חדשות

זליכה בריאיון: "לא אשב עם נתניהו, לפיד וסער לא יוכלו לחלץ את המשק בלעדיי"

החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, ירון זליכה, ממשיך לרוץ כנגד כל הסקרים ותוקף את התכנית הכללית שהציגו לפיד וסער: "גובלת בבדיחה", על נתניהו: "שקוע עד צוואר בחשדות חמורים", וחושף למה המפלגה תצביע בנושאים מדיניים | ריאיון
יהודה לוינגר |  15
ירון זליכה (צילום פלאש 90)
בחירות לכנסת ה-24. בשונה ממפלגות אחרות שקמו ופרשו רגע לפני הגשת הרשימות, כמו "תנופה" של עופר שלח וה-"ישראלים" של רון חולדאי, פרופ' ירון זליכה, אחד ממתנגדיו הבולטים של נתניהו, ממשיך כנגד כל הסיכויים. המפלגה שהקים, "המפלגה הכלכלית החדשה" ממשיכה לנסות לצבור מנדטים, למרות שבכל הסקרים היא עדיין לא עוברת את אחוז החסימה.
בריאיון ל-ice, תוקף זליכה את התכניות הכלכליות של סער ולפיד: "גובלת בבדיחה" ועל יחסיהם עם הטייקונים: "השניים האלה כמו ביבי יושבים על אותו עץ של הון-שלטון", וחושף למה יצביעו חברי מפלגתו בנושאים מדיניים וביטחוניים.
בכל הסקרים אתם לא עוברים את אחוז החסימה, למה עדיין לרוץ? "משתי סיבות: האחת, מכיוון ששיעור המתלבטים כשבוחנים את האפשרות לנו מאוד גבוה, ואנחנו רואים זאת מסקרי עומק שאנחנו לא רחוקים מאחוז החסימה, ואם נצליח לשכנע את המתלבטים שכבר רוצים להצביע שיממשו את העדפתם אז נעבור בגדול. הסיבה השנייה: בניגוד למפלגות האחרות, בין אלו שפרשו או אלו שרצות, אנחנו היחידים שמביאים תכנית עבודה מוכחת עם ניסיון, ידע ועומק שמסוגלת להתמודד עם המצב הכלכלי החמור".
 
זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, מעמיד את עצמו לתפקיד שר האוצר כדי להוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי בעקבות הקורונה: "אני היחיד שחילץ יחד עם נתניהו ב-2003 את המשק הישראלי ממשבר קטסטרופלי, היחיד שמסוגל לעשות שוב", הוא אומר ותוקף את המצע הכלכלי של שאר המפלגות: "תסתכל על לפיד וסער שמציגים תכנית כלכלית שגובלת בבדיחה: לפיד מדבר על שכר מינימום לנכים - יעד מאוד ראוי, רק שזה יעלה  10 מיליארד שקל בשנה. לפיד לא יודע לומר כמה זה עולה ובטח אין לו מושג מי יממן את זה. להפריח סיסמאות חסרות שחר לאוויר זו לא תכנית פעולה, זו פחדנות. סער מדבר על להביא ארצה רבע מיליון עולים - מה הקשר למשבר הכלכלי החמור ואיך הוא בדיוק יביא, את זה הוא שומר בסוד. זו מנהיגות מאוד חלשה שלא מסוגלת להתמודד עם האסון הכלכלי בפתחנו. אני לא רק מסוגל אלא יודע בדיוק מה צריך לעשות. זה חוסר אחריות מצידי להפקיר את הכלכלה הישראלית בידי פוליטיקאים לא אחראים, לא מנוסים ובתחום הכלכלי בורים ועמי הארצות".
הזכרת את נתניהו ב-2003 שחילץ את המשק, הוא לא יכול לעשות זאת שוב? "אם נתניהו של היום היה כמו נתניהו של 2003 הייתי הולך איתו ללא הינד עפעף. אבל נתניהו של 2021 הוא לא נתניהו של 2003: האיש שקוע עד צוואר בחשדות חמורים, בשחיתות איומה ונוראה, וממשלה שרוצה להוביל שינוי כלכלי, במשבר כלכלי דרמטי, לא יכולה להתנהל ככה. המשק הישראלי עומד בפני ניתוח ולפני המצביעים עולה השאלה: מי יהיה המנתח -  האם זה יהיה זליכה לצד סער ולפיד או הצד השני שבראשו עומד נתניהו? אתה היית הולך לניתוח שהבוס של המנתח חשוד בשחיתות חמורה? לא. זה בלתי אפשר לחלץ את המשק ממיתון כאשר ראש הממשלה חשוד בשחיתות. הגוש השני: לפיד וסער, בלעדיי לא יוכלו לטפל".
בעצם גם אתה אומר שלא תשב עם נתניהו? "חד משמעית אני לא אשב עם ביבי במקרה הצורך אני אשב באופוזיציה".
מלבד התכנית הכלכלית, מהן עמדותיך המדיניות? "פרסמנו תכנית כלכלית חברתית שעוסקת במגוון תחומים: רפורמה בחינוך, בבריאות, בשירותים החברתיים, באיכות הסביבה, אנחנו באים לנהל את המדינה בצד הכלכלי החברתי ואני מועמד להיות שר האוצר שהוא כמו הוא ראש ממשלת פנים. בנושאים מדיניים וביטחוניים אנחנו לא נעסוק ונאפשר חופש הצבעה לכל חברי המפלגה. אני אישית נמצא קצת ימינה מהמרכז".
זליכה מאמין ביכולתו לשנות את המשק ומביא לכך דוגמא פשוטה: מחירי הדיור שבתקופתו ירדו: "אתה מאמין בניסים? תראה את מחירי הדיור ב-25 השנים האחרונות. במשך 20 שנה המחירים עלו וב-5 שנים הם ירדו 'באורח נס' עם כניסתי, ובנס נוסף הם הסתיימו עם עזיבתי, אז אתה יכול להתפלל לנס", מעיר זליכה.
האם לא היה עדיף שתתמודד עם מפלגות שאיתן היית נכנס בוודאות? "התעקשתי לא לקבל את ההצעות של מפלגת גדולות ומכובדות לרוץ מטעמן כשר האוצר, והחלטתי לרוץ במפלגה עצמאית שתקבל כוח פוליטי עצמאי מהציבור במה שנדרש לחברה בישראל. לכל מצביע שיעמוד אל מול הקלפי אני אומר: קחו אחריות על המשפחה שלכם והסביבה שלכם, להצביע ביבי כן או לא, זו לא תרופה, וגם ביבי רוצה שנעסוק בכן ביבי או לא ביבי, אבל לאף אחד מהם אין שום מושג מה צריך לעשות בכלכלה, ומקווים שאנחנו לא נעשה את זה, ואחרי הבחירות אחרינו המבול. צריך לדעת שאוטוטו, למחרת הבחירות, המשחק נגמר: אנחנו בפני 3 מיליון עניים, 100 אלף עסקים הלכו לעולם, 800 אלף מובטלים. אני היחיד שיש לו את היכולת הידע והאומץ מה שצריך. לא בכדי אף אחד מראשי המפלגות לא היה מוכן לבוא לעימות כלכלי, תתעמתו".
החשב הכללי לשעבר ממשיך בקו תקיף נגד התכניות הכלכליות של יריביו על קצבאות לנכים והעלאת רבע מיליון עולים, ומוסיף את החשיבות שיש דווקא עכשיו לבחור לפי הפן הכלכלי: בזמן המחאה החברתית, לדבריו, יוקר המחיה בישראל היה גבוה ב-40% משאר מדינות המערב, והיום זה זה כבר גבוה ב-68%: "בשנה האחרונה חווינו שנת משבר איומה ונוראה: מחירי הדיור עלו בעוד 60 אלף שקל, זה מקשה עוד לזוג צעיר לחסוך נטו כבר היום והם יצטרכו לשלם משכנתא עד גיל 60, לשלם על הדירה גם כשהם בפנסיה, לאן אתם רוצים להביא את המשק? הרי לפיד היה כבר שר האוצר אז למה מחירי הדיור ממשיכים לעלות? כי הפוליטיקאים לא רוצים לשלם את המחיר שנדרש כדי להוריד את מחירי הדיור, לבטל את הטבות המס של הטייקונים והחברות הגדולות ועם הכסף האדיר להוריד את המסים לכלל הציבור, ביטול המכסים ומכסות המגן המונופולים המקומיים כדי להילחם ביוקר המחייה מטורף".
אתה מכוון דווקא לתפקיד שר האוצר בלבד? הרי אם אתה רוצה להילחם במחירי הדיור גם צריך את השיכון והבינוי וכדומה? "שר האוצר הוא כמו ראש ממשלת פנים, לא יכולים לזוז בלעדיו. הוא אחראי על המשק ובידיו הקופה. בעל המאה הוא בעל הדעה, וזה התפקיד החשוב ביותר, חוץ מהביטחון".
נתניהו וכץ פרסמו תכנית כלכלית להצלת המשק: "אני מבקש מנדט מהציבור כדי שיבין את האמת שמה שביבי חילק, 160 מיליארד שקל, כל זה יסתיים דקה אחרי הבחירות. צריך להבין את גודל המשבר: לשליש מהמשפחות בישראל אין מזומן אפילו לא רק כדי לקחת הלוואה אלא כדי לסגור את החודש. עם כל הכבוד להצבעה לפי כן ביבי או לא ביבי, אנחנו צריכים להיות אחראים על המשפחה שלנו, להוריד את יוקר המחיה ולהילחם מול הלחצים של הטייקונים ולהצביע למי שכבר עשה זאת פעם אחת".
זליכה מוסיף: "תסתכל ממי לקח גדעון סער ערבויות, מאקירוב. נראה לך שכל חבורת ההון-שלטון תתן לו לזוז ולבטל הטבות מס לטייקונים, מכסים שמגנים על המונופולים? גם לפיד תלוי בהם. השניים האלה כמו ביבי יושבים על אותו עץ של הון-שלטון. אני לא תלוי בחבורה הזו, גם כשהייתי באוצר הייתי היחידי שיצא מהאוצר ולא יצא לעבוד עם החבורה הזו. לכן רצתי במפלגה עצמאית".
אז למה רק עכשיו אתה רץ? "אילולי הקורונה לא הייתי מעלה בדעתי לרוץ. חילצתי את המשק בעבר ואני מרגיש אחריות כמי שיש לו את הידע והיכולת והם ייחודים. אני לא יכול להסתכל מהצד. ב-23 במרץ בבחירות, הקטסטרופה תישאר והציבור בישראל הולך לעמוד בשולחן הניתוחים והוא צריך לשאול את עצמו באמת מי הוא רוצה שיהיה המנתח".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    צו השעה!!
    שי 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירון זליכה,למרות שאני מהתומכים הגדולים שלך אני בכלל לא מסכים איתך,ואם תמשיך לרוץ אתה תתן בוודאות חביבי כהונה נוספת!!! זה צו השעה שלמרות האגו וכו'...עלייך לפרוש רק בכדי להציל את המדינה.ועוד משהו...אתה מתחייב לא לשבת עם המפלגות הגדולות: ביבי,לפיד,וסער,אז עם מי בדיוק תשב באיזו קואליציה שלא תקום: משותפת,חרדים,ובני..זו בהחלט בדיחההה!!!!
    סגור
  • 11.
    זליכה אתה וגנץ תעשו טוב אם תפרשו
    קח אחריות ותפרוש 02/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המתלבטים יתחלקו בין כולם ולכן אתה תשאר מתחת לאחוז החסימה
    סגור
  • 10.
    ביבי ממש ימין חזק אה
    יוני 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רצה שאומרים שהוא סמולן. זה ביבי עם שר הבטחון בנט חטף טילים לפני שנה וחצי. זה ביבי היה בעד ההתנתקות. אבל אתם ביביסטים. אין מה לצפות. בלי קשר, זליכא לא יעבור את אחוז החסימה וחבל
    סגור
  • 9.
    ביבי מנהיג מספר 1 בעולם
    המעניש 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זליכה תעמוד בתור לצחצח לביבי את הנעליים.
    סגור
  • 8.
    לא יושב אם נתניהו
    ג.ז 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אז תשב בבית או תמשיך להרצאות קל יותר לפטפט.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    אדם מדהים ואמיתי- צריך להצביע לו (ל"ת)
    ווווו 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 6.
    הוא שמאלן. זה יותר גרוע מכל דבר. סתם אומר שהוא ימני.
    אייל 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מלהטט בנו. שב בצד. חרמות ונידויים לא אצלנו.
    סגור
  • 5.
    מתכוון להצביע לך
    אור 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לא משתתף בסקרים, אך אני עם זליכה.
    סגור
  • 4.
    בשביל להיות שר לא צריך רשימה נפרדת
    ש.ג 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לכן אני לא מצביע לך כי אתה לא מספיק חכם להבין זאת, היית יכול להצטרף לאחת הרשימות החזקות וכאן היה סיכוי רב יותר להגיע למשרת שר האוצר
    סגור
  • צריך כוח פוליטי בשביל לשנות אחרת אתה סתם בובה (ל"ת)
    יוני 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • ממש לא מסכימה איתך. פוליטיקאים עובדים בשבילם ובשביל הטי
    רעות 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רוב הפוליטיקאים צריכים לעבוד בשביל לרצות את הטייקונים (כי מה לעשות שמי ששולט בתקשורת, עיתונים ועוד הם בעלי הממון). אם הוא רוצה להצליח בתור שר אוצר ולהציל את הכלכלה שלנו שמצבה חמור מאי פעם (כולם יחוו את זה ביציאה מהקורונה) שר אוצר חייב להיות מנותק מאינטרסים של טייקונים. הוא לא חייב להם כלום, לכן הוא היחיד שיכול לעשות שינוי לטובת האזרחים. כל האזרחים.
    סגור
  • 3.
    יאירות לא שיטה טובה זליכה..
    תומר 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין בעיה שתחכה עד הדקה ה90 אבל אם לא הולך בסקרים האחרונים , תשלים ורד מזה זליכה. אל תראה בתוך הנגמש
    סגור
  • 2.
    שונאי חינם
    ציוני 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה לבחור בך אדון זליכה העתק אם אפשר לבחור במקור מר בנימין ביבי נתניהו אתה עוד אחד דמנסה לרכב על " רק לא ביבי" אז רק כן ביבי רק כן מחל רק כן הליכוד לך לצער לך ליהיר שםםםם שם מקומך
    סגור
  • ביב לא מסוגל מהסיבה הפשוטה (ראה בתגובה)
    רעות 02/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כי ביבי לא נקי ממניעים פוליטיים.הוא צריך את הטייקונים ובעלי הממון. ובגלל הטבות המס לטייקונים, בגלל כל השחיתות שהולכת שם עם כל הפוליטיקאים אנחנו במצב הזה. המצב הכלכלי אחרי הקורונה יהיה חמור באמת. הממשלה הוציאה כסף שאין לה והיא חייבת להשלים את הגירעון הזה. מאיפה יבוא הכסף? אני לא מאמינה שביבי מסוגל במצב שלו היום להיות חזק מול הטייקונים. אני טועה? האם אתה חושב אחרת?
    סגור
  • 1.
    מסכן נתניהו, זליכה לא יישב איתו...
    זנזיבר 02/2021/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש להניח שנתניהו יישן טוב בלילה כשזליכה יראה את הכנסת רק בטמבלביזיה, מבחוץ.
    סגור