השוק

האוצר חושף לראשונה את שווי קרקעות המדינה - אלה המספרים

מהידועות היא העובדה שרובה ככולה של הקרקע בישראל נמצאת בבעלות המדינה אך השווי הכספי של הקרקעות האלה אינו ידוע; האוצר מפרסם היום במסגרת הדו"חות הכספיים לשנת 2022 את שווי הקרקעות שבבעלות המדינה
ניצן כהן | 
יהלי רוטנברג (צילום freepik, גלעד ארצי דוברות משרד האוצר)
משרד האוצר מפרסם היום את שווי הקרקעות שבבעלות המדינה. באופן עקרוני כ-90% מהקרקע בישראל נמצאת בבעלות המדינה ואחת התהיות הן מה השווי הכספי של הקרקע הזו. במסגרת הדו"חות הכספיים של המדינה לשנת 2022 עולה כי על פי הערכת האוצר שווי הקרקעות האלה מסתכם ב-1.1 טריליון שקל. שווי הנכסים הכולל של המדינה, אגב, מוערך על ידי האוצר בכ-2 טריליון שקל.
עוד עולה מהנתונים כי היקף התחייבויות המדינה לסוף שנת 2022 הסתכם בכ-2.25 טריליון שקל כשהסכום כולל את התחייבויות המוסד לביטוח לאומי כלפי מבוטחים בהיקף כספי כולל של כ-982 מיליארד שקל, התחייבות להטבה בגין סיום יחסי עובד מעביד בסך של כ-822 מיליארד שקל והתחייבות נוספות של 1.1 טריליון שקל.
 
באוצר כותבים כי שנת 2022 התאפיינה בעלייה בסביבת האינפלציה כתוצאה ממגוון של אירועים - ביקוש גובר למוצרים ושירותים לאור היציאה ממשבר הקורונה וההתאוששות הכלכלה העולמית ועלייה חדה במחירי הסחורות, התובלה הבינלאומית והאנרגיה בצל פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר 2022.
"מדינת ישראל הושפעה מהעלייה בסביבת האינפלציה הגלובלית - האינפלציה בישראל חצתה את תחום היעד שקבע בנק ישראל, והגיעה לרמה של 5.3% בסוף שנת 2022. עם זאת, ישראל שמרה על רמה נמוכה באופן יחסי של שיעור האינפלציה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות, בין היתר בזכות יציבות יחסית במחירי האנרגיה והחוזק היחסי של המטבע המקומי".
בשנת 2022, יעד הגירעון של הממשלה, כפי שנקבע בחוק, עמד על כ- 3.5% מהתוצר, תוך אפשרות להגדלת הגירעון בשיעור נוסף של עד 0.4% מהתוצר עבור הוצאות הנדרשות לשם התמודדות עם משבר הקורונה. לעומת יעד הגירעון שנקבע, בשנת 2022 סיימה הממשלה את פעילותה בעודף תקציבי של כ- 9.9 מיליארד שקל שהם כ- 0.6% תוצר, לראשונה מאז 1987.
הדוחות הכספיים כוללים יתרות מאזניות בגובה אומדן ערך קרקעות המדינה המסתכם בכ-1.1 טריליון שקל. מהאוצר נמסר כי הצגה אומדני ערך הקרקעות נערכה באמצעות עבודת מטה בין משרדית בהובלת החשב הכללי יחד עם רשות מקרקעי ישראל והשמאי הממשלתי במשרד המשפטים. במהלך עבודת המטה בוצעו טיוב נתוני הקרקעות, שיפור האומדנים, עדכון מערכות המחשוב התומכות וגיבוש מתודולוגיה מתאימה להצגה חשבונאית של הנתונים.
בסוף 2022 הצטברו בקרן העושר 2.1 מיליארד שקל. החבות האקטוארית בגין הפנסיה התקציבית לשנת 2022 עומדת על 842 מיליון שקל לעומת כמיליארד שקל אשתקד, כאשר עיקר השינוי נובע בשל העלייה בווקטור הריביות. 
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מהווים כלי ניהולי חשוב למקבלי ההחלטות, הם משקפים תמונת מצב עמוקה ומלאה של הממשלה הרחבה, ומצביעים על ניהול אחראי של נכסי המדינה והתחייבויותיה".
החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "הדוחות הכספיים של מדינת ישראל מספקים תמונת מצב מלאה ומפורטת ביותר אודות פעילות הממשלה והגופים המאוחדים. הדוחות כוללים חידושים רבים ומידע נוסף, והם תוצר של עבודה מעמיקה, שימוש במערכות מידע רבות והשקעה רבה בדיגיטציה וחדשנות של התהליכים הכספיים, בהובלת אגף החשב הכללי ובשותפות עם מאות אנשי כספים בממשלה ובגופים המאוחדים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה