בריאות

"אבעבועות הקוף" לא עוצרת, חיסונים למחלה הוזמנו אך מתעכבים

עלייה בעולם וגם בישראל במחלת "אבעבועות הקוף". דווח כי משרד הבריאות הזמין 2,000 חיסונים שמחסור עולמי מעכב הגעתם. עד כה התגלו בארץ יותר מ-70 חולים, כולם גברים חד-מיניים. עם זאת מומחה מזהיר: "אסור לטעות – כל אחד יכול להידבק"
מערכת ice | 
חיסונים (צילום Magma Images)
במשרד הבריאות פועלים להשיג מלאי של 2,000 חיסונים כנגד מחלת "אבעבועות הקוף", אך מחסור עולמי מעכב את הגעתם לארץ, כך מדווח היום אתר MAKO. כחודשיים לאחר שהמחלה התגלתה בישראל, נותר בארץ מלאי מצומצם של עשרות חיסונים, אך כלל לא בטוח שניתן לעשות בהם שימוש.
בעולם כבר יש אלפי נדבקים ב"אבעבועות הקוף" והיד עוד נטויה, וגם אצלנו המספרים בעלייה: 73 גברים כבר אובחנו עם המחלה, כולם מקיימים יחסי מין עם גברים. מומחים כבר קוראים למבצע התחסנות ארצי, אך זה לא כל כך פשוט.
 
החיסון שנמצא יעיל כנגד "אבעבועות הקוף" הוא החיסון הקיים נגד אבעבועות שחורות. חברת "בוואריאן נורדיק" הדנית היא היחידה בעולם שממנה ניתן לרכוש חיסונים כאלה, והחברה התחייבה להעביר לישראל מלאי של 2,000 חיסונים – אבל מחסור עולמי גורם לעיכובים בהגעתם. נכון להיום יש בארץ מלאי של 60 חיסונים מסוג אחר, שניתן לתת גם לאחר חשיפה לאדם חולה ולא רק למניעה. עם זאת, יש חשש שהחיסונים האלה עלולים לגרום להדבקה – ולכן כלל לא בטוח שאפשר יהיה להשתמש בהם.
ד"ר רועי צוקר, מנהל תחום רפואת להט"ב בבבית החולים איכילוב, קורא למשרד הבריאות להאיץ את ההתחסנות: "יש דחיפות לקדם את מבצע החיסונים. לא חוכמה להיזכר רק כשהילדים ואוכלוסיות בסיכון יידבקו באבעבועות הקוף וכבר יהיה מאוחר מדי. כרגע המחלה מתפרצת בתוך אוכלוסייה סגורה ואם יביאו מספיק חיסונים עכשיו – נוכל להגן על האנשים שעבורם המחלה עלולה להיות באמת מסוכנת".
"ברור לכולם שהאספקה שהוזמנה על ידי ישראל מהחברה הדנית לא מספיקה", ממשיך ד"ר צוקר, "את החיסון הזה צריך לתת פעמיים, כך שצוות הטיפול במגפות יצטרף לקבל החלטה האם נותנים את החיסון ל-2,000 אנשים, מנה אחת לכל אחד, או ל-1,000 אנשים שיקבלו את שתי מנות החיסון".
עוד דווח כי הבדיקות לאיתור "אבעבועות הקוף" בישראל נעשות כיום רק במכון הביולוגי בנס-ציונה, בעוד שבפועל נגרם עומס מיותר בבית החולים "איכילוב", כי רבים מאלו שחוששים שנבדקו פונים למיון
עם זאת, נכון להיום אין דיווחים כלל על תמותה מאבעבועות הקוף. "המחלה משנה את פניה", טוען ד"ר צוקר. "לעומת מה שנאמר בתחילת ההתפרצות, נראה שכעת המחלה עוברת בעיקר לאחר מגע מיני. אנחנו מזהים בצורה עקבית תלונות רבות על שלפוחיות סביב איבר המין. יש כאן מתיחות לגבי יצירת סטיגמה על הקהילה הגאה: מצד אחד רוב הנדבקים בישראל עד כה הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, אך אסור לטעות – כל אחד יכול להידבק בה".
 
משרד הבריאות הגיב: "משרד הבריאות עוסק בתהליך רכש מול החברה המייצרת חיסון מדור חדש לאבעבועות הקוף. למרות החסר העולמי במנות חיסון אלו, בזכות מגעים בין משרד הבריאות והחברה מתקיימים תהליכים מתקדמים לרכש. האגף לאפידמיולוגיה, ביחד עם שותפים בתוך ומחוץ למשרד הבריאות, מגדיר בימים אלו קריטריונים למי יינתנו החיסונים לכשיגיעו. בנוסף, משרד הבריאות השיג מספר קטן יותר של מנות חיסון נוספות, שכבר נמצאות בישראל, ונעשה בהן שימוש. בנוגע לחיסון האנשים שנמצאו במגע עם חולים, כל מקרה נדון לגופו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה