השוק

למה התפטר המפקח על הבנקים? גרסת המקורבים

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים, הטיל השבוע פצצה, הוא פשוט התפטר וכל זה אחרי שנתיים בהם הוקם בנק חדש (הדיגיטלי של אמנון שעשוע), הכניס את רפורמת הבנקאות הפתוחה והמעבר בקליק וריסן את תאוות הסיכון של המערכת. אז למה הוא פרש? גרסת המקורבים | טור שישי
ניצן כהן |  40
יאיר אבידן המפקח על הבנקים (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, vecteezy)
בשבוע החולף נפל דבר בעולם הכלכלי וזה ההתפטרות של המפקח על הבנקים, יאיר אבידן. אבידן הוא אחד הרגולטורים החשובים במדינת ישראל ואחד המתקדמים שהם ובאופן מפתיע למדיי, מדובר באדם שהוא קונצנזוס של מקצועיות במערכת.
המפקח על הבנקים הוא הדמות שאמורה לאזן בין יציבות המערכת הבנקאית להיבטים הצרכניים שלה. כשל בפיקוח על הבנקים הוא אנדרלמוסיה כוללת והצלחה שלו, היא ברירת המחדל. אבל אבידן הבין, מה שמחלחל אצל כולם, שבטווח קצר מאוד הוא לא יוכל להגן יותר על המערכת, כלומר לעשות את עבודתו ולכן כדאי להקדים תרופה למכה ופשוט ללכת הביתה.
 
תפקידו של המפקח על הבנקים דומה לתפקיד ראש השב"כ, הצלחה שלו היא שלא יקרה כלום, העבודה שלו בדרך כלל נעשית מתחת לרדאר וכשהיא צפה מעל פני השטח, המשמעות היא שדבר לא טוב קורה.
נסביר לרגע את תפקידו של המפקח על הבנקים, רגע לפני שנכנס לנושא האישי. המפקח על הבנקים אמור לשמור על יציבות המערכת הבנקאית. מצד אחד הוא בודק ומנטר את המאזנים של המערכת ובכל רגע נתון בודק שיש להם די כסף לעמוד התחיבויות שלהם. מהצד השני הוא מוודא שמערכות המחשב שלהם יציבות, מאובטחות ומתקדמות מספיק כדי לספק שירותים ללא שיבושים.
הוא בודק שהמערכת לא משתוללת עם אשראי באופן כללי ועם אשראי פרטני (נניח יותר מידי אשראי לענף הנדל"ן וכן הלאה), הוא מוודא שמתקיימים מערכי ניהול סיכונים בכל רגע נתון בבנקים. הוא לא זה שקובע מה צריך לעשות אלא מוודא שבדיקות כאלה מתקיימות באופן אפקטיבי.
המפקח בודק בכל רגע נתון שלא דוחפים אשראי יקר ללקוחות שלא יוכלו להחזיר אותם בעתיד. ולמעשה את מרסן את תאוות הסיכון של המערכת אך ורק כדי לשמור על היציבות שלה.
המפקח על הבנקים דואג גם להיבטים צרכניים במערכת. הוא בודק בכל רגע נתון שהבנק לא מנצל את כוחו העודף על הלקוח ועושה שטויות. הוא בודק שהבנקים נוהגים בהגינות וכן הלאה. המפקח על הבנקים הוא גם הגוף שמעודד תחרות במערכת. הוא מוודא שמי שרוצה להקים בנק חדש יעמוד במינימום של תנאים כדי לא להזיק ללקוחות. וכן הלאה.
המפקח על הבנקים, אם כן, הוא אחד הרגולטורים המשמעותיים בישראל שצריך לאזן בין אינסוף אינטרסים כי בסופו של יום בנקים גם צריכים להרוויח. יש להם בעלי מניות ואל תופתעו אם גם אתם בעלי מניות של הבנקים, בעיקר דרך החסכונות המנוהלים שלכם (פנסיה, גמל, השתלמות וכן הלאה).
אז מה קרה ליאיר אבידן שנמצא בפסגת הקריירה שלו? למה הוא התפטר אחרי שהצליח להביא להקמתו של בנק חדש (הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע) הכניס רפורמות חשובות לפעולה כמו הבנקאות הפתוחה והמעעבר בקליק. הוא הצליח לרסן את הבנקים בכל הנוגע לאשראי לתחום הנדל"ן. אז מה קרה לו?
אם כן כמה דברים קרו ליאיר אבידן וכולם קשורים לממשלה החדשה. זה התחיל עם התבטאות של דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, שאמר הבנקים צריכים למממן את בנק הדאר. בנק הדואר הוא גוף מפסיד רווי מינויים פוליטיים והבנקים המסחריים רווחיים אז למה לא לקחת כסף מגוף רווחי ולהעביר אותו לגוף מפסיד שהחבר'ה מסתלבטים שם?
זה המשיך ביו"ר ועדת הכספים של הכנסת שרוצה להקפיא את הריבית על המשכנתאות לרוכשי דירה ראשונה, משל אנחנו ברוסיה הקומוניסטית וכשאדם לוקח משכנתא אין לו סיכון מכיוון עליית הריבית והאינפלציה.
והטוב הזה ממשיך. חוק ההסדרים מכוון לכך שהסמכויות לקביעת מגבלת העמלות בבנקים תעבור לממשלה ואם זה לא הספיק אז הממשלה רוצה גם לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרות הזכות בחשבונות העו"ש.
יאיר אבידן הבין את המסר. הפקעת הסמכויות של הפיקוח על הבנקים ושל בנק ישראל תביא מהר מאוד למצב שמשקיעים לא ירצו להשקיע בבנקים ומכאן היציבות שלהם תהיה במקום שונה לגמרי מהמקום התרגלנו לראות אותם. הרי כל משקיע סביר ישאל את עצמו: למה להחזיק במניות של בנק שצריך לספק שירות ברמה גבוהה אבל לא יכול לגבות עמלות בהתאם? למה להשקיע בבנק שכשהריבית עולה, ומקורות ההון שלו מתייקרים - לא יכול לייקר את המוצר ללקוח (הריבית על משכנתא)? למה להשקיע בבנק שצריך לשלם ריבית זכות על חשבונות העו"ש למרות שיש ללקוח אין סוף אלטרנטיבות להשקיע את כספו?
רגע, אל תלכו. יש עוד מהטוב הזה. למה להשקיע בבנק שמממן את בנק הדואר. את החבר'ה שיש להם את כל האמצעים להרוויח כסף אבל מתעקשים לא לעשות את זה. פשוט יקחו לך את הכסף.
אז אם חשבתם שפגיעה כל-כך אנושה בקניין הפרטי (מניות הבנקים) והפקעת סמכויות מהגוף המקצועי הרלוונטי (הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל) יקבלו הגנה מבית המשפט, הרי שכאן אין הפתעות. בית המשפט לא יוכל להגן על הקניין הפרטי של בעלי מניות הבנקים. זה חלק מהמהפכה המשפטית.
יאיר אבידן ראה והבין היטב מה קורה כאן. אבידן אינו בתחילת הקריירה שלו, הוא לקח את תפקיד המפקח על הבנקים עמוק בתוך הקריירה המרשימה שלו. אז למה הוא צריך את זה? למה שמה שיקרה בעוד זמן לא רב למערכת הבנקאית (ולכלכלה הישראלית) יקרה במשמרת שלו ועוד כשאין לו כל יכולת לעצור את זה, או לפחות להשפיע על זה.
יאיר אבידן הבין והעדיף פשוט לא להיות שם כשזה קורה. וככה איבדה הציבוריות הישראלית את אחד האנשים היותר טובים שלה שעשה ב-3 שנים דברים שאחרים לא עשו כמותם כמה עשורים. יאיר אבידן הוא המשל, אנחנו הנמשל. שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(40):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    היו שלום ותודה על הדגים (ל"ת)
    דאלאס אדאמס 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 31.
    הקדוש אבידן יעזוב כי בזיזה של הציבור תופחת בקרוב. נקרא (ל"ת)
    מעריץ שלו מהיום 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    אבפלוס 0 אחוז ריבית. הציבור תמיד משלם. איזה עבודה קשה,
    במינוס שוחטים אותנו 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחשוב מה עוד ננץיצן להטיל על הציבור כדי שבעלי הבנקים ירוויחו עוד כסף.
    סגור
  • 29.
    פייק כתבה הבנקים שודדים את הציבור (ל"ת)
    ישראל 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 28.
    השמאל נחשף
    אמנון דדון 02/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לאור המחאה נחשף השמאל ושלטונו מאחורי הקלעים על אף שהימין בשלטון עדיין השמאל באמצעות עבודה של שנים וניצול כח בירוקרטי ממלכתי כדי להכשיר ולמנות את אנשיו לכל הפקידות הבכירה ועם גיבוי של העליון לעצמאות מלאה של הפקידים תוך שהוא פוטר אותם ממחויבות לשר ולהחלטות ממשלה הרפורמה תעבור השלטון ישוב לעם ולכנסת ישראל וכל הגופים שנחשפו עתה כגופים פוליטיים ינוקו
    סגור
  • טען עוד
  • מדהים שכל בר דעת שחושב שהממשלה טועה הוא שמאל
    יקי 02/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הייתי אומר שהימניים מטומטמים, אבל הצבעתי ימין אבל אני חושב שהגוש ירד מהפסים לגמרי, מצטער אתה מדבר שטויות
    סגור
  • 27.
    הבנק קיים כדי להתעלק על חשבונות הציבור וזה צריך להפסיד
    עדין 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי הכתבה מטרת הבנקים היא רק להלוות לציבור בריבית עתק ולא לשלם לציבור פרוטה על הפקדות בעובר ושב. אז המפקח על הבנקים החליט לעזוב רק כי מבקשים מהם לא לעשוק חשבונות??
    סגור
  • 26.
    הניצן לא משכנע
    כתבה מטעם 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה עלובה ורדודה שמתעלמת מזה שהבנקים עברו על החוק האמריקאי ביודעין כאחרון הפושעים וגילגלו את קנסות המיליארדים על הציבור הישראלי ומנהלי הבנקים שפשעו והזרימו לכיסם הפרטי מיליונים רבים אפילו לא הועמדו לדין. לא מדובר כאן בסיגרים ושמפניות אלא במיליונים ומיליארדים אבל המפקח הוא מהכנופיה שלהם ולא העיז לצאת נגדם
    סגור
  • 25.
    אולי מאותת לממשלה לבדוק מה קרה שם לאחרונה (ל"ת)
    אשל 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 24.
    יאיר אבידן קיבל תפקיד באחד הבנקים לכן פרש
    זמבילה 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    יאיר אבידן קיבל תפקיד באחד הבנקים לכן פרש
    סגור
  • 23.
    הלובי הבנקאי צועק מהכתבה
    יוסי 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הכותב משתמש בהתפטרות של המפקח כדי לקדם את האינטרסים של הבנקים. למה שלא ישלמו ריבית על זכות? מי אמר שכל אמירה של פוליטיקאי מהספסלים האחוריים חשובה? זה לא עיתונות. זה יח"צ בהסוואה
    סגור
  • 22.
    כתבה חרטטנית
    האחד 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 3
    המפקח מוחא ותומך בשמאל תחת מסווה מקצועיות והפחדת הציבור. חברים הוא כבר תפור עם תפקיד בכיר במערכת הבנקאית בו ירוויח עשרות מונים מתפקידו כמפקח. חבל שהאמת לא יוצאת לאור ...
    סגור
  • 21.
    אחד מגדולי המפקחים
    מני 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עצוב מאד. אבידן ,אחד הטובים במערכתת אובדן גדול
    סגור
  • 20.
    כתבה שמחרטטת אותנו
    לקוח לא מרוצה 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנקיםמ עושקים ותרמיתייםוניצן מחרטט אותנו איפהנהייתההגליה מאור בתקופההשל ויסות הבנקים ואעזה גוב היא קיבלההאחרי נפילת הבנקים. כולם אינטרסנטים לעצמם
    סגור
  • 19.
    התפטרות יאיר אבידן המפקח על הבנקים
    עמירם זרין 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחת הכתבות העצובות ביותר שקראתי לאחרונה. אם רק חלק מהכתוב יתממש, המערכת הכלכלית במדינת ישראל תגיע לנקודת סיכון גבוהה וכתוצאה של ציפיות המאשימות את עצמן, וזה אחד הפרמטרים בכלכלה, נחזה בגל של פיטורים, סגירת עסקים ופשיטות רגל. משהו שבמונחים כלכליים עלול להיות דומה לתוצאות רעידת האדמה בטורקיה. מדאיג מאד.
    סגור
  • 18.
    תפסיקו להקצין שבית המשפט לא יוכל
    א 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להגן על האזרח בואו ונשאל מי זה האזרח האם בעל ממון או לא כי מי שיכול לשלם לעורכי דין אולי יקבל קצת צדק ומי שאין לו אפילו לא יוכל להגיע לבית המשפט
    סגור
  • 17.
    המפפקח על הבנרקים
    אזרחית 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי מתביישת לחשוף שאני שותפה לחזירות ממנה נהנים בכירי הבנקים, רווחים של נאוש מליוני שקלים בשנה, משכורות של מאות אלפים שקלים בחודש, וכל זאת על גב העמלות והריביות הניבזיות מחסרי הכל, שזקוקים להלוואות עבור הלחם בלי החמאה. אני נגד מהלכי הממשלה הסזויה הזו, אבל בהחלט בעד השינוי המוצע במערכת החזירית המתנהלת המון שנים בבנקים
    סגור
  • 16.
    אבידן אדם משכמו ומעלה
    ע 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המערכת הבנקאית הפסידה את אחד האנשים הטובים שידע לדאוג לטובת הציבור וליציבות הבנקים בחוכמה רבה
    סגור
  • 15.
    מדוע שבנקים לא ישלמו ריבית על עו"ש?
    תמה 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    13 1
    אם הבנקים גובים ריבית על יתרת חובה בעו"ש זה רק הוגן שישלמו ריבית ליתרת זכות בעו"ש. איך זה ש"בתחרות" בין הבנקים לא מתחרים על זה?
    סגור
  • בנקים
    יורי 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בנק יכול לשלם ריבית על כסף שאפשר לעשות בו שימוש.זא כסף שנסגר לתקופה והבנק משחק איתו. הנזילות של העו"ש הופכת אותו למוצר פיננסתי חסר ערך. רוצה ריבית על הפלוס? תסגור בפקדון...
    סגור
  • כי פוגעים בקנין של הבנקים - בדיחה (ל"ת)
    איש שלום 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    למה המפקח על הבנקים נתן למזרחי לקנות את איגוד (ל"ת)
    אבי 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • מי שאישר זו רשות התחרות (ל"ת)
    טל 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    לימדו עברית
    סמי 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאוות הסיכון ולא תאבת הסיכון.
    סגור
  • למד אתה:
    גבי 02/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאווה=שם עצם. תאב מאותו שורש של תאבון: שם תואר ,יכול להיות פועל תלוי בשימוש במשפט.
    סגור
  • אין הביישן למד
    עברי 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה שאתה ביישן !!! יש בהחלט מושג של תאב .. למשל בצע.. יש לנו לא מעט דוגמאות סביבנו ומעלינו..
    סגור
  • 12.
    סתם כתבה
    עלי 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    3 4
    תכלס מה הסיבה?? הבנקים עשר שנים שפכו ים של אשראי עלסקטור הנדלן, ואף אחד לא עצר אותם בזמן, לא הנגיד,לא הפיקוח, לא היתה להם מגבלת אשראי לנדלן, והכסף נשפך ונשפך, ומחירי הנדלן האמירו לא מעט בזכותם. זו לא סיבה לפרוש . צריך להתמודד מול גפני,ביתן מהממשלה הנוכחית. אבידן או מי שיבוא במקומו. לדעתי גם הנגיד הזה צריך לשים את המפתחות. הוא לא עצר את החגיגה המוגזמת בשוק הנדלן, בשוק ההון, מול הבנקים. הברקה אחת לא היתה לו מול מחירי הנדלן המאמרים. איפה הוא ואיפה סטנלי פישר.
    סגור
  • 11.
    ממשלת טרוף לאומי...הנזק שהיא גורמת יהיה לדורות! (ל"ת)
    ישראל 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    8 6
    סגור
  • 10.
    תאבת סיכון?
    אורנה 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניצן היקר, קודם כל, עברית נכונה. את המילה "תאוה" כותבים עם ו' ולא עם ב'. מעבר לכך שהמונח "תאוות" בדכ מופיע עם "תאוות בצע".
    סגור
  • זה בדיוק העניין
    נעמה 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאוות סיכון היא תאוות בצע
    סגור
  • קודם תבדקי, סתם יצאת חומוס
    ירון 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאבת סיכון, כמו תאב בצע נובע מהמילה "תיאבון" ולא "תאווה". העברית בסדר גמור.
    סגור
  • 9.
    מדינה בהזייה
    אחד שיודע 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    5 3
    היום המפקח על הבנקים, מחר הנגיד, ונישאר עם ערימת עושי דברם חסרי ישע של חסרי ידע. וכך הולכת לנו המדינה.
    סגור
  • 8.
    ממש בא לבכות, מסגנון אפשר לראות לאן הוא שייך. ומה שתעשה (ל"ת)
    יואל 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    כל האנשים הטובים עוזבים כשנאשם בפלילים..
    יגאלור 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    8 6
    לא יישארו אנשים טובים בביביסטאן! רוצה לראות את דרעי ורעיו הולכים לעבוד . מי ישאר ?! רק העיוורים שלא רוצים לראות את האמת. קצת עצוב, הרבה פחות עצוב מרחוק.
    סגור
  • 6.
    עצוב לראות את ארצנו מתפוררת... (ל"ת)
    אזרח 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 5.
    חבל שהנגיד פרופ' ירון לא מתפטר
    עמי 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    5 0
    פרופ' ירון הנגיד מחזיק כלי נשק ענק להבראת וצמיחת המשק הישראלי , אבל הוא מתחפר בנעימות הנגידית ועושה עוול ענק לאזרחי ישראל ולעצמו. תיתפטר פרופ' ירון. מייד ! הבהר לעולם מה ראוי לעשות כלפי תוכניות לוין-נתניהו-דרעי.
    סגור
  • 4.
    מפקח על הבנקים
    חסן 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הוא פרש אחרי שאיפשר לבנקים לשחוט את הציבור בריביות. וכעת הוא יקבל ג'וב מעולה עם שכר עתק מאחד הבנקים הגדולים. יד רוחצת יד פקידי מדינה מטיבים עם טייקוני ההון על חשבון הציבור. ובתמורה מקבלים אחרי פרישה תפקידים מיוחדים עם הטבות ופינוקים מפליגים
    סגור
  • 3.
    לאן הגענו. הכל רותח מסביב והם מדהירים אותנו לאבדון (ל"ת)
    אורי מיקה 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 2.
    תפקידו של המפקח לדפוק את הציבור לטובת בעלי ההון
    שאול 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    3 3
    בחיים אף מםקח לא דאג לציבור רק דפק אותו איסר מיזוגים כגון טפחות ואיגטד ושיחק עם רביות וגמר לאנשים את הכסף עובדי בנק ישראל צריכים להיות בכלא
    סגור
  • 1.
    מי הכותב הזה?
    סטנלי פישר 02/2023/10
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הכותב לא מסתיר שהוא מייצג את הבנקים, וברור שלא זאת סיבת העזיבה של אבידן. אבל לכתוב מידפט כזה : " ואם זה לא הספיק אז הממשלה רוצה גם לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרות הזכות בחשבונות העו"ש." זאת כבר טיפשות במקרה הטוב. הרי הבנקים מלמדים אותנו הדרך והערב שלכסף יש "מחיר" שהיא הריבית, נכון? אז איך שהם מקבלים כסףפים מהציבור, פתאום אין לכסף מחיר? בקיצור שוש בנקאי חזירי שנמשך שנים.
    סגור