משפט

בג"ץ יתערב לטובת רשתות הצעצועים: לא יימכרו גם בעסקים חיוניים במהלך הסגר

חנויות שהוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים הגדילו את היצע הצעצועים שלהם וזאת על חשבון רשתות הצעצועים שנשארו סגורות בעקבות מגבלות הקורונה. שופטי העליון ביקרו את ההחלטה: "המדינה לא נתנה דעתה על נושא הצדק החלוקתי"
יהודה לוינגר | 
מנכל כפר השעשועים (צילום יניב בקרמן)
בית המשפט העליון העלה תמיהות היום (שני) לגבי תקנות הממשלה שאפשרו לעסקים שהוגדרו כחיוניים ואושר להם להיפתח בזמן הסגר, למכור גם מוצרים לא חיוניים כצעצועים, ובכך לפגוע ברשתות הצעצועים שנאלצו להישאר סגורות.
במהלך הדיון שהתקיים היום בתביעה של כפר השעשועים ועידן 2000, ציינו השופטים סולברג, שטיין וקרא כי שיקולי הוגנות, שוויון וצדק חלוקתי לא הובאו בחשבון בתקנות קבינט הקורונה. לדברי השופטים על המדינה לתקן את החלטתה. עורכי הדין גדעון פישר ומתן גוטמן המייצגים את רשתות הצעצועים ביקשו כי בג"ץ ייתן החלטה בקרוב לאור הצפי של המשך המגבלות.
כזכור, רשתות הצעצועים עתרו לבג"ץ בטענה לקיפוח ופגיעה בתחרותיות כתוצאה מתקנות הקורונה. רשתות הצעצועים מייצגות כ-76 קמעונאים וזכיינים שנאלצו לסגור את עסקיהם במהלך מגבלות הקורונה על פי הוראות הממשלה. לטענת הרשתות, בעוד הן הוגדרו כלא חיוניות והותר להן למכור רק דרך אתרי האינטרנט, חנויות שהוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים כרשתות מזון ופארם והותר להן לפתוח, הגדילו את היצע מוצרי הצעצועים שלהם ובנוסף שמו מוצרים אלו בחזית שיווקית, וזאת על חשבון נתח השוק של החנויות שנותרו סגורות.
שופטי העליון ביקרו את החלטת המדינה והלקונה שנוצרה בתקנות ואמרו: "ברגע שאמרו שצעצועים הם לא חיוניים – מדוע לא שמו ניילון שחור עליהם? מבחינה עובדתית, המדינה לא נתנה דעתה כלל על נושא הצדק החלוקתי – מי משלם יותר ופחות, בעולם הקורונה". על רשתות הצעצועים, הוסיפו: "הם לא מבקשים היתרים, הם דווקא מבקשים איסורים – תשימו פרגוד שחור על מה שלא חיוני. חנות שעד כה לא מכרה צעצועים – למה לאפשר לה למכור אותם היום?".
עו"ד גדעון פישר ועו"ד ד״ר מתן גוטמן, המייצגים את רשתות הצעצועים, אמרו בתום הדיון: "בית המשפט שמע את טענותינו ולמד את הנושא לעומק. על אף התנגדות המדינה, הצלחנו להגיע לדיון חירום וכבוד השופטים אמרו במפורש ששיקולי הוגנות וצדק חלוקתי לא נשקלו על ידי הממשלה ביחס לעסקים הקטנים. אנו בטוחים כי הצדק ייעשה וכי עשרות אלפי בעלי עסקים יוכלו לשוב ולפרנס את משפחותיהם בכבוד".
עו"ד רועי כהן, נשיא להב, שהצטרף לעתירה כידיד בית המשפט אמר לאחר הדיון: "שמח שבית המשפט הקשיב בקשב רב לזעקה של בעלי העסקים וכולי תקווה שהניצול הציני בחסות המדינה שפוגע בפרנסה של עשרות אלפי עסקים ייעצר ויקבע נורמה חוקתית שבה המדינה מאפשרת מכירה של מוצרים חיוניים ומה שלא חיוני - תקף לכולם, לא רק כלפיי העסקים הקטנים אלא כלפיי כל הרשתות. אנחנו עדיין בסגר השני וכבר מדברים איתנו על סגר שלישי ולכן הדרישה שלנו היא לתקן באופן בהול את החקיקה היוצרת יתרון בלתי הוגן לרשתות המנצלות את כוחם ומפלה את העסקים הקטנים".
בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים: "פנינו לצדק ויצאנו בתחושה שהאזינו לנו . נציגי המדינה נהגו באטימות לב והמשיכו להתנער מהצדק המתבקש מפנייתנו לבג"ץ . אנו ממתינים לפסק הדין של בג"ץ מתוך אמונה בצדקת בגץ ובצדקת הדרך שלנו. זכייני עידן 2000 וכפר השעשועים ממתינים יחד איתנו לפסיקה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה