השוק

בנק ישראל חושף: זה גובה משכנתא ממוצעת בישראל

מנתוני בנק ישראל עולה תמונה מעניינת לפיה מאז חודש יולי 2022  כמעט ולא השתנה הגובה של משכנתא ממוצעת בישראל וזה מעיד על השמרנות של המערכת הבנקאית בסיגמנט הזה
ניצן כהן |  3
משכנתא בישראל (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
בנק ישראל מפרסם היום נתונים מעניינים על שוק המשכנתאות. מנתוני בנק ישראל עולה כי מאז חודש יולי 2022, קרי כמעט שנה, לא השתנה כמעט הגובה של משכנתא ממוצעת בישראל. מה שכן השתנה זה מספר המשכנתאות שניתנו (הלך ופחת) ומכאן ניתן לייצר תובנות (או סוג שלהן) על השמרנות של המערכת הבנקאית בסיגמנט הזה.
אם כן, מנתוני בנק ישראל עולה כי משכנתא ממוצעת בחודש מאי האחרון עמדה על 976 אלף שקל, בחודש אפריל עמדה משכנתא ממוצעת על 997 אלף שקל, בחודש מרץ עמד גובה משכנתא ממוצעת על 957 אלף שקל ואילו בחודש ינואר הייתה משכנתא ממוצעת בישראל על 937 אלף שקל. המשכנתאות הגבוהות ביותר ניתנו בחודש יולי 2022, אז עמדה משכנתא ממוצעת על 1.04 מיליון שקל.
 
אם כן, לו המערכת הבנקאית הייתה מנפחת בועה הרי שהיינו מצפים לראות עלייה בגובה משכנתא ממוצעת או עלייה במספר המשכנתאות הקטנות יותר אולם, מאחר ומספר המשכנתאות קטן מחודש לחודש (החל מחודש יולי אשתקד) וגם ההיקף הכולל של המשכנתאות קטן הרי שניתן להסיק את המסקנה המתבקשת והיא שהבנקים החמירו את תנאי החיתום או לחילופין לא הקלו בהם וכך מנעו או צמצמו את האופציה שפצצת זמן נמצאת במאזנים שלהם.
כדאי לזכור שבישראל נושא ה"דירה בבעלות" הוא מרכזי בחיים הכלכליים של כל משק בית וזה אומר שאנשים יצמצמו כל מה שהם יכולים לפני שלא ישלמו את המשכנתא. בנוסף ניתן לראות מנתוני בנק ישראל כי נרשמה עלייה במפספר מיחזורי המשכנתאות כשהפעם הכיוון הוא הפוך. כלומר, אנשים נטו להאריך את משך חיי המשכנתא כדי להפחית בעלויות השוטפות וזה מחזק את תיק המשכנתאות של הבנקים ולמעשה מרחיק אותם מקטסטרופה של מימוש בטוחות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רביות
    לכבס 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכסף שגרמניה הביאה לנצולי שואה במליונים מונח בבנק ישראל גרמניה יודעת שחא נותנחם לנצולי שואה למות בשלווה לכן הרוב נוסע מהארץ בושה לבנק ישראל וזה הופץ בכל רחבי היולם קאוב ל 600 מליארד שקל ובלי בושה גלוקחים רבית מהסוגות הצעירים שיש להם דירה ראשונה אבל לא יכולים להחזיק דירה בגלל הריביות שעלו כמה פעמיים ולמה שעובדי הבנק יסעו לחו"ל 10 ימים על חשבון הבנק והטבות ומשכורות תדעו בחו"ל כבר מדברים על הגנבות שאתם לא רוצים שהצעירים יקימו משפחה אתם זורקים אותם ואלו של דור של נצולי שואה והנכדים בושה חא פלא שקם בגרמניה .. לעביר לראש הממשלה לאגף התקציבים ולחברי כנסת
    סגור
  • 2.
    חסר נתון אורך חיי משכנתא ממוצעת
    גיל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חסר
    סגור
  • 1.
    משכנתא
    אלכס 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל ורמ"י הפכו אזרחים לעבדים. המשכנתא היא לא סוף פסוק. עלות המחייה בישראל גבוהה לפחות 30% מבעולם.
    סגור