בארץ

שר האוצר של רבין: "אוסלו עשה טוב מאוד לכלכלה הישראלית"

שר האוצר לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט בממשלת רבין בראיון ל-ice אומר גם היום, שלושה עשורים אחרי חתימת הסכמי אוסלו כי הוא לא מתחרט על ההסכם ששינה את פניה של מדינת ישראל "יצר השקעות נכנסות והחרם הערבי בוטל"  | 30 שנה לאוסלו - פרוייקט מיוחד
דוד זולדן |  9
בייגה שוחט (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, shutterstock)
30 שנה עברו מאז קיץ 1993 עם חתימת הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ננתח את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית.
בראיון מיוחד עם אברהם (בייגה) שוחט הנושק לגיל תשעים ומי שהיה שר האוצר של ממשלת רבין, הוא חולק תובנות בעקבות הסכמי אוסלו שנחתמו לפני שלושה עשורים. גם שלושים שנה אחרי אותו הסכם שנוי במחלוקת שנסך ברבים תקווה לשלום עם הערבים הוא מדבר בקול צלול ומשמיע עמדה נחרצת בדבר נחיצותו של ההסכם והוא לא מתחרט לרגע. ביוני הקרוב יחגוג בייגה 87 והריאיון עמו התקיים במסגרת פרויקט מיוחד במלאת שלושים שנה להסכם אוסלו ששינה את פניה של מדינת ישראל. 
שר האוצר בממשלת רבין מדגיש את הצורך אז בהסכם, ויציאת הממשל הישראלי מטיפול אזרחי באוכלוסייה הערבית: "אם לא היה הסכם היינו חיים היום בקטסטרופה". בריאיון עבר ב-ice הוא תקף את ההתנהלות הכלכלית של ממשלת נתניהו אל מול ממשלת רבין: "הגידול בתוצר כשהייתי שר האוצר היה פי שניים מהגידול בתוצר בתקופה של ביבי", אמר אז, והדגיש את החשיבות הדרמטית של ההסכם במציאות הפוליטית הבינלאומית: "העולם התהפך, נחתמו הסכמים, נפתחו השווקים וגדל הייצוא לשם וחברות גדולות בעולם החלו לשווק בישראל וכל הפריחה הייתה בהנחה שצועדים להסכם שלום".
    
האם שלושה עשורים אחרי הסכם אוסלו, אתה חש שהוחמצה הזדמנות היסטורית לשלום עם הערבים?
"אני מרגיש פספוס גדול. הייתה הזדמנות גדולה וחבל שהיא לא יצאה לפועל".
עם איזה קונפליקט הייתה מתמודדת ישראל היום אלמלא נחתם ההסכם? 
"אם לא היה הסכם היינו חיים היום בקטסטרופה כי היינו צריכים לטפל בשניים וחצי מיליון ערבים".
הסכמי אוסלו שחררו את ישראל מהתלות בערביי השטחים?
"אחרת היינו נאלצים לעשות לערבים שירותי חינוך, להקים להם שירותי בריאות, להחזיק להם משטרה וזה היה קטסטרופה וככה התפטרנו מזה".     
במידה והסכם אוסלו היה צולח לאילו הישגים כלכליים מדינת ישראל הייתה מגיעה?
"אוסלו עשה טוב מאוד לכלכלה הישראלית ופתח שווקים חדשים, יצר השקעות נכנסות והחרם הערבי בוטל. העולם חשב שמגיעים לשלום. מה היה קורה אם היה שלום? היה טוב יותר גם מבחינה כלכלית, היות והשלום בושש לבוא אז לא טוב לנו גם בהיבט הכלכלי".  
הסיטואציה הנוכחית לפי מה שרצו ביבי ולוין היא להביא אותנו למשטר דיקטטורי שהיה הורס הכול
שוחט אף תוקף את התנהלות הממשלה הנוכחית, ואומר שראש הממשלה נתניהו לא פתר את יוקר המחיה ומצוקת הדיור. לדבריו, המשבר הנוכחי בישראל הוא "אמיתי וגדול" וכי העברת הרפורמה המשפטית הייתה מובילה לדיקטטורה: "אני חושב שהם לא יצליחו לעשות את הרפורמה המשפטית", ותוקף את המשך מימון החרדים: "מי שרוצה שילמד על חשבונו ולא על חשבון המדינה ואז הבעיות שלנו יפתרון".
בהשוואה למדיניות הכלכלית של ממשלת רבין כיצד אתה רואה את הכלכלה הישראלית בעידן נתניהו? אם אוסלו היה צולח - כיצד היה משפיע על מחירי הדיור ועל יוקר המחיה?
"האם נתניהו פתר את יוקר המחיה? האם הוא פתר את מצוקת הדיור? החינוך יותר טוב? איזה מפעל חדש קם בישראל בעשר השנים האחרונות? מה שמניע את המשק הישראלי זה ההייטק ולא הממשלה כי הייטק נשען על יזמות פרטית וכישרון. אין ספק בכלל שההצלחה של ההייטק היא של האנשים שעושים אותו ולא הממשלה ומי שמממן אותו זה כסף זר שנהנה מהכישרונות האלה".
האם לאור המצב העגום במדינה – קיים להערכתך תרחיש לפיו המשך קיומה של מדינת ישראל אינו מובטח?
"אני לא חושב שקיומה של ישראל לטווח הארוך אינו מובטח. אין ספק שהמשבר הנוכחי במדינה הוא אמיתי וגדול ועוד לא ברור איך הוא ייפתר אבל להגיע כל כך רחוק ולהעלות תרחיש שהמדינה לא תתקיים - אני לא חושב שזה המצב. בלי שום ספק הסיטואציה הנוכחית לפי מה שרצו ביבי ולוין היא להביא אותנו למשטר דיקטטורי שהיה הורס הכול. אני חושב שהם לא יצליחו לעשות את הרפורמה המשפטית ושצריך להפסיק לממן חרדים בהיקף כזה ולשלוח אותם לעבודה. מי שרוצה שילמד על חשבונו ולא על חשבון המדינה ואז הבעיות שלנו יפתרו".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מיצג את הזיות משיחיות של השמאל.
    ספי 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלום באיספמיה של השמאל המנותק מהמציאות לכל אורך הדרך. רק אסון אוקטובר אולי גרם להם להבין מה קןרה באמת . הזיים משיחיים זה הם.
    סגור
  • 7.
    מחירון השלם לקורבנות אוסלו
    צבי חיליק קמינסקי 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עצוב לי לקרוא כותרת וכתבה אומללה ומגעילה כזו.היכן כל הקורבנות ששילמו בחייהם בגופם ובנפשותיהם ? הכלכלה והקללה ומה יותר חשוב? גם אם זה הייה כל לא הייתי מחרר אמירה פוגענית כסו גם כעובדה.לא היה קונצנזוס מהעם לרבין על אוסלו אותם שני ''כוכבים..ביילין והשני שאנני זוכר את שמו,הלכו תפרו והלבישו אותנו באחת התקופות הכי כואבות בחיי עם ישראל בארצו . יאסר ערפאת לא התכוון לשום דבר מכל מה שהוא אמר אדון אבו עאמאר. וכמו בטרגדיות מגיע לא אחר מאשר ברק בישל מרק,מצהיר שיצא מלבנון עם הסכמים בבחירות 99.קונה קולות ובורח תחת אש ללא הסכם רואה מר טרור עאראפאת את האניין ומבין -''יאללה איטבח איל יהוד'' מתיי תלמדו לדבר ערבית לא מה-ערבית מול אוייבנו שהקודים שלהם מסתכמים -חזק אוכל חלש נופל.
    סגור
  • 6.
    אבל אנחנו זוכרים
    זכרון קצר יש לך .. 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הפיגועים בתת אביב בפתח תקווה בירושלים בבאר שבע ועוד , את האוטובוסים המתפוצצים , נשק ישראל שנתן רבין הורג יהודים . ובסוף הערבים לא רוצים את ההסכם , רק רצו כסף מהעולם ונשק מרבים עבדו עךיכם יפה מאוד
    סגור
  • 5.
    כתוב על רשעים "ובטן רשעים תחסר"
    ברק 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה אומר אוסלו עשה טוב לכלכלה מעניין מה יאמרו המשפחות שיקיריהם הם "קורבנות השלום". מעניין אם הכלכלה הייתה חסרה אצלם או עדיף חיים לקורבנות.
    סגור
  • 4.
    עוד דינוזאור שבקרוב יעבור מן העולם. (ל"ת)
    סימה 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • בקרוב אצלך. (ל"ת)
    המסביר לצרחן 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    בגלל אוסלו הוויכוח עבר על מה שמעבר לקו הירוק
    אוסלו טוב ליהודים 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ערפאת ואש"ף הכירו למעשה בקיומה של המדינה היהודית, והוויכוח עבר מכל פלסטין ל..."הכיבוש" שמעבר לקו הירוק
    סגור
  • 2.
    חסר הסכלה
    יעקב פ 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ליפני שלושים שנה. בייגה שוחט. חסר ידע בכלכלה היתרון שהיה חבר מיפלגת העבודה. וכשר אוצר דאג שכספים של יוצאי השואה יעברו לכיס של קיבוצים ומקורבים זה השוד הגדול של מישפחות שברחו מהגהנום דל הנאצים
    סגור
  • 1.
    עשרות אלפי קורבנות
    חי 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הסכמי אוסלו הביאו שואה על מדינת ישראל עד שהסתיימו בנפילתו של רבין
    סגור