בריאות

גלי חום בעולם: האם לישראלים יש ממה לחשוש?

האם גלי חום שפוקדים בימים אלו את העולם - עשויים לסכן את ישראל? למרות שבאופן ישיר תושבי מדינות חמות נוטים פחות להיפגע - במקרים מסוימים עשויים להיות לגלי השפעות מסוכנות מרחיקות לכת. פרופ' נוביק מנהל רשות המחקר מסביר
מערכת ice | 
פרופ' ויקטור נובק (צילום אדוה ברזילי)

ברקע גל החום הפוקד בימים אלו את אירופה, אשר הוביל לשריפות ענק ולפינוי של אלפי בני אדם מבתיהם, פרופ'  ויקטור נובק, מנהל רשות המחקר והפיתוח בסורוקה, החוקר את השפעותיה ההתחממות הגלובאלית על בריאות בני האדם, התייחס היום לתופעה ולהשלכות שיכולות להיות לה לישראל.

"הקשר בין גלי חום ותמותה נצפה במחקרים רבים ברחבי העולם. בהשוואה בין ארצות, אפקט גלי חום על תמותה משמעותי יותר בארצות קרות ביחס למדינות החמות. כך למשל, ישראל שהיא מדינה חמה ביחס לאיטליה או אנגליה שהן מדינות קרות", הסביר.
 


לדבריו, הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין הטמפרטורות שמביא גל החום. כלומר, ככל שגל החום גורם לשינוי חד יותר בטמפרטורה אליה מורגלים בני האדם באותו אזור, כך גדלה ההשפעה על תמותה עודפת של בני האדם. על פי נתונים ממחקרים שנעשו בעבר, נראה שבצרפת, מדינה קרה יותר מישראל, מתו בשנת 2021  אלפים רבים מגלי חום. גם באיטליה, שהיא מדינה קרה יותר מישראל, מתו מגלי חום במספרים דומים. לעומת זאת, בישראל התמותה העודפת כתוצאה ממזג אוויר קיצוני נמדדה בהיקף של 360 איש על פני 10 שנים, על פי בדיקה שבוצעה במשרד לאיכות הסביבה.


פרופ' נובק מציע כמה אפשרויות לכך: "מדובר בעיקר בשני גורמים שיוצרים את ההבדל: מוכנות והסתגלות. אוכלוסייה שגרה באזור קר אינה מורגלת לחום, אינה ערוכה לו ולכן מתמודדת איתו פחות טוב. באזורים חמים - כמו בישראל - כולם מודעים לחום ומורגלים לו: נמצאים במבנים ממוזגים, שותים יותר ונוקטים אמצעי מנע שונים. השורה התחתונה היא שהתופעה בישראל של תמותה עודפת מגלי חום היא שולית ביחס לתמותה העודפת במדינות קרות".
 


אולם, גם בהקשר של גלי החום ישראל, נזקי משבר האקלים לא פוסחים על ישראל, "גלי חום בישראל עשויים להיות מסוכנים לא פחות מאשר במדינות קרות אם הם יסכנו תשתיות, ובראשן תשתיות החשמל. במקרה של מזג אוויר חם בצורה קיצונית שיביא להפסקות חשמל, גם בישראל עלולים לפגוש תמותה עודפת משמעותית כתוצאה מגל חום", מזהיר נוביק.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה