השוק

רשות התחרות בהודעה מוזרה: מה עומד מאחורי ביטול עסקת הראל ישראכרט?

אחת ההחלטות המוזרות בכלכלה הישראלית מתפרסמת היום באופן רשמי, וזו סיבת ההתנגדות של רשות התחרות לעסקת המיליארדים 'ישראכרט-הראל'; ולא תאמינו, אבל הסיבה היא חשש מפגיעה בתחרות  בתחומי ביטוח הבריאות
ניצן כהן |  1
רן עוז (צילום מאתר מגדל/פזית עוז, Pixabay)
בשוק ההון מדברים היום על ניסיון מסוכן של רשות התחרות לתפוס כותרות ומכאן ההתנגדות לעסקת ישראכרט-הראל. נזכיר כי השבוע החליט ניר ברקת, שר הכלכלה, לפעול להדחה של הממונה העל התחרות בשל חוסר יעילות, אז מה נכון יותר להראות יעילות? לעצור עסקה גדולה ומתוקשרת.
אם כן, כשהראל סיכמה על רכישת ישראכרט החשש הגדול היה מההון שיכולה הראל להעמיד לישראכרט כשזו בתורה תציף את השוק בהלוואות צרכניות זולות יותר או פחות כשההתנגשות בין האינטרסים בנושא הקצאת ההון עלול לזרוק או לפחות לפגוע בתחרות בתחום האשראי הצרכני.
 
מובן שהפיקוח על הביטוח שאמור להבין הכי טוב בישראל ברגולציה של הענף הזה בחן את הדברים והגיע למסקנה שאין פגיעה בתחרות בתחום הביטוח. בנק ישראל שהוא הרגולטור העצמאי היעיל והחשוב בישראל בחן את העסקה והגיע למסקנה שאין חשש מפגיעה בתחרות בכל הנוגע להקצאת הון.
ואז באה רשות התחרות והחליטה לעצור את העסקה. היום מפרסמת הרשות את תמצית הנימוקים והם לא פחות ממדהימים.
"רשות התחרות ביצעה הליך בדיקה ארוך ומקיף בנוגע להיבטים תחרותיים שונים, ונמצא שהמיזוג מעלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוחי בריאות פרט" נכתב בהודעת הרשות.
"אם יאושר המיזוג, קיים חשש שהחברה הממוזגת תוכל לדחוק את מתחרותיה מהשוק או לפגוע בכושרן התחרותי וביכולתן לרסן את כוח השוק שלה. החשש הוא שהפגיעה בתחרות תעשה באמצעות שימוש במידע של ישראכרט בנוסף למידע של הראל כדי לקבוע מחיר מותאם אישית ללקוחות ובכך לגרוף יותר רווח מבסיס לקוחות נתון, באופן שיאפשר להראל למשוך אליה סוכני ביטוח. 
"הראל היא החברה המובילה בתחום ביטוחי הבריאות. מדובר בתחום משמעותי מבחינת הציבור: היקף הפעילות השנתי של תחום הוצאות רפואיות ומחלות קשות בישראל הוא כ-4.5 מיליארד שקל.   
"ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי המובילה בישראל, שעוסקת, בין היתר, בהנפקה, תפעול הנפקה וסליקת כרטיסי חיוב. ישראכרט מחזיקה במידע רב וייחודי על יותר מ-40% ממחזיקי כרטיסי החיוב הפעילים בשוק. מדובר במידע שהוא בעל ערך לצורך ניתוח דפוסי ההתנהלות הכלכלית של הלקוח, באופן שיסייע גם להבין את מידת נכונותו לשלם עבור מוצרי ביטוח שונים (willingness to pay) וכן היבטים שנוגעים לסיכון הביטוחי של הלקוח.
"הממונה בחן האם ניתן להפיג חשש זה בתנאים, אבל לא השתכנע שהטלת תנאים יכולה להגביל את התמריצים והיכולות שייווצרו לחברה הממוזגת בעקבות המיזוג, באופן שיפיג את החשש התחרותי.
"יצוין כי בדיקת רשות התחרות העלתה חששות תחרותיים נוספים בנוגע להלוואה שהועמדה על-ידי הראל ומממנים נוספים לחברת סימקס בע"מ לצורך רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי מקס איט פיננסים בע"מ; ובנוגע להחזקות הראל במניות התאגידים הבנקאיים, הן באמצעות כספי נוסטרו והן באמצעות כספי עמיתים. אך נמצא כי הם ניתנים להפגה באמצעות תנאים".
אלה הדברים כפי המוזרים שפורסמו הבוקר מרשות התחרות ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שמישהו עם ביצxם יעשה משהו עם עודף הרגולציה
    אורח 01/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובמיוחד עם עודף הרגוליה החובבנית!!! שיש בישראל?
    סגור