מדדים ומחקרים

מה יותר בריא: מצה או לחמנייה כשרה לפסח?

לחמנייה אחת מכילה כמאה קלוריות, בעוד מצה שלמה מכילה 150, אך לעומת זאת, הלחמנייה פחות כדאית מבחינה קלורית אם אוכלים אותה בכמויות גדולה
מערכת ice | 
לחמניה ומצה (צילום shutterstock)
לשמור על כשרות בפסח זה דבר אחד, אבל זה לא אומר שלא צריך לשמור על הפחמימות. לכן, הגיע הזמן לברר אם הלחמנייה הכשרה לפסח היא תחליף בריא ומוצלח יותר למצה המסורתית. לאחר חישוב כללי שכלל השוואה בין הערכים התזונתיים שבין שני המאכלים, נראה שהמנצחת בדו קרב שלנו היא הלחמנייה.
ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית וראש החוג ותזונה באוניברסיטת אריאל, מציינת שלעומת לחמנייה אחת שמכילה כמאה קלוריות, מצה שלמה מכילה 150. וזה לא הכל: מעבר ליתרון הקלורי שבלחמנייה, היא מכילה גם ביצים, שמוסיפות לה ערך חלבוני מסוים. אמנם, הלחמנייה מכילה גם כמות קטנה יחסית של שמן וסוכר, אך מדובר בכמות זניחה.
החיסרון העקרי בלחמנייה לדברי ד"ר רז טמון דווקא במי שאוכל אותה. במילים אחרות, הנטייה שלנו לאכול כמות גדולה של לחמניות ביחס למצה עלולה להפוך אותה לפחות כדאית מבחינה קלורית. מובן שאם אתם נוהגים למרוח על המצה או על הלחמנייה ממרח עתיר בשומן או בסוכר כמו שוקולד, הערך הקלורי שלה רק יעלה.
 
"קטגוריית המצות כוללת אופציות שונות ומגוונות, ביניהן: מצות מקמח מלא, משיפון מלא, כוסמין מלא - עם או בלי תוספות של סובין", מוסיפה אורלי מנירב, דיאטנית קלינית בקופת חולים מאוחדת. "אמנם, הגרסאות המלאות אינן דלות יותר בקלוריות ביחס למצה הרגילה, אבל הן בהחלט בריאות יותר. אלה מכילות עד 20 גרם סיבים תזונתיים ל- 100, לעומת מצה בודדת שמכילה פחות מגרם בודד". מנירב מציינת שכל עוד בחרתם במצה העשויה מדגנים מלאים, אין בהכרח עדיפות לסוג מסוים: "לא משנה באיזו גרסה מלאה נבחר, תכולת הסיבים התזונתיים שבמצה מסוג זה תסייע מעט בהגברת תחושת השובע ותקל את פעילות המעיים. מעבר לכך, חשוב לזכור שבמקביל לאכילת המצות יש להקפיד להרבות בשתיית מים שיתרמו לתהליך עיכול תקין".
לסיום, קבלו המלצה חמה מד"ר רז: "בתקופת החגים אנשים נוטים להשמין, וגם לסבול מתופעות כמו גזים, נפיחות וצרבת. לא כדאי להפריז באכילה ומומלץ ביותר להקפיד על שילוב של ספורט גם בתקופת החג. המלצה זו תסייע לשמור על תחושה טובה יותר, על מערכת עיכול רגועה יותר וגם תמנע עלייה במשקל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה