משפט

הקבלן ניצח ועורכת הדין מת"א החזירה 1.7 מיליון שקל

החברה היזמית של פרוייקט תמ"א 38 והקבלן הסתכסכו בפרוייקט ושניהם ניסו לקבל את הסכום שהופקד על ידי הנאמנה. השופטת הכריעה לטובת הקבלן, למרות שנעשו נזקים ליזמית והיא ניסתה לקזז זאת מהשיקים שהופקדו לקבלן אצל הנאמנה
מערכת ice |  2
דירות (צילום shutterstock, vecteezy. פלאש 90/ נתי שוחט)
פסק דין תקדימי ניתן לאחרונה בבית משפט המחוזי בתל אביב, כאשר השופטת אסתר נחליאלי חיאט, הורתה לנאמנה שעיכבה את השיקים לקבלן בעקבות חילוקי דעות עם החברה להתחדשות עירונית, להחזיר לו 1.7 מיליון שקל.
הנאמנה, עורכת הדין חנה גוברין, חויבה על ידי בית המשפט, שאינו מרבה להתערב בהחלטות כאלה, להעביר שקים בסך 1.7 מיליון שקל שהופקדו בחשבונה, בעקבות המחלוקת בין הקבלן ובין החברה להתחדשות עירונית הכי גדולה בתל אביב, עדי יעדים. את חברת עדי יעדים ייצגו עורכי הדין ערן פלס ויואב מזור, ואת הקבלן עו"ד אסף שרעף ועו"ד שי לביא.
 
מה הסיפור? באוגוסט 2019, חברת "עדי יעדים פרויקטים מיוחדים" התקשרה בחוזה עם הקבלן מקבוצת "כוכב האחים בניה והנדסה" לפרוייקט תמ"א 38 בתל אביב עד לתאריך אוגוסט 2021 עבור תשלום של 31 מיליון שקל. בהמשך, שונתה העסקה במעט והוסכם כי מהקבלן יקוצצו 27% מהתמורה בתמורה לשתי דירות פנטהאוז בפרוייקט.
מסיבות שונות המצויות במחלוקת, החליטו שני הצדדים, הן היזמית והן הקבלן, על ההסכם הנוסף וכי תמורת הדירות שיחזרו לחברה, יקבל הקבלן 1,774,663 שקל. כדי להבטיח את התשלום, הפקידה בעלת המניות ביזמית חברת "באוהיטה יזמות וניהול פרוייקטים" בידי הנאמנה, עורכת הדין חנה גוברין, 8 שיקים בסך כולל של הדירות. בהסכם נקבע במפורש כי השיקים יישארו בידי הנאמנה עד לתאריך 28.8.2021. אם עד למועד זה לא תימכר הדירה לצד שלישי אזי יועברו השיקים לידי הקבלן לפירעון.
 
בינתיים התגלעו מחלוקות בין הקבלן ליזמית. חברת עדי יעדים טענה כי התגלו ליקויי בנייה ונזקים, ובסופו של דבר הסירו את הקבלן מהפרוייקט והוא אף פונה מהאתר על ידי המשטרה. וכאן קרה המקרה המכריע: עם סיום ההתקשרות בין השניים - פנו הן היזמית ובין הקבלן לנאמנה לקבלת השיקים.
מה הטענה של החברה היזמית? לדבריה, הקבלן הפר הפרה יסודית את הסכם הביטול ולמעשה הכשיל את מכירת הדירות, האט את קצב העבודה בפרויקט עד היעדרות מוחלטת  מהאתר, דבר אשר הוביל לאיחור במסירת הדירות בפרויקט, סירב להתפנות מהאתר וגרם לנזק - נזק שצריך להיקזז מאותם שיקים שהופקדו בנאמנות.
מה הטענה של הקבלן? הטענות לקצב העבודה האיטי והנזקים האחרים בפרוייקט לא רלוונטיות לנושא השיקים. היזמית יכולה לתבוע בנפרד אם תרצה, אבל השיקים הופקדו אצל הנאמנה בהסכם שנאמר בו במפורש כי הקבלן יקבל את הסכום בתמורה לדירות. הקבלן טוען גם לנזקים כספיים שנגרמו לו כתוצאה מעיכוב העברת ההמחאות, ביניהם נזקי עלויות פיגומים וציוד בהם הוא ממשיך לשאת, וכן כי קיימים חשבונות מאושרים שהיזמית מסרבת לשלם לו. 

עו"ד אסף שרעף. צילום פרטי
מה החליטה השופטת? על הנאמנה לפעול כאמור בהוראות המפורשות בכתב הנאמנות. זאת אומרת, כפי טענות הקבלן. הסיבה: הפרות ההסכמים והנזקים אינן חלק בשאלה למי יקבל את השיקים שהופקדו על ידי הנאמנה, וההכרעה בנושא קשורה רק לכתב הנאמנות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כנראה שהיה לו עורך דין
    סתם אדם 08/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתה צריכה להישאר במטבח
    סגור
  • 1.
    טוב
    אני 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תמיד הייזמים עוקצים את הקבלנים. הפעם הקבלן ניצח כל הכבוד לשופטת
    סגור