בריאות

דובר זק"א, מוטי בוקצ'ין: "הגוף והנפש לא מצליחים לעכל את הזוועות"

זק"א הוא חלק בלתי נפרד מהמלחמה, כשמאות מתנדביו עובדים סביב השעון. בראיון ל-ice, מספר דובר הארגון מוטי בוקצ'ין, על פינוי הגופות תחת אש ועל ההתמודדות עם המראות המחרידים: "אנו נתקלים בשטן בהתגלמותו"

יונתן סידון | 
מוטי בוקצ'ין, דובר זק"א (צילום זק)
בבית הכנסת בפתח תקווה עם ספר תורה, שירה וריקודים, פתח מוטי בוקצ'ין, ראש צוות פינוי ודובר זק"א בהתנדבות, את בוקר שבת ה-7 באוקטובר. גם הוא לא יכול היה לדמיין, איך היום הזה עתיד להתפתח. "חגגנו את שמחת תורה", הוא משחזר בראיון לאתר ice. "מסביב הייתה שמחה גדולה, עד שבשלב מסוים ניגש אלי שכן ועדכן אותי בבשורות על מתקפת החמאס כי באותם הרגעים הטלפון הנייד לא היה בקרבתי. הייתי חייב מהר להתעשת, להקים חפ"ק, לגייס מתנדבים ולהתחיל להזרים את הצוותים דרומה".
מאז אותו צהרים, אנשי זק"א ובוקצ'ין, הם חלק בלתי נפרד מהמערכה. "כ-120 מתנדבים של הארגון נמצאים בשטח בכל רגע נתון, כשתוך כדי תנועה אנו מקיימים תחלופה בין מאות מתנדבים", הוא מרחיב. "מהר מאוד היה לנו ברור שאנחנו באירוע בסדר גודל שלא ראינו כמותו בישראל. ביום הראשון ללחימה הפעילות שלנו התרכזה בעיקר ביישובים כמו שדרות אופקים, וכמובן לאורך כביש הדמים 232, הסמוך לאתר המסיבה ברעים. נתקלנו שם במאות גופות, כולל גופות ברכבים שהוצתו וגופות שהיו מוטלות בתעלות בצד הדרך. לצער כולנו, מסתבר שזו הייתה רק ההתחלה".
 
בדיוק לפני שבוע, ביום ראשון בשעות הלילה כבר העלתה הפעילות של זק"א הילוך, כשתחת אבטחה כבדה של חיילי צה"ל ומול ירי בלתי פוסק מהרצועה, החלו צוותי הארגון להיכנס בהדרגה גם אל קיבוצי העוטף. "היה ריח כבד של מוות ומראות מחרידים", מתאר בוקצ'ין. "הקיבוצים היו ריקים כמעט לגמרי. היינו שם אנחנו, החיילים ששמרו עלינו ומסביבנו גופות על גופות. בכל אותו הזמן, אנחנו עובדים תחת אש כבדה והפחד הוא עצום. מצאנו משפחות שלמות נרצחו באכזריות וללא רחמים. אני לא אשכח חדר ספציפי אחד בו נותרו גופות של תינוקות וילדים שנשרפו בעודם בחיים. מה יש לומר, אנו נתקלים בשטן בהתגלמותו".
איך מצליחים לתפקד בסיטואציה כזו?
"זה על גבול הבלתי אפשרי. לא הגוף ולא הנפש מצליחים לעכל את הזוועות, אנחנו עובדים ומתפרקים. חשוב גם להודות שיש גם מי שפשוט לא מסוגלים לשאת את המראות המחרידים, ואנחנו מוציאים אותם החוצה ומעניקים להם סיוע וליווי פסיכולוגי. ברור לכולנו, שהמלחמה הזו תותיר בכולנו צלקות, וכשהיא תסתיים בניצחון ישראלי, כל אחד מאיתנו ייצטרך להתכנס ולטפל בנפש. אני יכול לומר שיש פה רף אחר לגמרי ביחס לעבר בכל מה שנוגע הן להיקפי הנרצחים והן לאכזריות".

צוותי זק"א מפנים גופות נרצחים מקיבוצי עוטף עזה (צילום זק"א)
כיצד מתחלקת הפעילות ביניכם ובין צה"ל?
"ארגון זק"א מגיע לזירות השונות ופועל בכמה מישורים: בראש ובראשונה טיפול בגופות ואריזתן, ובמקביל, תיעוד יסודי של השטח הסובב. אנחנו עובדים בחרדת קודש ובתשומת לב קפדנית כדי לפנות ולארוז באופן יעיל ומקצועי כל גופה באשר היא. בהקשר הזה צריך גם להוסיף שעל רקע הכמות האדירה של הגופות נדרשת זק"א לתגבור של אמבולנסים ושל משאיות קירור. הגופות מועברות על ידינו למתקן צבאי ברמלה, ומשם הטיפול הוא תחת אחריות הצבא".
בניגוד למשימה שנטל על עצמו בזמן חירום, בוקצ'ין (43) נשוי ואב לשישה, מתעסק בתקופות שגרה במקצוע קודר הרבה פחות: מפיק אירועים לציבור הדתי לאומי והחרדי. בארגון זק"א הוא נמצא כבר 26 שנה, ומבחינתו מדובר בשליחות. "לטפל בגופות ולהביא את הנרצחים לקבורה מכובדת, זו המשימה שנטלנו על עצמנו", מסכם בוצ'קין. "ובשביל לעמוד ביעד המורכב הזה, אנחנו שמים את הכל בצד ופשוט נותנים את הלב והנשמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה