בריאות

מחסור תרופות בישראל? זה התרחיש החמור אליו ישראל צריכה להיערך

מחקר שנערך בין 2022-2014 מצא כי המחסור בתרופות זינק ב-226%, כאשר גם משך הזמן הממוצע של מחסור בתרופה עלה מ-85 ימים ל-133 ימים. מה זה אומר, על מי זה ישפיע, והכי חשוב: איך ניתן לשנות את המצב?
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום pexels, pixabay)
ישראל מתמודדת בעשור האחרון עם בעיית מחסור בתרופות, שרק הולכת וגדלה ככל שהשנים חולפות. במחקר שנערך בין השנים 2022-2014 המחסור בתרופות זינק בשיעור של 226%, כאשר משך הזמן הממוצע של מחסור בתרופה עלה מ-85 ימים ל-133 ימים בממוצע. במשרד הבריאות טוענים: היצרנים מודיעים כ-22 ימים לפני המחסור – מדובר בזמן קצר מדי בשביל לטפל בבעיה.
התרופות שיש בהן את המחסור הגדול ביותר הן תרופות למערכת העצבים (21%), תרופות אנטי-זיהומיות לשימוש מערכתי (16%), תרופות למחלות תרופות למחלות קרדיווסקולריות (15%), תרופות לטיפול בבעיות במערכת העיכול וחילוף החומרים (7%) ותרופות לטיפול בבעיות במערכת השתן והורמוני המין (7%).
 
בנוסף, מהמחקר עלה כי הגורמים המשמעותיים ביותר למחסור בתרופות הן עיכוב במשלוח ובאספקת תרופות (הסיבה העיקרית), מחסור בחומרי גלם, עיכוב בייצור וניצול ייתר של תרופות. להערכת החוקרים, בישראל חסרה חקיקה ספציפית בנוגע למחסור בתרופות, הכוללת קנסות על חברות שלא התריעו מראש על מחסור עתידי או כאלו שהחזיקו מלכתחילה מלאי נמוך מהנדרש.
עוד נטען כי משרד הבריאות חייב לקדם צעדים משמעותיים בשביל למנוע מחסור חריף יותר בעתיד, מה שימנע מחולים רבים להשיג את הטיפול להם הם יזדקקו. "ישנה חשיבות רבה בגיבוש תוכנית לאומית מעמיקה להגדלת מלאי התרופות הלאומי", נכתב במחקר.
המחקר בוצע על ידי פרופ' איל שורצברג, יו"ר ארגון הרוקחות בישראל,  מגר' אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות; ד"ר אלה וישקאוצמן, ד"ר עינת גורלי וד"ר שגב שני, מהמחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי באגף הרוקחות במשרד הבריאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה