השוק

בנק ישראל: המערכת הבנקאית יציבה; הציבור משך מיליארדי שקלים

דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית הראשונה של השנה מלמד משהו על בגרותו של הציבור הישראלי ועל האחריות של המערכת הפיננסית; מהנתונים של בנק ישראל עולה כי צומצם היקף האשראי הצרכני ואילו הציבור משך המון כסף מקופות הגמל
ניצן כהן |  5
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל הוא אחד הדו"חות הכלכליים החשובים בישראל. בנק ישראל הוא גוף מקצועי מאוד ועצמאי ונמצאים בפניו כל הנתונים של המערכת הכלכלית הישראלית ומכאן החשיבות בניתוח שלו למצבה הכלכלי של ישראל ובטח ביחס ליציבותה בעידן של ריבית עולה וחקיקה משפטית שמערערת את הביטחון של העולם בישראל.
השורה התחתונה של הדו"ח מלמדת כי הכלכלה הישראלית יציבה והמערכת הבנקאית כמו זו של חברות הביטוח שומרת על עצמה עם שולי הון טובים ותנאי חיתום סבירים מאוד. באופן עקרוני ניתן לראות מהנתונים שהצטברו בבנק ישראל עד כה כי נרשמה ירידה בביצועי המשכנתאות וזה דבר טוב בימים של ריבית עולה כשגם התמתנות נרשמה בהיקף האשראי הצרכני הכולל שניתן בישראל והוא כולל בתוכו את החברות החוץ בנקאיות כמו חברות כרטיסי האשראי.
 
כשנשאלת השאלה, אם היקף האשראי לדיור יורד והיקף האשראי הצרכני יורד, אז מאיפה יש לישראלים כל-כך הרבה כסף? הרי שבנק ישראל מספק את התשובה והיא פדיונות גדולים של כסף מקופות הפיצויים וקופות הגמל במקביל לירידה בהפקדות השוטפות.
נסביר כי אנשים שעוברים ממקום עבודה אחד למשנהו לא תמיד מושכים את כספי הפיצויים ואלה נשארים בקופות נזילים וממתינים לימים אחרים. הציבור שסופג מכה כואבת מאוד בגלל עליית האינפלציה שמביאה איתה עלייה בריביות צריך לשמור על רמת חיים סבירה או לפחות כפי שהכיר אותה קודם לכן ומכאן שאת עודף התשלומים על ההלוואות הוא ממן באמצעות פידיונות כספי הפיצויים הנזילים ומושך כסף מקופות הגמל.
בבנק ישראל כותבים כי עליית הריבית והאינפלציה בתקופה האחרונה הגדילו מאוד את ההחזר החודשי של מחזיקי המשכנתאות. ואולם עלייה זו עלולה לשקף רק באופן חלקי את השינוי בנטל החוב הכולל של משקי הבית בתקופה של עליות הריבית והאינפלציה. "כך, למשל, העלייה בריבית ובאינפלציה עלולה להגדיל את ההחזר החודשי על הלוואות קיימות שאינן לדיור, וכן לגרום קשיי נזילות, שיכולים לתמרץ חלק ממשקי הבית לקחת הלוואות חדשות ו/או לפרוס מחדש הלוואות קיימות.
"כנגד זאת ייתכן גם שחלק ממשקי הבית יבחרו להשתמש בחסכונות כדי לפרוע חלק מיתרת החוב במטרה לצמצם את החשיפה שלהם לעליות הריבית והאינפלציה.
"לראשונה מאז שנת 2016 נרשמו צבירות שליליות מתמשכות בקופות הגמל והפיצויים: מאז אוקטובר 2022 ועד אפריל 2023 נמשכו בנטו 1.5 מיליארד שקל. אמנם מדובר ב-0.4% בלבד מסך הנכסים בספטמבר 2022, אולם גם ההפקדות הגדולות של חודש דצמבר, המושפעות בעיקר מההפקדות של עצמאיים, היו בשנת 2022 נמוכות מאוד בהשוואה לשנים קודמות.
"בדומה לכך, בקרנות ההשתלמות נצפו, במיוחד בחודשים ינואר ופברואר של השנה, מכירות בהיקף גדול, שלא נראו מאז מרץ 2020, בשיא משבר הקורונה. ברקע לפדיונות הגדולים עומדים הזעזועים המקומיים והגלובליים, ובעיקר העלאות הריבית, עליית האינפלציה והירידות בשוק ההון. לאור הקיפאון בהיקף פיקדונות הציבור בבנקים מתחילת השנה ובחינת ההתפתחויות במכשירי חיסכון והשקעה אלטרנטיביים, עולה ככל הנראה שמשקי בית משתמשים בחסכונות אלה להחזר חובות או לצריכה שוטפת".
אם כן, בגרותו של הציבור הישראלי נמדדת בכך שבימים האלה הוא אינו מגדיל את החוב שלו באופן בלתי מבוקר (גם הבנקים לא מאפשרים את זה) ופודה כספים נזילים ומפקיד פחות בהפקדות השוטפות כדי לממן את המחייה השוטפת ופורע הלוואות ישנות. הציבור גם פורש מחדש את ההלוואות שלו כך שיתאימו להכנסותיו וככה רמת החיים שלו לא נפגעת או נפגעת בשוליים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אכן הקהל הישראלי מאוד בוגר...
    מירי 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מושך את הכספים מקרנות הפנסיה והפיצויים ומפקיר את ימי זקנתו שיגיעו גם יגיעו ואז יצטרך לחיות מאיסוף בקבוקים ברחוב
    סגור
  • 4.
    הצעירים אוכלים את הפנסיות שלהם
    דליפמן 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשביל לשלם משכנתאות הצעירים נאלצים לפרוע קרנות לנסיה וחיסכון ובעוד שנה יגיעו לאותו מצב אומלל ובלי פנסיה תסמיני הבועה במיוחד בנדלן הבועה הולכת להתפוצץ לתוך הפנים,כשהריבית הביתה אפסית ניחא אבל כשעלתה ,לא רחוק היום שאנשים יבינו שמה ששילמו במשך עשור נימחק כלא היה והחוב העכשוי יותר גבוה מהמקור ואז יעדיפו להחזיר לבנקים את הדירות
    סגור
  • 3.
    תמשכו!!!
    תמשכו הכל 08/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקרן השתלמות מפנסיה מהעוש משכו הכל!!! אין אמון במערכת הכל יקרוס לא יהיה אשראי לא יהיה כספומט לא לתת בהם אמון!
    סגור
  • 2.
    בגלל הדיקטטוקה הכלכלה יציבה
    תומר 08/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל בגלל הדיקטטורה
    סגור
  • 1.
    אמיר ירון שרלטן שקרן !!! (ל"ת)
    אסף 08/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור