ד"ר מרנינה שוורץ

"נושא הבידוד החברתי הוצף בזמן הקורונה – חשוב לבנות תוכניות כדי להתמודד איתו גם בעתיד"

סגנית מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש ע"ש אברבנאל.


מתי החלטת להיות רופאה?

"לקראת תום שירותי הצבאי כאשר שאלתי את עצמי את 'שאלת מיליון הדולר' - באיזה מקצוע אני רואה את עצמי עוסקת במהלך חיי וקמה אליו שמחה בבוקר? מהר מאוד התברר לי שתחום הרפואה הוא התשובה לשאלה".

איך משלבים חיי משפחה עם קריירה רפואית אינטנסיבית?

"אני באה ממשפחה פמיניסטית עם אמונה שורשית שאין מטרה אותה אישה איננה מסוגלת להגשים. אנחנו כבר ארבעה דורות של נשים אשר חונכו על ברכי החשיבות המכרעת של לימודים והשכלה. מעבר לזה, כמובן שבלי בן זוג מכיל ותומך, האתגר היה גדול שבעתיים".

הדבר החשוב ביותר שלמדת במהלך השנה האחרונה?

"במפגש בין הצורך בוודאות לבין אי-הוודאות בהתמודדות עם תחלואת הקורונה, עדכון כמעט יומי ושינוי הנחיות – למדתי שנדרשת גמישות מקסימלית ומציאת פתרונות יצירתיים. טיפול נפשי טומן בחובו שילוב של טיפול תרופתי, פסיכולוגי ופעילויות שונות שמקדמות החלמה – אולם במהלך השנה נבצר מחלק גדול מהציבור להיעזר בהן. לכן היה לי חשוב לייעץ ולעזור למטופלים למצוא דרכים חלופיות כדי לסייע במאמץ להשתקם.

למעשה, השנה האחרונה הייתה שנה מורכבת עם אמצעים טיפוליים דלים יותר. נושאים כמו בידוד חברתי שתרם לתחושת בדידות הוצפו בעקבות תחלואת הקורונה - אולם נושא זה הינו מנת חלקם של אנשים עם תחלואה נפשית מאז ומתמיד, בעיקר אצל קשישים אבל לא רק, והשנה הנושא הזה הודגש ביתר שאת. לכן חשוב לבנות תוכניות רוחביות לעתיד כדי להתמודד איתו. גם בעולם נטול קורונה".

רגע משמעותי שחווית במהלך השנה האחרונה?

"בשעות אחר הצהריים, בערב סוכות, קיבלתי טלפון מאמא של נערה שהגיעה לבקר את בתה שבאותה עת הייתה מאושפזת במחלקת נוער. האם הגיעה בשעה שהייתה מעבר לשעות הביקור שהיו מתואמות כדי לאפשר ביקורים באופן פרטני ובטיחותי, ובהתאם להנחיות. באופן אינטואיטיבי, נעניתי לבקשתה בתיאום עם מנהל המחלקה. רק לאחר קבלת מכתב תודה מהאם, הבנתי עד כמה משמעותי היה עבור האם מה שנראה לי כברור מאליו - שעלינו לאפשר כל מפגש בין בני משפחה. במיוחד בעידן שבו יש איסור על קירבה ומגע. כל מפגש ולו "בהתאם להנחיות" הינו נחוץ כאוויר לנשימה ולנשמה".

מסר אחד שתבקשי להעביר לקהל הקוראים?

"מסר שהיה לי ברור מתמיד, השנה רק התחדד בחשיבותו: אף אחד, ולא משנה מה השכלתו ותוארו, אינו יודע הכול. לכן עלינו להיות פתוחים וקשובים ותמיד להמשיך ללמוד ולהתייעץ. ככל שיש שיתוף פעולה אמיתי יותר, מגיעים לתובנות ולתוצאות טובות יותר".

עוד נשים פורצות דרך