בריאות

הטכנולוגיה מצעידה קדימה את הטיפול במחלת האלצהיימר

ד"ר רפאל ברכאן, סגן נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון לחדשנות, יזמות ובינלאומיות בטור דעה מיוחד לכבוד יום האלצהיימר הבינלאומי, בנושא השינויים הטכנולוגיים שמשפרים את הטיפול והמאבק במחלה
ד"ר רפאל ברכאן | 
ד"ר רפאל ברכאן (צילום סיוון פרג)
יום האלצהיימר הבינלאומי הוא תזכורת מצוינת להעלאת המודעות לאחת המחלות היותר שכיחות בקרב הגיל השלישי. מחלת האלצהיימר מאופיינת בניוון איטי ומתמשך של תאי העצב במוח, דבר אשר גורם לפגיעה ביכולות הקוגניטיביות והתפקודיות של האדם עד שאינו מסוגל כבר לתפקד בכוחות עצמו ונפטר. המחלה מתחילה בתסמינים קטנים אשר מתפתחים ומחריפים עם הזמן, הירידה ברמת התפקודים השונים אורכת כמה שנים עד אשר היא מגיעה לשלבים המתקדמים יותר ולבסוף למוות. מרבית אוכלוסיית הסובלים מאלצהיימר הם מעל גיל 65, אולם המחלה מתפתחת לאורך תקופה של עד 20 שנים.
לצערנו, הטיפול התרופתי המוצע כיום לאלצהיימר אינו מספק. מכוני מחקר וחברות הפארמה שוקדים כל העת על מחקר ופיתוח, אשר יאפשרו לנו הבנה טובה יותר של המנגנונים העומדים מאחורי מחלת האלצהיימר, לרבות פיתוח תרופות חדשות למאבק במחלה ולהקלה של התסמינים הנלווים לה. הטכנולוגיה, ובעיקר זו הקשורה לשימוש ב- AI ובמתודולוגיות Big Data על נתונים רפואיים רבים ומגוונים, שנאספו לאורך שנים, מאפשרת התקדמות רבה בחקר האלצהיימר ובטיפול בו, בעיקר בהקשר של הבנת גורמי סיכון, אבחון באמצעות שיטות דימות רפואי וגילוי ופיתוח תרופות. יחד עם זאת, יש מקום רב לשילוב טכנולוגיה זמינה, פשוטה וזולה באבחון, התערבות ומעקב של המחלה לאורך זמן ואספקה של כלים דיגיטליים למטופל ולסביבה הקרובה המטפלת בו.
 
כאשר מדברים  על היבטים של מחקר יישומי בנושא של ירידה קוגניטיבית תלויית גיל, אשר מחלת האלצהיימר היא חלק ממנה, הרי שעלינו לייצר מרחב מחקר ייחודי בישראל, בדמות דירה חכמה, עתירת אמצעי ניטור - אשר בה נבחנות שאלות מחקר קליניות בעלות אספקט טכנולוגי יישומי מובהק. המחקר היישומי ב"דירה החכמה" יעניק מענה לאתגרים העומדים בפני קשישים בסביבתם הביתית, לרבות נקודות מבט פיזיולוגיות/תפקודיות, קוגניטיביות והתנהגותיות/נפשיות.
המפגש בין טכנולוגיה ושירותי בריאות מייצר ממד חדש ברפואה. המציאות שבה אנחנו חיים היא עתירת נתונים, והידע הרפואי זמין בה יותר מאי פעם, בכל מקום וזמן. אנו עדים למעבר מהיר של מתן השירות הרפואי מבתי החולים לקהילה ולסביבה הביתית של המטופל, תוך מתן דגש על התאמה אישית והעצמת המטופל. הדבר מקבל משנה תוקף בכל הנוגע למחלת האלצהיימר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה