משפט

אושר בקריאה ראשונה: דיפלומטים יחויבו להכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

על פי הצעת החוק, דיפלומטים ישראלים שימונו למשרת ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית, יחויבו לפני כניסתם לתפקיד להצהיר כי הם מחויבים לשמור אמונים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, על פי הצעת חוק שאושרה היום במליאה

דוד זולדן | 
שר החוץ אלי כהן (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק של שר החוץ אלי כהן, הקובע כי שגרירים, דיפלומטים וקונסולים בשירות החוץ של מדינת ישראל יחויבו להצהיר הצהרה מפורשת לשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כתנאי למינויים. מטרתו של תיקון החקיקה הוא למנוע אפשרות של מינויים כמו זה של חברת הכנסת לשעבר ג'ידא רינאוי-זועבי (מרצ) אשר מונתה לקונסולית בשנגחאי, חרף התבטאויותיה נגד מדינת ישראל.
הצעת חוק מתייחסת למי שימונה למשרת ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית מטעם ישראל, אשר יהיה חייב להצהיר, לפני שיימסר לו כתב המינוי, כי הוא מחויב לשמור אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
 
זאת, בנוסף להצהרה שעובד מדינה חייב להצהיר כיום לפני שיימסר לו כתב מינוי (לפי סעיף 34א לחוק שירות המדינה), שעומד על הנוסח הבא: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא ביושר ובאמונה כל חובה המוטלת עלי כעובד המדינה".
מטרתו של תיקון החקיקה הוא למנוע אפשרות של מינויים כמו המינוי של חברת הכנסת לשעבר ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, לה הוצע על ידי יאיר לפיד בכהונתו כשר חוץ, לכהן כקונסולית בשנגחאי. הצעת המינוי של רינאווי-זועבי שהגיע כמתת פוליטי כדי לנסות "ליישר" את הח"כית שלא הצביעה אז על פי החלטות הקואליציה, לא יצא בסופו של דבר לפועל.
על פי הרציונל של הצעת החוק – מסביר היוזם שלה, שר החוץ אלי כהן – מידת יכולתו של מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לייצג את המדינה ולהגן על שמה הטוב בעולם, מוטלת בספק.
על פי דברי ההסבר של הצעת החוק, "ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית הוא נציגו הרשמי והבכיר של הריבון במדינה הזרה, המייצג מעצם טיב תפקידו את עמדות המדינה והממשלה בחוץ לארץ. לנוכח חשיבות הייצוגיות והממלכתיות לה נדרש ראש הנציגות המופקד על הקשרים המדיניים, הביטחוניים, הכלכליים, ההסברתיים, התרבותיים והמדעיים אל מול הגורמים הבכירים ביותר במדינת הכהונה ומכוח תפקידו, לאור אחריותו וחובתו לבטא נאמנה את מדיניות הממשלה הן ביחסי החוץ והן במדיניות הפנים ותפקידו לייצג את קווי המדיניות הישראלית". לפיכך, מוצע בהצעת החוק להוסיף את ההצהרה הנוספת, שתתבצע בפני שר החוץ או בפני עובד מדינה שהוסמך לכך בתקנות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה