משפט

הקורונה תשחרר מחויבות לחוזים? עמדת משרד המשפטים בשאלה שמעסיקה את כולם

צוות בין משרדי הגיש לשר ניסנקורן המלצות לפיהן צדדים בחוזה יקיימו מו"מ מחודש בעקבות הקורונה וכן יחולו הסדרים פרטניים לגבי אירועים והופעות שבוטלו וגני ילדים שלא הופעלו. הבעיה: במשרד האוצר מתנגדים
איתי פת-יה | 
חוזה קורונה (צילום unsplash, freepik, pixabay)
משרד המשפטים מכיר בנסיבות המיוחדות שיצרה הקורונה ושולח את הצדדים בחוזים למיניהם לקיים משא ומתן בתום לב במטרה ליישב סכסוכים שנוצרו עקב התפרצות הנגיף וכמו כן למנוע עומס על בתי המשפט. המשרד פרסם לפני זמן קצר את עמדתו בסוגיית החוזים בתקופת הקורונה, תוך התייחסות לאפשרות היציאה מהחוזים וכן למתרחש בימים אלה בעולם האירועים, מופעי התרבות וגני הילדים בהקשר זה.
על מסמך ההמלצות שהוגש לשר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן חתום צוות בין משרדי בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד ארז קמיניץ בו נטלו חלק גורמים ממשרדי האוצר והכלכלה, הפרקליטות, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
לעניין מופעי התרבות: יינתן לצרכן שרכש כרטיס למופע שבוטל כרטיס חלופי, הניתן למימוש במשך תקופה של 12 חודשים, כאשר בתום התקופה האמורה, יזוכה הצרכן בסכום כספי, ככל שלא יממש את הכרטיס.
לעניין שוק האירועים: על הצדדים לפעול לקיום האירוע במתכונת חלופית, תוך התאמתו לנסיבות החדשות. בנוגע לאירועים שלא ניתן היה לקיים אותם עקב המגבלה – אירועים שנקבעו עד 14 ביוני או אירועים שנקבעו לתאריכים אחרים שבהם הוטלו מגבלות שלא מאפשרות את קיום האירוע - לאחר סיום המגבלות, ואם הצדדים לא יגיעו להסכמות, בעלי האולמות יוכלו לשמור סכום בשיעור של 10% מעלות האירוע עד לגובה של 10,000 שקל.
בנוגע לאירועים שניתן לקיימם אך לא במתכונת המקורית (מספר משתתפים נמוך יותר מהמוסכם) – ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות, בעלי האולמות יוכלו לשמור סכום של 15% מעלות האירוע ועד 15 אלף שקל. אף הקושי הגדול הנטען של בעלי האולמות, בין היתר, נוכח עלויות ההוצאות השוטפות הגבוהות, אין הצדקה משפטית להטלת הוצאות אלה על הלקוחות, ויש למצוא פתרון אחר למצוקת בעלי האולמות בעניין.
 
קראו עוד ב-ice
גני ילדים פרטיים: גנים ישיבו ימי פעילות או כספים בגין תקופה שבה הגן לא פעל, בהתבסס על נוסחה לחישוב שתתחשב במספר הימים שבהם הגנים לא פעלו בגין הקורונה, בחגים ובחופשים, וככל הנדרש. החל מ-10.5 (מועד החזרה לשגרת פעילות) ישובו לחול על הצדדים תנאי החוזה המקורי, לרבות מתן הודעה מוקדמת על הפסקת התקשרות.
חופשות פסח ויום העצמאות יקוזזו מהימים בהם הגנים לא פעלו בחודש מרץ, כך שאלה יצטרכו להשיב תשלומים על חמישה ימים בלבד – או יציעו במקום 5 ימי פעילות באוגוסט. הגנים יוכלו במסגרת הסכמות מול ההורים לקזז החזרים מימים בהם הגן כן פעל וטרם קיבלו עליהם תשלום, או לחלופין להשיב ימים במהלך חודש אוגוסט – כך לגבי הפעילות בחודש אפריל, וכן לגבי התקופה שבין תחילת מאי ל-10 במאי.
במטרה להתמודד עם מקרים דומים שייצור הגל השני של הקורונה שחווה ישראל כעת, בצוות מציעים ששר המשפטים יקבע בתקנות הוראות מיוחדות ביחס לאופן חלוקת הנזקים בין צדדים לחוזה שסוכל במקרים בהם קיים הצורך ביצירת ודאות מהירה בשוק, חשש להצפה בתביעות בתחום מסוים או איפה שקיימת אפשרות ליצירת הסדר פשוט.
יחד עם זאת מודגש כי הסדרים שכאלה לא יחולו על חוזים והסכמות שהושגו לאחר תחילת המשבר הקורונה, המביאים בחשבון את קיומו של המשבר, לרבות הגל השני שבו, כאירוע שהתרחשותו אינה בלתי צפויה. כמו כן מציינים במשרד המשפטים כי משרד האוצר מתנגד להמלצה זו הנוגעת להסדרים פרטניים אלה בתחומי הופעות התרבות, האירועים וגני הילדים.
פרופ' אורי בן-אוליאל, מומחה לדיני חוזים מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג, מסר בתגובה להמלצות הצוות כי "אמנם חוק החוזים תרופות אינו מטיל במישרין חובה על הצדדים להתאים את החוזה לנסיבות המסכלות שנוצרו עקב מגיפת הקורונה. אולם חובה זו נגזרת מעקרון תום הלב, המושרש היטב בשיטתנו המשפטית. יתירה מכך, התאמת החוזה לנסיבות משתנות, למשל, באמצעות דחיית קיום החוזה לאחר סיום הנסיבות החדשות והמסכלות שנוצרו, מתיישבת, במידה רבה, עם הוראות דיני הסיכול בהצעת חוק דיני ממונות (קרי הקודקס האזרחי החדש המוצע). לאור זאת, מן הראוי שצדדים לחוזה שסוכל עקב מגיפת הקורונה ימנעו מביטול חד-צדדי של החוזה, וישתדלו בתום לב להתגמש ולהתאים עצמם יחד לנסיבות החדשות שנוצרו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה