השוק

הכלכלנים מסכימים: הריבית בישראל תישאר גבוהה עוד שנה לפחות

ויקטור בהר, מנהל המחלק הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריך שאם יבשילו התנאים והאינפלציה תתכנס ליעד יציבות המחירים הרי שבנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית רק במחצית השניה של השנה הבאה
ניצן כהן |  1
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
הכלכלנים בשוק ההון מגבשים סוג של קונצנזוס לפיו בנק ישראל לא יעלה את הריבית בישיבה הקרובה שתהיה בחודש יולי. יחד עם זאת, הם מעריכים שהאינפלציה עדיין דביקה ולכן בנק ישראל ישאיר את הריבית גבוהה למשך שנה לפחות.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות אומר היום (ראשון) כי "התהליך של השפעת הריבית על האינפלציה יקרה גם בישראל אבל אפילו לאט יותר. שוק הנדל"ן בישראל קשיח מאוד וההשפעה של הריבית על מחירי השכירות איטית בהרבה לעומת ארה"ב או אירופה. בנוסף, התנודתיות בשוק המט"ח צריכה גם להילקח בחשבון מבחינת בנק ישראל ולכן לא נופתע אם הריבית בישראל תוותר גבוהה גם אחרי שהפד יחל בתהליך ההורדות".
 
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי "לאחר ההפתעה הגדולה במדד המחירים לחודש מאי ירדה האינפלציה הצפויה לטווח הקצר, ועתה כל עקום הציפיות לאינפלציה נמצא מתחת ל- 3%. שני הסעיפים שהפתיעו במדד מאי: הלבשה והנעלה ומחירי המזון עשויים לתקן כלפי במדד יוני, שצפוי לעלות ב- 0.3%.  
"האינפלציה השנתית תרד מדרגה בחודשים הקרובים ובעיקר לאחר יציאה של מדד יולי 2022 מבסיס המדידה (עלה בשיעור חד של 1.1%), אז תפחת האינפלציה בהסתכלות של 12 חודשים אחורה לרמה של 3.5%. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 2.7% ב- 12 החודשים הקרובים.
"השוק צופה התייצבות של ריבית בנק ישראל ברמה של 4.75% בשנה הקרובה, וירידה הדרגתית של הריבית במחצית השנייה של 2024 עד לרמה של 3.5%. תחזית השוק נראית סבירה, לאור הנימה הניצית של הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. יתכן שהתנאים המקומיים יאפשרו הפחתת ריבית מוקדמת יותר, לאור היחלשות בצמיחה ובאינפלציה, אך פער הריבית מול ארה"ב יהיה גם הוא שיקול. ככל שהציפיות לאינפלציה יוסיפו לפחות בחודשים הקרובים, ריבית בנק ישראל במונחים ריאליים תמשיך לעלות, וכבר עתה היא נמצאת ברמה של כ- 2%" הוא אומר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכלכלנים גנבים מקומם בכלא. נגיד בנק ישראל גם.
    תומר 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יום יבוא וכל אזרחי ישראל לא ישתקו
    סגור