השוק

שוק הנדל"ן מתייצב: הבנקים חוזרים לתת משכנתאות

מנתונים של בנק ישראל עולה כי בחודש דצמבר התייצב שוק הנדל"ן כך שהבנקים העמידו משכנתאות בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל; מדובר בנתון מעודד שכן מצב הרוח בישראל כרגע הוא אנטי עסקים
ניצן כהן |  9
אילוסטרציה (צילום shutterstock, freepik)
שוק הנדל"ן מתייצב, מנתונים של בנק ישראל עולה כי בחודש דצמבר העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף כספי כולל של כ-5.5 מיליארד שקל, סכום דומה לזה שהעמידה המערכת בחודש נובמבר וגבוה במיליארד שקל מהיקף המשכנתאות בחודש אוקטובר.
אמנם אנחנו מדברים על היקפי משכנתאות נמוכים ביחס לשיאים של השנה שעברה (השיא היה כ-13 מיליארד שקל) אבל אם אנחנו מכניסים למכלול הנתונים את המלחמה, הריבית, העובדה שחלק ניכר מכוח העבודה של הכלכלה הישראלית במילואים, הרי שהנתון הזה מפתיע לטובה.
 
באשר להתפתחות שוק הנדל"ן הרי שבמערכת הבנקאית מדברים על מצב מעודד. השוק לא קפא, אנשים שעוברים חיתום מגיעים לסניפים ואם אנחנו מסתכלים על שלושת החודשים האחרונים כנקודת קצה הרי שיש מקום להתעודד. מחד השוק לא קפוא ובמקביל אנשים כן מחפשים עסקאות.
נמשיך, קונצנזוס ההערכות בשוק הנדל"ן מדבר על ביקוש כבוש לנדל"ן עם פוטנציאל להתפרצות כבר בחודשים הקרובים.  על פי קונצנזוס ההערכות אנשים מעוניינים לרכוש דירות ועד עכשיו חלקם לא עברו חיתום, חלקם גויסו למילואים  וחלקם לא במצב רוח לעשות עסקים. אם אנחנו מכניסים למשוואה הזו את היעדרם של הפועלים  הפלסטינאים הרי שצד ההיצע של הנדל"ן קופא בעוד צד הביקוש חוזר להיות סביר אם לא למעלה מזה.
נמשיך ונגיד שהתיאבון  במערכת הבנקאית להעמדת משכנתאות הוא גדול ואחד הפקטורים המרכזיים בכלכלה הוא שוק הנדל"ן ולכן סביר שהמערכת הבנקאית תקל מעט בתהליכי החיתום במשכנתאות (עם עידוד של בנק ישראל שרוצה להניע את הכלכלה) לזה צריך להוסיף את הריבוי הטבעי וההערכות שאנחנו לפני גל עלייה (בשל האנטישמיות ההולכת וגדלה באירופה) והנה מתכון להתפרצות מחירים.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    משכנתא
    אלי 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השוק עדיין קפוא אני פניתי לחברת אטוס כדי לעשות מיחזור משכנתא וגם שם הנציג אמר שרוב הלקוחות של התקופה האחרונה זה אנשים שרוצים לעשות מיחזור
    סגור
  • 8.
    תנו להם לדבר.פשוט אני לא קונה (ל"ת)
    יו 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אף אחד לא קונה . המחירים גבוהים. משקעים עובדים על קרנות (ל"ת)
    חיימוב 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    כתבה של קבלנים ויזמים אינטרסנטים!
    משקיע 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקבלנים מחזעקים מלאים גבוהין מאוד, וחנוקים מההלוואו שנטלו. בתוך שבועות עד חודשים ספטרים יישבר קו ההגנה שלהם, ותתחיל ירידת מחירים משמעותית.
    סגור
  • 5.
    עוד מעט
    אבי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל נופל אנשים ממחזרים משכנתאות לא לוקחים הכל יקרוס עוד מעט
    סגור
  • 4.
    מה הם לא יעשו כדי שאנשים לא יתאו מהבורסה
    מתן 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תיכף נראה את הדוחות של הרבעון הרביעי… ואז תראו את הקריסה
    סגור
  • 3.
    הלוואות בלון. לא יעמדו בזה. חכו שיתפוצץ (ל"ת)
    עצוב 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שקר
    אייל 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה ממומנת ושקרית
    סגור
  • 1.
    המשך דיבובים תיאורטיים
    צחי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש ריבוי טבעי גבוה, זה נכון. יש צפי לעליה גם זה נכון. האם זה בהכרח מוביל לעליית מחירים? לא. ההכנסות במדינה לא תואמות את מחירי הדיור. הציבור בפרט זה שיחזור מהמלחמה לא יסכים לעניין עושק מחירי הקרקעות בפרט במרכז שעלו בערך פי 10 ב15 שנים האחרונות. במכרזים האחרונים במרכז ירד מחיר קרקע ליחידת דיור לכחצי מיליון ש״ח. לפני חצי שנה המחיר היה כ2 מיליון ש״ח. לנתון הזה לא תהיה השפעה?? הקבלנים יקחו את כל הרווח, או שאולי רק מיעוט ממנו (וזה יוביל לקריסת קבלנים שרכשו קרקע במחיר מופקע ובמימון גבוהה ויקר?
    סגור