השוק

נגיד בנק ישראל בריאיון: "בקרוב אקבל החלטות על עתידי המקצועי"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אומר בריאיון ל-ice כי בתקופה הקרובה הוא יקבל החלטה על המשך הכהונה שלו בבנק ישראל; נזכיר כי שר האוצר סמוטריץ' כבר מניח את היסודות לקדנציה נוספת. לגבי הריבית: כרגע היא משקפת את הריסון הנדרש
ניצן כהן |  1
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום Magma Images, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אומר בריאיון ל-ice שהעלאת הריבית של היום מגלמת בתוכה את מדד חודש מאי שצפוי להיות גבוה. "בהחלטה הזו אנחנו מדלגים על מדד מאי שאנחנו מעריכים שיהיה גבוה ולכן הריבית כרגע מרסנת. כמובן שנגיד לנתונים אבל אם לא תהיינה הפתעות הרי שאנחנו נמצאים ברמת ריבית מרסנת" אמר הנגיד.
נגיד בנק ישראל יסיים בחודש דצמבר כהונה לא פחות מדרמטית. קדנציה שכללה התמודדות עם ריבית אפס ולאחר מכן עם גמילה מריבית אפס, ויש חשיבות מכרעת ליציבות שצריך לשדר לכלכלה בימים טרופים אלה. 
כבר השבת לגורמים הרלוונטיים אם אתה מעוניין להמשיך לעוד קדנציה?
"כידוע לך" אמר ירון "אני לא מדבר בפומבי על הנעשה בשיחות פרטיות. כל כולי כרגע נמצא בהגנה על הכלכלה הישראלית ובמלחמה להורדת האינפלציה וכן, בתקופה הקרובה אקבל החלטה בנושא".
 
יכול להיות שאנחנו צריכים כלי משלים למדיניות המוניטרית? אולי קיצוץ בתקציב או אולי העלאת מיסים?
"אני רוצה שתבין. מסגרת התקציב מרסנת יותר מכפי שהערכנו קודם. המסגרת נמוכה והיא נמצאת בהלימה למדיניות שלנו אז לשאלה שלך כרגע לפחות מסגרת התקציב תומכת במדיניות המוניטרית. צריך לקחת בחשבון שיש אירועים שהם לא נמצאים בשיווי משקל ואז צריך התערבות ממשלתית, כמו במחירי האנרגיה שהיה צורך שהממשלה תפעל נקודתית להוריד את המחיר לצרכן. אבל להוציא דברים כאלה, התקציב ואני לא מדבר על הרכבו אלא על המסגרת שלו תומך במדיניות שלנו".
אז בוא נדבר רגע על ההרכב של התקציב ואני מדבר על ההקצבות החריגות מאוד לסקטורים מאוד ספציפיים.
"העיקרון שלי ובכלל שלנו בבנק ישראל הוא מאוד ברור. אנחנו צריכים את החברה החרדית עובדת. אנחנו צריכים אותה שם כדי לשמור על צמיחה ברת קיימה לאורך זמן. וכשאנחנו מדברים על קצב גידול גבוה של החברה החרדית הרי שאנחנו צריכים אותם בשוק העבודה.
"דו"חות בנק ישראל מלאים בתובנות לממשלה כיצד אפשר להקל על החברה החרדית להיכנס לשוק העבודה. אנחנו צריכים כחברה לתת להם מיומנויות שיאפשרו להם להצטרף לקטר הצמיחה תוך שמירה על אורחות חייהם. אז במובן הזה, של הפרט התקציב לא תומך בעיקרון הזה".
יש ביקורת על העלאות הריבית האגרסיביות של השנה וחצי האחרונות.
"אני שומע את הביקורת אבל צריך להבין שאם לא היינו מטפלים באינפלציה דרך הריבית כמו שעשינו, היינו עכשיו באינפלציה דו-ספרתית וזה אומר שאנשים כבר התחילו לכתוב חוזים נקובים במטבע שהוא לא השקל. זה אומר שהייתה נפגמת היכולת לעשות עסקאות בתנאי ודאות סבירים ולכן עשינו את מה שעשינו. אבל כעת, אני מזכיר לך שאנחנו נמצאים ברמה מרסנת בסייג של אם יהיו התפתחויות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לך
    סימה 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוכחת שאתה פוליטיקאי ולא נגיד
    סגור