חדשות

העובדים חוזרים לעבוד מהמשרד? כך תדאגו להם לסביבת עבודה נוחה

השבוע חזרו השבוע מאות אלפי עובדים אל המשרדים. החזרה אל שגרת העבודה מהמשרדים לא צפויה להיות קלה, ובפני המעסיקים עומד האתגר המורכב לדאוג להם לחזרה 'רכה' ככל שניתן. כך ניתן לעשות זאת הכי נכון
מערכת ice | 
סביבת עבודה (צילום יחצ)
הירידה הדרמטית בהיקפי התחלואה והאפקטיביות של החיסונים מעידים לכאורה שהטירוף שהתרחש בשוק העבודה בשנה האחרונה בדרך לרגיעה. אבל אחרי תקופה כל כך ארוכה נראה שמעסיקים שירצו להקל על החזרה של העובדים, יצטרכו לשים את הדגש על סביבת העבודה. אם עד לפני שנה העלאת המשכורת הבטיחה את פריון העבודה, חוקי המשחק השתנו.
אז נדרשים שינויים בסביבת העבודה. אבל מה זו בדיוק סביבת עבודה, איך יוצרים אותה בצורה חווייתית, כיצד ניתן לספק משמעות לעובדים ולהבטיח חזרה קלה יחסית? אפשר לפרק את המושג "סביבת עבודה" למספר מרכיבים: הסביבה הפיזית. הסביבה הטכנולוגית; הסביבה התרבותית; הסביבה האנושית.
הסביבה הפיזית
עובד זקוק לסביבת עבודה נוחה ונעימה שכוללת למשל כסא שיאפשר לו לשמור על ישיבה נכונה שתשמור על בריאותו, שולחן רחב שבו יוכל להניח את חפציו בצורה בטוחה ומסודרת. פינות התרגעות שתטעין את העובד באנרגיות במהלך יום העבודה, חדר משרדים שבו ניתן לחלוק ידע עם עובדים, וכמובן פינת קפה המאפשרת לפטפט מעט עם קולגות בצורה קלילה. על הסביבה להיות כמובן נקייה גם כדי לשמור על בריאות העובד וגם על מנת להעניק לו תחושה שאכפת למעסיק ממנו.

סביבת עבודה באדיבות האקריו. צילום יחסי ציבור
הבניין והשירותים המוענקים בבניין גם הם חלק מן התרומה לרווחתו של העובד. בניין מואר באור השמש ולא חשוך מעניק אווירה טובה, צמחיה או עציצים שיקנו תחושת רוגע ושלווה ויקטינו את המתח הנפשי שמתלווה לעבודה, עיצוב מזמין וחם שיעורר בעובד נוחות ואפילו התרגשות. חניון הצמוד למקום העבודה שיחסכו לו את זמן החיפוש אחרי חנייה, חדר אוכל בתוך המשרד שבו ניתן לאכול ביחד או מסעדה קרובה שבה ניתן לגוון את הארוחה ולחסוך את הזמן בחיפוש אחרי אלטרנטיבות אחרות. אלה הם חלק מן הגורמים המצביעים על החשיבות הסביבה הפיזית.
הסביבה הטכנולוגית
בתקופה בה אנחנו חיים כמעט בכל מקום עבודה העובדים עושים שימוש בטכנולוגיה כחלק מתפקידם. מחשב פיזי המחובר לרשת האינטרנט הוא הכרח. חשוב לוודא שהאינטרנט עובד בצורה טובה גם כדי שהעובד לא יחוש תסכול ("עוד פעם אין אינטרנט") וגם כדי שהוא יוכל להתעסק בעבודה ולא ירדוף אחרי טכנאים. מעבר לזה הטכנולוגיה באה לידי ביטוי בבחירת מערכות שונות שיקלו על העובד את העבודה. מערכות לניהול משימות, תוכנות בסיסיות כמו Office או תוכנות מתקדמות בהתאם למה שנדרש ממנו. הסביבה הטכנולוגית משולבת כמובן גם בסביבה הפיזית. כבלים תקינים הממוקמים בצורה נסתרת כדי למנוע היתקלות בהם; עמדות הטענה לסלולארי בכל שולחן שתורמות לנוחיות העובד וכו'.
סביבת העבודה הטכנולוגית מאפשרת גם חסכון בזמן והימנעות מטעויות. מי שמקפיד להשתמש במקורות הידע בארגון לפני שהוא פועל ודואג ללמוד מניסיונם של אחרים – ללמוד מההצלחות שלהם, להימנע מהטעויות שלהם ולקבל מעמיתים מידע שימושי שיאפשר לגשת באופן איכותי ומקצועי לטיפול במשימות מקצועיות, לפיתוח מוצרים ולפגישות עם לקוחות.
הסביבה התרבותית
השקעה ברווחתם של העובדים היא עדות לגישה נאורה ומתקדמת, ומעידה כלפי חוץ גם על היות הארגון מודרני ומודע לגישות הרווחות בעולם. בסביבה תרבותית דואגים להיבטים כמו יצירת איזון בין משפחה לבית; עידוד פעילויות פנאי כמו הזמנת מרצים אורחים ויציאות משותפות התורמות לגיבוש חברתי; גיוון בכוח האדם באמצעות עידוד העסקת אוכלוסיות שונות; התנדבויות שידגישו את ערכי החברה וחשיבות התרומה לקהילה.
מכאן ניתן להקיש על גישה מקצועית ומתקדמת גם לנושאים אחרים. עובדים מרוצים יהיו נאמנים, יאריכו ימים בארגון, וישקיעו בו ממרצם וכשרונם כחלק מתהליך הדדי של השקעה ותמיכה בין הארגון ועובדיו. עובדים אלה ימשכו חברים נוספים לעבוד בארגון – ויתרמו לשמו הטוב בקהל הלקוחות.
הסביבה האנושית
על העובד משפיעות הסביבה הניהולית – הנהלה, תרבות ארגונית, נהלים ותהליכי עבודה; הסביבה החברתית – חברי צוות ועמיתים; והסביבה המקצועית – ידע וניסיון של עמיתים שאפשר ללמוד מהם ולהתייעץ איתם, מקורות מידע עשירים שניתן לבצע בהם חיפוש, מפגשים, כנסים, ספריה. מחקרים וסקרים הראו באופן עקבי השפעה רבה של יחסי עבודה עם מנהלים ועם עמיתים. יחסי עבודה איכותיים תורמים לתחושת המחוברות, ליכולת ולרצון ללמוד מניסיונם של אחרים ולשתף ידע ולתקשורת ברמת הצוות וברמת הארגון. ישנה חשיבות בעידוד פיתוח הידע של העובדים ותגמול עובדים המעלים רעיונות יצירתיים המקדמים את החברה כדי להצביע על ההערכה של המעסיק כלפי העובדים.

דניאל כהנוב ראש תחום מסלול שיווק באינטרנט בהאקריו ומנכל פרסונס מדיה. צילום נתי גולד
בשבועות הקרובים נקרא בוודאי כתבות רבות על הקושי והאתגר שבחזרה לעבודה מהמשרד. על המעסיקים לזכור שעובדים מרוצים הם עובדים טובים יותר. הדאגה להם אינה מתמצה בתלוש השכר אלא בהיבטים רבים וחשובים מאוד שיאפשרו להם לשמור על פרודוקטיביות ונמרצות במהלך יום העבודה.
הכותב: דניאל כהנוב, ראש תחום מסלול שיווק באינטרנט בחברת האקריו ומנכ"ל פרסונס מדיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה