חדשות

איך השפיעה הקורונה על פסיקות בתי המשפט לענייני משפחה

משבר הקורונה חשף אותנו למציאות חדשה. חוסר הוודאות שמאפיין את החיים של כלל האוכלוסייה מתעצם אצל זוגות גרושים. האם המשבר השפיע על גובה דמי המזונות או על הערכת שווי מחודשת של נכסים משותפים שיש לאזן את שווים בין בני הזוג? טור אורח
עו"ד דלית יניב מסר |  1
דלית יניב מסר (צילום סם יצחקוב)
אין צורך להכביר במילים לגבי משבר הקורונה והשפעתו של חיינו. סוד גלוי הוא כי אבות מחויבים לשאת במזונות ילדיהם. אך מה קורה אם כאשר החייב במזונות מפוטר מעבודתו או הוצא לחל"ת? האם יש בכך כדי לגרום להפחתת דמי המזונות?
באחד המקרים שהונחו לפתחו של ביהמ"ש לענייני משפחה, פנה האב, מוסיקאי, בבקשה להפחתת דמי המזונות הזמניים בשל הירידה שחלה בהכנסותיו בעקבות משבר הקורונה.  בית המשפט לענייני משפחה נעתר לבקשת ההפחתה באופן חלקי וקבע שהמזונות יופחתו באופן זמני לתקופה בת ארבעה חודשים, אשר בסיומה ישיב האב רטרואקטיבית לידי האם את ההפרש בין דמי המזונות השוטפים למופחתים בנוסף לדמי המזונות השוטפים.
האב ביקש לערער על החלטה זו ופנה לביהמ"ש המחוזי כשטען, כי פסיקת ביהמ"ש לענייני משפחה אינה סבירה, וכי דחיה של מספר חודשים בחיובי המזונות והחזרים רטרואקטיביים הינם בבחינת לעג לרש. ביהמ"ש המחוזי דחה את הבקשה כשקבע, כי על מנת שדמי המזונות יופחתו בשיעור המשמעותי לו ציפה האב, לא די שיוכיח, כי הכנסתו פחתה באופן זמני בעקבות משבר הקורונה.
פסיקה דומה יצאה תחת ידו של ביהמ"ש המחוזי בנוגע להערכת שווי מחודשת של עסק שיש לאזן את שוויו במסגרת הליך גירושין. חשוב להבין, כי שווים של נכסי בני זוג שמתגרשים נבחנים עפ"י יום הקרע שהוא המועד הקובע. הבעל טען, כי הערכת שווי העסק נכון למועד הקרע, אינו משקף את שוויו בעקבות מגפת הקורונה, שכן, לדבריו, העסק קרס כליל. מנגד, טענה האישה, כי מדובר במשבר זמני, אשר לא ניתן להשליך ממנו שווי פעילות עסק במהלך 18 שנות קיומו.
ביהמ"ש לענייני משפחה מינה מומחה לבחינת שווי העסק והורה לו לבדוק האם תקופת הקורונה הביאה להתמוטטות העסק. האישה פנתה לביהמ"ש המחוזי ובקשה לערער על החלטה זו בטענה, כי ביהמ"ש לענייני משפחה קבע מועד קרע חדש.  ביהמ"ש המחוזי דחה את בקשת האישה כשקבע, שאין לדעת מה תהיה השפעת חוות הדעת החדשה על קביעותיו של בימה"ש בנוגע לאיזון שווי העסק.
מומחים בתחום הערכת שווי חברות שנדרשו לסוגיה, טוענים, כי על מנת ששווי עסק יחושב באופן שונה לאור משבר הקורונה, על הטוען לירידה בשוויו להוכיח, כי העסק קרס לחלוטין. קרי, אין פעילות, התיקים במע"מ ובמס הכנסה נסגרו. ירידה בהכנסות במהלך תקופת הקורונה אין פירושה קריסה של עסק. יתרה מכך, בתקופת הקורונה עסקי השליחויות, יצור המסכות והאלכוג'ל שגשגו. האם באותו אופן יכולה הייתה האישה לבוא ולדרוש את הערכת שווי העסק מחדש? האם יכולה הייתה לדרוש חלק בשווי העסק בעקבות הגידול בשוויו? נדמה כי התשובה ידועות.  
כך או כך, מהפסיקה עולה, כי בתי המשפט מתייחסים לתקופת הקורונה כאל משבר זמני הן בנוגע לתשלום המזונות והן בנוגע להערכות שווי מחודשות של עסקים.
בתקופה המאופיינת באי ודאות כלכלית, בריאותית ורגשית, מצופה מבתי המשפט שלא לערער עוד יותר את היסודות הקבועים שעוד נותרו. גם אם הנישואים התפרקו, לפחות שהליך הגירושין, במיוחד בימי הקורונה, ישמור על יציבות.
הכותבת: עו"ד דלית יניב מסר, מומחית לדיני משפחה וגישור.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בשביל מאמר באייס לקחת משרד??? קורעת (ל"ת)
    אורן 02/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור