השוק

בסיטי של ת"א כולם מדוכאים - עסקים לא יוצאים מזה

חודש אוגוסט המהביל הכניס לחדרי הישיבות בסיטי של תל אביב את כל בכירי מערכת הביטחון לדורותיהם, כדי שייצרו הערכות שעל פיהן יגבשו תכניות עבודה לחודש הקרוב, ותו לא. אז אל תתפלאו שהדולר מתבצר ב-3.8 שקל | טור שישי
ניצן כהן |  9
החקיקה המשפטית והבורסה (צילום מסך ערוץ הכנסת ,vecteezy)
אוגוסט המהביל היה חודש מעניין בשוק ההון כשכולם מנצלים את פגרת הכנסת כדי לנסות לייסד הערכות קדימה. לא, אנחנו לא מדברים על רבעון קדימה או אפילו חודש קדימה שלא לדבר על שנת 2024. אנחנו מדברים על העסקה הקרובה, הגיוס הקרוב או ההנפקה הקרובה. חוסר וודאות מהסוג הזה לא ראינו כבר שנים בישראל.
כדי להבין איך עובדת כלכלה מודרנית צריך ללכת קודם למקורות הכסף, זה הבסיס להכל. אם בבנקים יש כסף ויש אווירת עסקים מהר מאוד תראו את הבנקאים מפעילים את כל היכולות שלהם ומעמידים אשראי בתנאים מפליגים לנדל"ניסטים ומכאן לסוחרים ועד למשקי הבית. הכל זז.
 
כשהבנקאים מתחילים לעבוד מהר מאוד מצטרפים אליהם הקולגות (המתחרים) מחברות הביטוח והם יודעים לייצר לעצמם עסקים שזקוקים לכסף. וכשהחבר'ה מהביטוח נכנסים למשחק, אל תחכו יותר מידי כי השלב הבא החבר'ה מבתי ההשקעות נכנסים לתמונה והנה כלכלה מתפקדת. העסקים פורחים ומכאן הכלכלנים נכנסים לתמונה ומייצרים הנחות מסוגים שונים לממשלה שאם היא מתפקדת מתעדפת מטרות. אם זה הייטק, אם זה נדל"ן אם יבוא או יצוא. הכל עובד מעצמו.
חודש אוגוסט המהביל יצר הזדמנות טובה מאוד לדבר עם השחקנים הגדולים בכלכלה הישראלית וכולם אבל כולם ללא יוצא מהכלל לא מצליחים לייצר תוכניות עבודה, בטח לא כאלה שהן בנות קיימא שניתן לשווק אותם למערכת הבנקאית ומכאן הכל נעצר. כי אם נחזור להתחלה ונזכור שאם בבנקים לא יכולים לייצר תוכניות עבודה לעצמם איך הם יכולים לתמחר נכון את הלקוחות.
"זה הכל מצב הרוח" אמר לי השבוע אחד הבנקאים הבכירים בישראל "אני צריך לדאוג לעצמי. שכמה שיותר כסף יהיה בקופה, להגדיל את הנזילות שלי, לשפר את יחסי ההון ויחסי הנזילות ואני מחכה". מחכה למה? שאלתי. "שהאווירה תהיה יותר טובה" הוא ענה.
המשכתי לדרוש, מה כבר יפתיע אותך בעולם הנדל"ן, הרי אתה יודע יותר טוב מכולם לתמחר סיכונים? מה כבר אתה לא יודע על ההייטק טק הישראלי הרי חצי מהתעשיה מקבלת ממך שירותים כאלה או אחרים שלא לדבר על משקי הבית.
הבנקאי הבכיר הפתיע אותי עם ניתוח פוליטי נדיר באיכותו ובקוהרנטיות שלו. אבל מה לך ולמערכת הפוליטית? שאלתי. הבנקאי הבכיר פצח בהסבר מעולם חיל האוויר. הוא בקי ברזי חייל ההאוויר והמשיך לניתוח ששמור רק לאגפי המודיעין הקטנים, המורכבים שומרי הסוד שהעבודה הסיזיפית שלהם מייצרת כאן חיים נורמליים.
"אנחנו כרגע על האדים של מה שהיה כאן קודם" הוא אמר "טייסים בשלב הזה של הטיסה נמצאים בסיכון של אובדן גובה שיכול להביא אותם להתרסקות. במצבים האלה, אם אתה לא טייס מיומן מספיק, אתה עלול להתרסק. אני מכיר את הדברים האלה הרבה יותר ממצוין. כשאני לוקח את היכולות שרכשתי במשך שנים באגפים השונים בצה"ל ומנסה לתרגם את זה לעולם שלנו (הכלכלה/ עסקים, נ"כ) אני הרבה יותר ממודאג.
"אני רואה את האנשים פורעים חסכונות כדי לפרוע הלוואות. הם לא רוצים להשקיע יותר מידי לטווח ארוך. הם לא רוצים לקחת התחייבויות לזמן ארוך אלא חושבים על הטווח הקצר. ככה אי אפשר לעבוד. הסיכון הגדול ביותר של הכלכלה הישראלית כרגע הוא הצמיחה. אני לא יודע כמה אנחנו יכולים לסמוך על זה שהיא תימשך גם בשנה הבאה. אנשים מתבצרים".
אם כן, לשמוע הערכה פסימית כזו מאדם כל-כך מרכזי בכלכלה הישראלית, אדם שנדיר למצוא אותו לא אופטימי (זה העסק שלו להיות אופטימי) היה קשה.
אם אנחנו מסתכלים קדימה. פחות מחצי שנה קדימה. אנחנו רואים את העננים מתקדרים. נגיד בנק ישראל מסיים את הקדנציה שלו ואם מסתכלים על מינויי הבכירים של הממשלה הזו, יש לנו מה לדאוג. הגבולות מתחממים וישראל שסועה ומפולגת יותר מתמיד וככה זה מזמין ניסיונות לאתגר את הצבא. שלא תהיינה טעויות, בכל מערכה, מכל סוג שהוא צה"ל הוא החזק באזור. אבל המחירים, הו המחירים יהיו לא פשוטים.
את כל זה מבינים מצוין בסיטי של תל אביב ועכשיו תנסו לעודד אותם לעשות עסקים שיניבו רווחים, יספקו מקומות עבודה ותשלומי מסים ויפתחו את הכלכלה לשנים הבאות. "הדיכאון שולט" סיכם הבכיר את השיחה שלנו. ואני יצאתי מהחדר שלו ונכנסתי לחדר העסקאות המפואר במוסד הפיננסי הזה רק כדי לראות שהדולר מתבצר ברמה של 3.8 שקל ופתאום דולר ברמה של 3.4 שקל, נראה כמו חלום באספמיה.
אז שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    הממשלה הזאת תפרק את המדינה והכלכלה
    ימין חילוני 09/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היא, לא שהם לא עושים כלום ורק מפזרים סיסמאות ריקות, אלא שגם אם הם היו רוצים לעשות משהו , אין להם באמת את היכולת, ביבי בכוונה מינה אנשים שלא יאיימו עליו, ועכשיו אין מי שינהל שום דבר . זה בדיוק כמו למנות אדם חסר ניסיון לנהל בנק ולצעוק עליו שהבנק פשט את הרגל, זה לא עובד בשום מקום בעולם.
    סגור
  • 8.
    הנורא כלכלית מכול עוד לפנינו זה תהליך
    עצמאי 09/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשק במיתון ומה שהכי גרוע זה רק הולך ומדרדר כול עסק נפגע במחזור בין 20 ל 40 אחוז בקל
    סגור
  • 7.
    הסתכלות שטחית (ל"ת)
    בן 09/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    יש פסימיות קשה ברמות שלא דמיינתי
    רונן 09/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    משיחות שקיימתי, מרבית האנשים מאמינים שלא יהיו יותר בחירות חופשיות ושעוד 20 שנה ישראל תהיה דתית/חרדית. כשזו האמונה המלאה של מרבית האנשים המשכילים והמבוסבים, מי ישקיע בדירה להשכרה, יקים מפעל, יגדיל פעילות עסקית בישראל וכו'? זה הרבה יותר גרוע מהתרחיש הגרוע. אגב, גיוס לצבא מפסיק להיות נורמה, שזה דבר שמעצים את עצמו. פשוט אסון!
    סגור
  • 5.
    זה הזמן שלי לקנות. כמו ב 2001 וב 2008. לכן אני עשיר (ל"ת)
    טמבלים 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    אם הדולר יחלש הריבית על השקל תרד
    מייק מקיימן 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המפסידים יהיו דווקא חובבי ההתנהלות הנכונה קרי כל אלה שלא צורכים לשווא או חוסכים וזה רע מאוד לתעשית הכסף.
    סגור
  • 3.
    מדינת תא
    אלכס 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מישהו בסניף המרכזי . למד משכנו הסולטן הטורקי. איך מנהלים מדינה.
    סגור
  • 2.
    תהיה שנה קשה (ל"ת)
    אסי 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    כרגיל רואי השחורות מפיצים פחד
    חמדו לילה 09/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כל נבואות הזעם לא התגשמו עד כה מי שקשה לו שיקח ציפרלקס וירגע
    סגור