בארץ

הנשיא הרצוג פרסם את המתווה: כך תיראה הרפורמה המשפטית

"המתווה נותן מענה לצורך החשוב בגיוון מערכת המשפט כך שבין היתר קולותיו המרובים של העם בישראל יהיו חלק ממנה ויראו בה את ביתם והוא מחייב את מערכת המשפט לשינויים הכרחיים שהגיע זמנם", אמר הנשיא בנאום שלו
מערכת ice |  1
יצחק הרצוג (צילום חיים צח)
הנשיא, יצחק בוז'י הרצוג, נאם הערב (רביעי), אחרי שבמשך השבוע האחרון נפגש עם מאות מומחים משפטיים וגורמים ציבוריים שונים וגיבש את המתווה שלו. אלו היו עיקרי דבריו: "אני רוצה להגיד לכם משהו מהלב, ואני מקווה שהוא גם ייכנס אל הלב: פגשתי בשבועות האלה אלפי אזרחים – בבית הנשיא ומחוצה לו. טובי בניה ובנותיה של מדינת ישראל. פטריוטים אמיתיים. מכל צידי המחלוקת הזאת. בחיים שלי, בחיים! בסיוטים הכי גרועים – לא חשבתי שאשמע מילים כאלה, גם אם זה ממיעוט קטן מאד של אנשים. שמעתי רטוריקה מבהילה. שמעתי שנאה אמיתית, עמוקה. שמעתי אנשים - מכל הצדדים – שחס וחלילה דם ברחובות כבר לא מזעזע אותם.
בחודשים האחרונים קבעתי לא פעם כי נחוצים שינויים מבניים במערכת היחסים בין רשויות השלטון בישראל. אני עומד נחרצות מאחורי הקביעה הזאת. זו תהיה טובת האזרחים, וזו תהיה טובת המדינה. אבל שינוי מהותי ועמוק במערכת היחסים בין רשויות השלטון יש לעשות בשום שכל, ולוודא שהוא מביא ברכה וטוב למספר הגדול ביותר של אנשים; למכנה המשותף הרחב ביותר האפשרי. מכנה משותף כזה צריך לשקף מנעד רחב של זהויות, אמונות ותפיסות עולם, מכלל גווני הפסיפס הישראלי, לרבות קהילות המיעוט. אמנם הסכמה מלאה ומוחלטת היא לא בת-השגה; אבל הסכמה רחבה בסוגיות יסוד חוקתיות – היא הדבר הנכון ברגע הקריטי הזה. הדמוקרטיה הישראלית היא נשמת אפינו ועלינו לשמור עליה מכל משמר. יסודותיה האיתנים, שעולים בקנה אחד עם עולם הערכים היהודי, מחייבים את כולנו.
 
מקורותינו מצווים אותנו לרדוף אחרי שני דברים: אחרי הצדק ואחרי השלום. "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף". "בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ". בשבועות האחרונים, בהם עמלתי על מתווה מוסכם, רדפתי בכל כוחי, לילה ויום – אחרי הצדק ואחרי השלום. שוחחתי עם קשת רחבה מאד של מנהיגות ומנהיגים, אזרחיות ואזרחים. מכל שדרות העם, מכל גוון וזהות, מכל עמדה. אלפי אנשים. לא פסחתי על אף קבוצה. לכולן ניתן מקום - לא רק להשמעת קול אלא גם להשפעה אמיתית. אחד הדברים שלמדתי, ולא במפתיע, הוא כמה גדול מרחב ההסכמה. רוב אזרחיות ואזרחי ישראל רוצים מתווה שיביא גם צדק וגם שלום. רוב אזרחי ישראל רוצים מתווה מאוזן שיסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין רשויות השלטון בישראל. רוב אזרחי ישראל רוצים הסכמה רחבה. רוב אזרחי ישראל רוצים לחיות חיים בטוחים וטובים בזכות מדיניות השלטון ופעולותיו; וגם רוצים להיות מוגנים מפני העוצמה של השלטון.
המתווה שאותו אני מציג היום – הוא שביל זהב, שמכנס באופן ראוי, הגון, מאוזן ובונה, את התפיסות, האמונות, הדאגות והחששות. הוא משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר. כבר אמרתי: אם רק צד אחד ינצח – מדינת ישראל תפסיד. במתווה הזה אין צד מנצח וצד מפסיד. זה מתווה שכל כולו ניצחון של אזרחי ישראל. מקומם של הליכי חקיקה הוא בכנסת, ולכן חשוב להדגיש שהמתווה שאני מציג היום הוא הצעה, עקרונות, בסיס לדיון מעמיק, ראוי ונכון.
המתווה הזה מחזק את הכנסת, מחזק את הממשלה, מחזק את מערכת המשפט, ומעל הכול מחזק את מדינת ישראל. המתווה הזה מגן על כל אחת ואחד מכם – אזרחי ישראל. המתווה הזה שומר על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. זו לא פשרה פוליטית על סעיף כזה ואחר. זה לא מהלך בעד או נגד יוזמי החקיקה או חברי הקואליציה. בדיוק כשם שאין כאן כוונה נסתרת לחזק או להחליש את מתנגדי החקיקה או האופוזיציה. הדבר היחיד – היחיד! – שעומד לנגד עיניי הוא טובת עמנו. טובת הבית הלאומי שלנו. טובת אהבתנו הגדולה – מדינת ישראל.
המתווה נותן מענה לצורך החשוב בגיוון מערכת המשפט כך שבין היתר קולותיו המרובים של העם בישראל יהיו חלק ממנה ויראו בה את ביתם; והוא מחייב את מערכת המשפט לשינויים הכרחיים שהגיע זמנם. המתווה המוצע מעגן מערכת יחסים הגונה ומאוזנת בין הרשויות, שמאפשרת לכל רשות למלא את תפקידה, ולפעול בגבולות הגזרה שלה בלי התערבות חריגה של רשות אחרת. המתווה מחויב באופן מלא לעקרונות הכרזת העצמאות; הוא מבצר את עצמאות מערכת המשפט ואי-תלותה; ומבסס את זכויות האדם והאזרח, גברים ונשים כאחד, לרבות המיעוטים בישראל".
אלו הם עיקריי המתווה של הנשיא: 
חוקי יסוד
חוקי יסוד יתקבל ב-4 קריאות
הקריאה הרביעית – ברוב של 80 ח"כים
חוקי יסוד קיימים ישוריינו
ביהמ"ש לא יתערב בחוקי יסוד
הוועדה לבחירת שופטים
4 חברי קואליציה
2 חברי אופוזיציה
3 שופטים
2 נציגי ציבור שימנה שר המשפטים בהסכמת הנשיאה
הרוב הנדרש: 7 מתוך 11
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מתווה לכיוון השמאל בזיון מחק 64 מנדטים (ל"ת)
    רק 14 השאר אלגזירה 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור