השוק

שכר המינימום עשוי לזנק במאות שקלים - במה זה תלוי?

ביחס לישיר לעלייה בשכר הממוצע במשק, בחודש אפריל 2024 עשוי לעלות שכר המינימום ב-300 שקל ולהגיע ל-5,800 שקל בחודש. עם זאת, באוצר שוקלים להקפיא את העלייה על רקע ההוצאות הכלכליות של המלחמה
מערכת ice |  1
העלאת שכר המינימום (צילום vecteezy)
על רקע מלחמת 'חרבות ברזל' וההוצאות הכלכליות הרבות הצפויות לישראל, בקרוב אזרחים רבים יזכו להנות מתוספת של מאות שקלים לשכרם. מדובר בעליה אפשרית של מאות שקלים בשכר המינימום - אף שהיא צפויה להיתקל בקשיים דווקא מצד משרד האוצר.
בחודש אפריל מדי שנה מתעדכן שכר המינימום לרמה של 47.5% מהשכר הממוצע במשק אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר בשנה הקודמת. השכר הממוצע בחודשים אלו בשנת 2023 עמד על 12,379 שקל, מה שאמור לגרום ישירות לשכר המינימום לעלות ולהתעדכן ל-5,880 שקל בחודש.
גם באפריל 2023 שכר המינימום עלה, אך בשל האינפלציה הגבוהה בשנים האחרונות – המשמעות לעלייה הייתה זניחה. מתחילת 2022 ועד נובמבר האחרון מדד המחירים לצרכן ב-8.8%, מה שאומר במילים אחרות: הכסף שלכם שווה הרבה פחות.
 
לשכר הממוצע בישראל יש השפעה רבה על הוצאות הממשלה – שכן הוא משפיע על קטגוריות נוספות כמו קצבאות הנכות, קצבאות רווחה, דמי ביטוח לאומי ועוד. לכן, אם שכר המינימום עולה, שאר הקצבאות באופן אוטומטי אמורות לעלות גם כן. על פ דיווח של TheMarker, במשרד האוצר בוחנים להעביר הוראה שלפיה עדכון השכר הממוצע יוקפא בשביל למנוע את הזינוק בחלק מהקצבאות, וזאת על רקע הוצאות המלחמה הכבדות.
חשוב לציין כי במהלך תקופת הקורונה כבר בוצעה הקפאה של שכר המינימום, מה שהוביל לחיסכון של יותר מ-7 מיליארד שקל בשנה. אלא שאז ההצדקה הייתה שונה, משום שהסיבה לכך שהשכר היה אמור לעלות היא משום שעובדים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת, מה ששינה לגמרי את תמהיל העובדים במשק, אך העובדים עצמם אינם הרוויחו יותר. אך לפי אומדן של הלמ"ס, השכר הממוצע לחודש אוקטובר אחרון דווקא ירד יחסית לספטמבר – מה שעשוי להקשות על משרד האוצר לנמק את הקפאת עליית השכר.
נכון לעכשיו עדיין לא אושרה עליית השכר, והיא אכן צפויה להיתקל בקשיים מצד האוצר שידרוש להקפיא אותה, ובכך לחסוך בהוצאות המדינה בעת מלחמה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שיחסכו במקום אחר.
    Mtlk 01/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי שיכנסו מס על ירושה.מעל 250 אלף דולר.ואז יהיה מספיק כסף
    סגור