משפט

האם פייזר עושה ניסויים על ישראלים? מגל: "אנשים ימשיכו למות, וככה לא יצביעו לביבי"

ועדת הלסינקי העליונה צפויה למסור חוות דעת למשרד הבריאות בנוגע להסכם עם חברת התרופות פייזר. עם זאת, יו''ר הוועדה מרגיע את הציבור: "לכו להתחסן, זה לא ניסוי קליני"
ארנולד נטייב |  3
נתניהו ומטוס החיסונים (צילום מארק ישראל סלם)
לאחר שההסכם עם חברת התרופות פייזר פורסם, ועדת הלסינקי העליונה צפויה למסור חוות דעת למשרד הבריאות. עם זאת, יו''ר הוועדה, פרופ' פרידמן מרגיע את הציבור וקורא לו להתחסן וכי לא מתבצע ניסוי קליני על אזרחי מדינת ישראל. 
פרופ' פרידמן אמר: "אני רוצה להגיד באופן חד משמעי, אני יחד עם כל הרופאים שהם חברי ועדת הלסינקי העליונה, תומכים, רוצים וקוראים לכל אחד ואחת שאין התווית נגד וללכת להתחסן. החיסון, איננו ניסוי קליני. החיסון מאושר, החיסון מבוסס על קליניקה, מבוסס על ניסיונות. אין כל קשר בין מבצע החיסונים המופלא".
 
עוד אמר: "לא צריך שום אישור אתי,  שום אישור רגולטורי - לא צריך שום מוערבות של ועדת הלסינקי. על מה המהומה? חלק מהוועדה הם משפטנים, הם קראו את ההסכם שבין משרד הבריאות לבין חברת פייזר. אנחנו רוצים לוודא שפרטיהם וזכויותם של אזרחי מדינת ישראל נשמרים - גם כשמתבצע מחקר שהוא מחקר ראוי".  
בחוזה שפורסם עם חברת פייזר, עולה כי ישראל תצטרך למסור לחברת התרופות בעדכון שבועי, נתונים על מס' המאומתים, מס' החולים קשה בקורונה בישראל, כמה מונשים, מקרי מוות מהנגיף, מספר מחוסנים שבועי על פי חלוקה דמוגרפית ועוד. בין היתר, החברה תהיה רשאית להשתמש בנתונים לצורך ביצוע מחקר. 
פרופ' חגי לוין ממפלגת תל''ם מיהר לכתוב: "ההסכם עם פייזר: מדוע לא הוגשה בקשה לאישור ועדת הלסינקי? נכתב בפירוש כי לפייזר הזכות לבצע מחקר בנתונים. שימו לב לסעיף העוסק בפרסומים משותפים של החברה המסחרית פייזר ומשרד הבריאות. מגיע לציבור - אתיקה לפני פוליטיקה".
 
הד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה בראיון לגל''צ: "יש כללים איך עושים ניסויים רפואיים, ומשרד הבריאות הסתיר את ההסכם מוועדת הלסינקי, שאחראית על זה. יש פה עסקה, ואנחנו המוצר".
 
עוד אמרה: "אני בעצמי התחסנתי, אבל יש הבדל בין הזכות שלי לקבל חיסון לבין השתתפות במחקר רפואי, אולי הכי גדול שנערך במאה ה-21. מותר לא להסכים לניסוי, העניין הוא שאף אחד לא שאל אותנו".
העיתונאי ינון מגל התייחס לדברים בעמוד הטוויטר שלו:
 
לפי אתר משרד הבריאות: "ועדת הלסינקי העליונה לניסויים רפואיים בבני-אדם, הינה ועדה סטטוטורית, רב תחומית המורכבת מרופאים וחוקרים מתחומים שונים, משפטנים, אתיקנים ואנשי ציבור ועוסקת בבחינת הצעות למחקר גנטי בבני-אדם, בהתאם לתקנות בריאות העם (ניסויים רפואיים בבני אדם), התשמ"א - 1980 (להלן: 'תקנות בריאות העם'), בהתאם להצהרת הלסינקי, בהתאם ומכוח חוק מידע גנטי, התשס"א-2000 וחוק איסור התערבות גנטית (שיבוט אדם ושינוי גנטי בתאי רבייה), התשנ"ט- 1999 ובהתאם לנוהל ניסויים רפואיים בבני האדם".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ינון מגל קשקשן
    א 01/2021/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף אחד לא אמר לא להתחסן. החיסונים עברו FDA והם אושרו לשימוש. גם בתרופות שעברו אישור והן בסל התרופות נערכים לעתים ניסויים קליניים שמטרתם להבין יותר לעומק היבטים של קשר לאלרגיות, לתרופות אחרות ועוד. ברגע שמדינת ישראל מסכימה לספק פרטים לצורך מחקר זה הופך את מבצע החיסונים, לפי חברי ועדת הלסינקי, לניסוי קליני. לא צריך להפסיק - אבל צריכה להיות שקיפות עם הציבור. רק מה... ביבי עושה הכל חוץ מלנהוג בשקיפות. הוא מספר לך שהוא עשה "שלום תמורת שלום" ואז יומיים אח"כ מתברר שהוא בעצם ויתר על הסיפוח והסכים למכירת מטוסים. אולי זה שווה את ההסכם... אבל מה היה כואב לך לספר את זה קודם? הבאת לכאן חיסונים והסכמת לשם כך לשתף בפרטים רפואיים של אזרחי ישראל. אולי זה שווה את זה... אבל מה כואב לך להיות שקוף ולהעביר את זה דרך הצינורות המקובלים? ותנוח דעתך, ינון מגל, אנשים ימשיכו להצביע ביבי. ואנשים ימותו לא בגלל שיפסיק מבצע החיסונים - הם ימותו מקורונה, כי ראש הממשלה שלהם הוא חדל אישים שאולי יודע לסחור בחיסונים אבל לנהל מדינה זה גדול עליו.
    סגור
  • 2.
    לא להתחסן אל תהיו שפני נסיון (ל"ת)
    ממליץ לשמאלנים 01/2021/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    רעיון לניסוי: ניהול מדינה עם 3 כתבי אישום בזמן מגפה
    אברי גמר 01/2021/18
    הגב לתגובה זו
    16 0
    התוצאה? 4,000 מתים. אבל היי... יש גם צד חיובי: המשפט נדחה!
    סגור