משפט

אל על חוטפת תביעה ייצוגית: תפצה את הנוסעים ב-5 מיליון שקל?

בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה אל על הוגשה לבית המשפט, בטענת אי השבה של סכומי מס, אגרות והיטלים המגיעים לנוסעים. סכום התביעה הוערך בסך של כ-5 מיליון שקלים
מערכת ice | 
אל על מסתבכת (צילום shutterstock)
בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה אל על הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז. התביעה עוסקת באי השבה של סכומי מס, אגרות והיטלים המגיעים לנוסעים. סכום התביעה הוערך בסך של כ-5 מיליון שקלים. 
על פי הנטען בתביעה, במסגרת פעילותה השוטפת גובה אל על מהנוסעים שלה סכומי מס עבור רשויות שונות. התביעה נוגעת לאותם המקרים שבהם סכומי מס, שנגבים מלכתחילה, גבוהים מסכומי המס שחלים עליהם בפועל, ובכך שיתרתם נותרת אצלה ולא מוחזרת לנוסעים.
 
כך, למשל, אגרת נוסע יוצא מוטלת על ידי רשות שדות התעופה על נוסע, היוצא מישראל, ונגבית בנאמנות באמצעות חברות התעופה במועד הרכישה של כרטיס הטיסה. בשנת 2022 עמד סכום האגרה של נוסע יוצא מטרמינל 3 על סך של 30.36 דולר ואילו סכום אותה אגרה מטרמינל 1 עמד על סך של 13.99 דולר בלבד.
כאשר טיסה תוכננה לצאת מישראל מטרמינל 3, חויבו הרוכשים של כרטיסי הטיסה, במעמד הרכישה, בסכום של 30.36 דולר בגין אגרת נוסע יוצא. אם בסופו של יום הוסטה הטיסה ויצאה  מטרמינל 1, (במקום לצאת מטרמינל 3) – הרי שהחיוב של רשות שדות התעופה בגין אגרת נוסע יוצא עמד בפועל על 13.99 דולר בלבד לכל נוסע.
לפיכך, כל אחד מהנוסעים באותה טיסה זכאי להשבה של ההפרש בסך 16.37 דולר. הפרש זה שלא שולם בסופו של יום כאגרת נוסע יוצא לרשות שדות התעופה נותר בקופתה של הנתבעת שגבתה את הסכום מלכתחילה. לגבי שנת 2023 – הפרש זה עמד על 15.97 דולר לכל נוסע, ולגבי שנת 2024 – הפרש זה עומד על 14.96 דולר לכל נוסע.
דוגמה נוספת מתרחשת כאשר נרכשים כרטיסי טיסה מראש לטיסה שאמורה לצאת בשנה העוקבת וכשסכומי המס יורדים באותה שנה עוקבת. נניח לדוגמה שנוסע רכש כרטיס בחודש ספטמבר 2023 לטיסה שאמורה לצאת בחודש פברואר 2024.
במצב כזה, בעת רכישת כרטיס הטיסה חויב הנוסע בסכום של 29.62 דולר בגין אגרת נוסע יוצא (מטרמינל 3), אולם כשיצאה הטיסה בשנת 2024 – החיוב של רשות שדות התעופה בגין אגרת נוסע יוצא ירד ועמד בפועל על 27.75 דולר בלבד לכל נוסע.
לפיכך, כל אחד מהנוסעים באותה טיסה, ששילם אגרת נוסע יוצא גבוהה יותר, זכאי להשבה של ההפרש בסך  1.87 דולר, שלא שולם בסופו של יום לרשות שדות התעופה  ונותר בקופתה של הנתבעת כנאמן. התביעה הוגשה בידי עוה"ד ניצן  גדות ממשרד רדעי-גדות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה