חדשות

מאגר לא מעודכן ושירות לקוי: כ-30% מהזכאים למס הכנסה שלילי – לא קיבלו אותו

מדוח מבקר המדינה עולה שכעשור לאחר תחילת יישום החוק, רק כ-70% מהזכאים הפוטנציאליים למענק העבודה של רשות המיסים קיבלו אותו. זאת, כיוון שרבים לא יודעים על קיומו או על הדרכים לקבל אותו, ובשל משך טיפול ארוך בפניות והנגשה שפתית לקויה
מערכת ice | 
מענק לעסקים ולעצמאים (צילום freepik ,Istock)
בשנות המס 2017-2012 חל גידול של כ-25% במספר התביעות למענק עבודה (מס הכנסה שלילי), אך בשנת 2018, כעשור לאחר תחילת יישום החוק, רק כ-70% מהזכאים הפוטנציאליים למענק קיבלו אותו - כך עולה מדוח מבקר המדינה בנושא יישום תוכנית מענק העבודה ברשות המיסים שפורסם היום (ב').
לפי הדוח, הסיבה לכך היא שהזכאים אינם תובעים את המענק – כיוון שהם לא יודעים על קיומו או על הדרכים לקבל אותו. בביקורות קודמות התברר שהפצת עלוני הסברה בנוגע למענק בלשכות התעסוקה הופסקה. כמו כן, מאגר המידע על מקרקעין ברשות המיסים אינו מעודכן, בין היתר בשל מחדלי הרשות, שלא עדכנה כיאות את מאגר נכסי המקרקעין של הציבור, מה שגרם לדחייה לא מוצדקת של בקשות למענק או לעיכוב קביעת הזכאות לו. הליקויים עדיין לא תוקנו.
מבקר המדינה מציין כי שיעור המיצוי של המענק במגזר הערבי נמוך משיעורו באוכלוסייה הכללית. 60% מתושבי המגזר הערבי שנכללו בפוטנציאל הזכאים האפשריים של הרשות, לא הגישו תביעה לקבלת מענק גם לאחר שהרשות שלחה אליהם מכתב, לעומת 47% בכלל האוכלוסייה. בנוסף, 50%   בלבד ממגישי התביעות למענק במגזר הערבי נמצאו זכאים, לעומת 61% בכלל האוכלוסייה. מנגד, שיעור הזכאים בקרב מגישי התביעות במגזר החרדי גבוה משיעור הזכאים בכלל האוכלוסייה.
עוד מצוין בדוח שחלק מהאנשים עם מוגבלות מתקשים למצות את זכותם למענק עבודה בעצמם ונדרשים לסיוע של קרוב משפחה, עובד סוציאלי או עמותות פרטיות. המבקר מסביר שהדבר החמור עוד יותר הוא היעדרו של גורם האחראי למיצוי זכותם. בקרב 5,688 האנשים עם מוגבלות שתבעו את המענק לשנות המס 2018-2007 עמד שיעור הזכאים על 92%.
מהדוח עולה כי ההנגשה השפתית שהעמידה הרשות עבור מיצוי המענק היא בעברית, באופן חלקי בערבית ולא מונגשת בשפות אנגלית, רוסית ואמהרית. נוסף על כך, הטיפול בעניין המענק אינו מיטבי ונמשך זמן רב הן במוקד פניות הציבור, הן במשרדי השומה והן באגף מיסוי מקרקעין. לדוגמה, משך הטיפול בפניות למשרדי השומה היה כ-62 יום בממוצע. 34% בלבד מהפונים למוקד בשנת 2019 בעניין נענו ושוחחו עם נציג שירות לאחר שביקשו זאת במפורש.
מבקר המדינה מסכם כי בחלוף יותר מעשור מתחילת יישומו של חוק מענק עבודה, נראה כי המענק משפיע לחיוב על התעסוקה בכל קבוצות האוכלוסייה, מצמצם את מניעי המועסק להפסיק את עבודתו ומצמצם פערים חברתיים בקרב אנשים עובדים. עם זאת, הדוח מעלה את קיומם של חסמים ממשיים למיצוי הזכאות לקבלת המענק, הנובעים ממידע חסר ומהנגשה שפתית לא מספקת של רשות המיסים, או בשל שירות לקוי שהיא מעניקה לפונים אליה בעניינו. חסמים אלו פוגעים באוכלוסיות ראויות לקידום מלכתחילה, לרבות אנשים עם מוגבלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה