד') שהנפיקה החברה מ-Aa1.il ל- Aaa.il ומשנה את אופק הדירוג מחיובי ליציב. במדרוג אומרים כי העלאת הדירוג נובעת מקיטון משמעותי ברמת הסיכון של פעילות החברה, על רקע השלמת ההקמה של שני נמלי הים החדשים (נמל המפרץ ונמל הדרום) ותחילת הפעלתם המסחרית. זאת לצד הגידול במקורות ההכנסה וב-FFO והעליה בגמישות התפעולית של מערכת הנמלים.
במזדרוג אומרים כי במסגרת הדירוג נלקחו בחשבון, בין היתר, השיקולים שהחברה פועלת בהתאם למודל ה-Landlord, המבוסס על עקרון ההפרדה בין תכנון, פיתוח וניהול תשתיות נמלי הים הלאומיות, לבין התפעול השוטף של הנמלים, אשר מתבצע על ידי חברות ממשלתיות ו/או פרטיות נפרדות. החברה הינה בבעלות ממשלתית מלאה, כאשר בתחום אחריותה תשתית חיונית בעלת חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל, המאופיינת בכלכלת "אי-בודד".
 
הפעילות בנמלים הימיים מהווה את החלק העיקרי מסך פעילות הייבוא והייצוא למשק הישראלי. לחברה אסדרה ייחודית אשר משפיעה באופן ישיר על תחומי פעילותה, מצבה העסקי והכנסותיה. למעשה, עיקר הכנסות החברה מושתתות על אסדרה בצווים ובהסכמים, לרבות קביעת התעריפים בגין דמי התשתית ודמי השימוש ולכן מדיניות הממשלה בתחום מהווה נדבך מרכזי בדירוג. סביבה רגולטורית יציבה, שקופה וברורה מהווה נדבך מרכזי בדירוג החברה, ועל כן, ככל שיחול שינוי לרעה במסגרת זו, עלול הדירוג להיפגע.
בתקופה האחרונה השלימה חברת נמלי ישראל את הקמתם של שני הנמלים החדשים, נמל המפרץ ונמל הדרום, והם החלו בהפעלה מסחרית של שלב א' בסוף השנה שעברה ובתחילת שנת 2022. הרציפים הראשיים של הנמלים החדשים צפויים לאפשר טיפול באוניות גדולות ומתקדמות, וכתוצאה מכך לגידול בגמישות וביעילות התפעולית של מערכת הנמלים בישראל.
"מרבית הכנסותיה של חנ"י אינן קבועות ונגזרות בעיקר מהיקפי תנועת המטענים בכלל נמלי ישראל. מנגנון הכנסות החברה תומך ביציבות תזרימית, ועל כן, אין בפתיחת שני הנמלים החדשים (באשדוד ובחיפה) והגדלת התחרות המשקית בקשר עם שירותי נמל שלעצמם, בכדי להשפיע באופן מהותי על סך היקף תנועת המטענים בישראל.
"עם זאת, זכאית החברה לקבל מחברות הנמל ומהתאגידים השונים דמי שימוש הכוללים רכיב קבוע ורכיב משתנה, כולל ממפעילי הנמלים החדשים, עובדה אשר צפויה להשפיע לחיוב על הכנסותיה" כותבים כלכלני מדרוג.
תחילת פעילותן של חברות הבנות, המספקות שירותי תעבורה ימית, צפויה להגדיל את הכנסות, הוצאות והשקעות החברה, בנוסף להרחבת המורכבות התפעולית. בהתאם לנייר עקרונות משנת 2016 בין המדינה לבין ההסתדרות ונציגות עובדי חברת נמל אשדוד, לחברה עלולה להיות חשיפה לרשת ביטחון לתשלומי פרמיה ולמימון תשתיות נמליות.
"לדברי החברה, למיטב ידיעתה נחתם הסכם מפורט בנושא, אשר החברה איננה צד לו ולא ידוע לחברה כי קיימת בו התייחסות למימון על ידי החברה. על אף שההשקעה המשמעותית הכרוכה בהקמת הנמלים החדשים הושלמה, לחברה תכנית השקעות מהותית לשנים הקרובות, הכוללת בעיקר את המשך פיתוחם של נמלי הים הקיימים באשדוד ובחיפה.
"מימון פעילות החברה ושירות החוב בשנים הקרובות נתמכים בגיוון מקורות האשראי של החברה; (10) החברה מציגה נזילות מספקת, הנשענת על תזרים מזומנים גבוה ויציב ומסגרות אשראי חתומות לא מנוצלות. להערכתנו, חשיפת החברה לסיכונים סביבתיים הינה בינונית, בפרט, זיהום מי ים דליפות דלקים או כימיקלים ופליטות מזהמים, לגביהם הגורם המזהם הוא האחראי על פי דין, כאשר חנ"י אחראית, במקרה זיהום ים, לטפל בפינויו.  
"לצד זאת, אנו מעריכים כי חשיפת החברה לסיכונים חברתיים הינה נמוכה, ובאופן דומה אנו מעריכים כי חשיפת החברה לנושאי הממשל התאגידי הינה נמוכה. נציין, כי בהיבטי אבטחת המידע, החברה פועלת ללא ביטוח סייבר אך כפופה להנחיות ונהלי רשות הסייבר הלאומי, מיישמת מדיניות אבטחת מידע הכוללת נהלים פנימיים ומפעילה אתרי גיבוי" מסיימים במדרוג את הניתוח שלהם לעסקיה של חברת נמלי ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה