ויראלי

אולמרט: "ברק חשש מתגובה סורית. מהאזהרות כלום לא קרה"

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חושף פרטים על תקיפת הכור בסוריה: "הסורים נערכו לתקיפה ישראלית והוציאו את כל מאות הטילים שלהם עם ראשי קרב של טון כל אחד. זאת הייתה דרמה גדולה ואת זה אזרחי ישראל עוד לא יודעים"
דוד זולדן |  4
אהוד אולמרט (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
תקיפת הכור הגרעיני בסוריה או בשמו המקורי מבצע: "מחוץ לקופסה" היה מבצע צבאי שבוצע על ידי חיל האוויר הישראלי ב-6 בספטמבר 2007 אחר חצות ובו הושמד כור גרעיני בסוריה.
התקיפה נעשתה תחת מעטה של חשאיות, שנשמר גם לאחריה. כשישה חודשים לאחר מועד התקיפה, הודיעו גורמים בממשל האמריקאי כי היעד שהותקף והושמד היה כור גרעיני לייצור פלוטוניום, שנבנה בסוריה בעזרת קוריאה הצפונית.
גורמי מודיעין טענו שהכור בסוריה שימש לסייע לתוכנית הגרעין האיראנית. 16 שנה אחרי המבצע המזהיר, בראיון ל-ice חוזר ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט לרגעי ההכרעה, חושף את הוויכוחים בעד ונגד המבצע ומדבר על המחיר הכבד שישראל הייתה עלולה לשלם בעקבותיו.  
הורית על השמדת הכור בסוריה, מה הזיכרון שנחרט אצלך מאותו אירוע מכונן? 
"אני מראה לך דבר שמעט מאוד אנשים ראו. סטיק של אף 15, ולמטה שמות הטייסים והנווטים שטסו והחריבו את הכור בסוריה. ליד השמות כתוב: "קבל אריזונה כולנו". זה מה שאמר המפקד המוביל של השמינייה למפקד חיל האוויר שישב בבור. השתתפו במבצע שמונה טייסים ביניהם שלושה מפקדי טייסות מטייסות שונות. לא הייתה טייסת אחת. לקחו את שמונת הטייסים שחשבו שהם הנכונים ביותר למשימה הרגישה".
 
 לא פשוט לאשר מבצע כזה, רעדה לך היד?
"לא. בסוריה הקימו כור גרעיני שהיה חודשים ספורים לפני שהוא הופך להיות חם. אם מפציצים אותו כשהוא חם הנזק שהוא עלול לגרום לסביבה הוא זיהום בממדים שהיה גורם לנו נזק שקשה לשער בכלל את היקפו.
"שר הביטחון חשב אז שנכון לדחות את ביצוע המבצע כדי להיות ערוכים לאפשרות של מלחמה כוללת אם תפרוץ כתוצאה מהריסת הכור. אני נוטה לחשוב שברק לא היה נגד הריסת הכור ובעניין זה הציגו את שיקוליו באופן שנראה לי היום לא סביר.
"הוא חשב שאפשר לדחות את ביצוע הפעולה גם אם הכור ייהרס כשהוא חם. אני חשבתי אחרת. בסופו של דבר ברק השלים עם עמדתי שיש להרוס את הכור במועד שאני חשבתי ובניגוד לדעתו המקורית במיוחד שהסיכוי לתגובה סורית מקיפה ואלימה – הוא נמוך. ברק חשש מתגובה סורית אלימה בהעדר מוכנות צבאית מקיפה שלנו. אני הערכתי, כמו גם ראשי המוסד וראשי אמ"ן כי אין חשש ממשי לתגובה סורית. הערכתנו הוכחה כנכונה".
האם היה חשש לפגיעה היקפית באוכלוסייה שמתגוררת ברדיוס של הכור?
"בעת שניהלנו דיונים על הריסת הכור אמר ברק כי אין מניעה להרוס כור חם, מה שהיינו עושים בוודאי אם היינו חושפים את קיומו כשהוא כבר חם. האם אז לא היינו הורסים אותו? הוא שאל.
"אנשי הועדה לאנרגיה אטומית שמעו אותו אומר את זה והלבינו, הם היו נסערים. הם באו אלי ואמרו לי: 'מה האיש חושב? אנחנו נהרוס כור חם? זה ירדוף אותנו אלף שנה'. הכור היה בנוי 900 מטר מנהר הפרת. אם הוא היה נהרס כשהוא חם - הזיהום היה מגיע מנהר הפרת ולאורך אלף קילומטר ובעתיד היו אומרים שכל מי שמת ליד נהר הפרת מת מזיהום שהישראלים גרמו כתוצאה מהרס של כור.
"השבתי: 'אנחנו גילינו אותו כשהוא לא חם. אז למה לחכות עד שהוא יהיה חם כדי להרוס אותו? עכשיו, אמרתי לְמָה המשל דומה? כשיש שריפה קטנה, אז לא מכבים אותה אלא מחכים שהיא תשרוף את כל היער ואז כשהיא כבר שורפת את כל היער ומלחכת את בתי המגורים שבשוליים והורסת בתים - מצליחים בסוף לכבות אותה. ואז באים ואומרים מה אתם רוצים? כיבינו את השריפה.
"נכון שכיביתם אבל למה לא כיביתם אותה כשהייתה קטנה? למה נתתם לה לגדול? למה לא להרוס את הכור לפני שהוא חם אלא להמתין שהוא יהיה חם מכל מיני נימוקים שאף אחד מהם לא עמד במבחן המציאות כמו שהיא התפתחה?"
 
אפשר לשחזר את ההצלחה בסוריה גם באיראן?
"בסוריה קיבלנו החלטה על הריסת הכור שהייתה החלטה דרמטית ויש כאלה שחושבים שהיא אולי אחת ההחלטות הגורליות שהתקבלו אי פעם מתולדות המדינה. צריך להבין משהו. הסורים, לא ידעו שאנחנו יודעים על הכור שלהם והם לא התכוננו שאנחנו נתקיף את הכור שלהם. הם קיבלו מידע מודיעיני בראשית אותה שנה שלישראל יש כוונה לתקוף את סוריה בראשית הסתיו.
"היות וכך למרות שהמידע הזה היה כוזב ולא היה לנו שום עניין לתקוף את הסורים, הסורים נערכו לתקיפה ישראלית והוציאו את כל מאות הטילים שלהם עם ראשי קרב של טון כל אחד. הם היו מוצבים כבר על המשגרים שלהם - מכוונים לכל עמדה אסטרטגית במדינת ישראל.
"על בתי הזיקוק ומפעלי האמוניה, מסלולי ההמראה של כל שדות התעופה בישראל האזרחים והצבאיים. זה כל מה שהבדיל בין אירוע מקומי לבין מלחמה כוללת כשמאות טילים סורים היו מכוונים לכל עמדה אסטרטגית במדינת ישראל. זאת הייתה כל הדרמה ואת זה אזרחי ישראל עוד לא יודעים. הסורים היו מוכנים למתקפה אחרת, הם לא ידעו שאנחנו יודעים על הכור. אבל ברגע שאתה שולח מטוסים להרוס את הכור הם עלולים להבין, שאכן ההתקפה שהם פחדו ממנה זאת ההתקפה. ואז הם לוחצים על כפתור ותוך דקות עפים באוויר טילים שמגיעים לכל עמדה במדינת ישראל שיכולים להרוג אלפים".
עד כמה חששת שתתחיל מלחמה כוללת? 
"מצד אחד, איך מבצעים את הרס הכור וגם מנהלים את זה באופן שלא יתגרו לפתוח במלחמה כוללת? מצד שני, בכל זאת, איך נערכים לאפשרות של מלחמה כוללת אם הם בכל זאת החליטו לפתוח במלחמה כוללת, בלי שהם ירגישו שאנחנו נערכים למלחמה כי אם הם יראו שאנחנו נערכים למלחמה כוללת הם יגידו: "אה הנה ההתקפה שהם מכינים עלינו ויגידו: 'יאללה בואו נשלח את הטילים על ישראל'.
"אז פה הייתה מערבולת של מצבים שהיה צריך לתמרן ביניהם ולנווט ביניהם בצורה רגישה ביותר. עובדה היא שהצלחנו לעשות את זה וכל מה שברק הזהיר מפניו לא קרה. ההנחות שלו לא התממשו. ברגע האחרון, כשהיה צורך לאשר את המבצע ברק קיבל את עמדת הרוב. הוא הצביע בעד אבל בכל מקרה זה היה מתקבל בתמיכת רוב שרי הקבינט, גם אלמלא כן. למרות שאני חשבתי שזה רצוי ששר הביטחון יתמוך בעניין".
 
אז ההצהרות על תקיפה באיראן ריקות מתוכן?
"מה שקשור לאיראן זה סיפור אחר, איראן היא מעצמה. אין לנו טווח טיסה ישיר לאתרים שם. בסוריה וגם בעיראק היה אתר אחד מרכזי וזה הכור. ברגע שהוא נהרס, נהרסה תכנית הגרעין של עירק וגם של סוריה. לאיראן יש עשרות אתרים גרעיניים. פה זה היה אחרת".
אין לנו טווח טיסה ישיר?
 "צריך לתדלק באוויר. לאף 35 אין טווח יותר ארוך והוא אפילו יותר קצר מאף 16 ומאף 15"
אבל זה לא אומר שהדבר לא אפשרי
 "לא. זה לא אפשרי. זה אפשרי במחירים כאלה שמדינת ישראל לא מוכנה לשלם אותם. היא לא מוכנה לשלם מחיר של חייל אחד חס וחלילה שקצת הכבידו עליו בכלא ואז משחררים תמורתו אלף רוצחים. אז אתה מתאר לעצמך מה פירוש הדבר מתקפה על איראן ועל עשרות אתרים שהיא מדינה בגודל של יבשת. אתה שולח עשרות מטוסים וכמה מטוסים עלולים לא לחזור. איזה מחיר אנו עלולים לשלם ומה הנזק המצטבר שיכולים לגרום לתכנית - שווה את המחיר הזה?"
 
לפי דבריך, לישראל אין אופציה צבאית פשוטה 
"למדינת ישראל אין אופציה צבאית פשוטה. יש לה אופציות מלחמתיות שאנחנו ניצלנו אותן ב-15 השנים  האחרונות בצורה מאוד יעילה וזה מה שעיכב את התפתחות הגרעין שלהם ואנחנו יודעים להמשיך את זה. עובדה שיכולנו להגיע לטהרן בתוך ארכיון הגרעין של הצבא האיראני ולגנוב את כולו. כלומר יש לנו אפשרות להגיע וזו לא הייתה הפעולה היחידה הנועזת".
מי זה יכולנו? אתה נותן קרדיט לנתניהו?
 "זו לא הייתה הפעולה הנועזת ביותר. היו רבות ממנה, נועזות ממנה, מועילות ממנה, עם תוצאות מדהימות בכל התחומים שאף אחד לא דיבר עליהן. ופה התרברבו והשוויצו. ברור, שפעולות נועזות שבוצעו בתקופת נתניהו, נזקפות גם לזכותו. אני לא נמצא במלחמות של קרדיטים".
 
פעולות שנעשו בתקופת כהונתך כראש הממשלה?
"בתקופתי ואולי בעיקר בתקופת כהונתי נעשו פעולות רבות. אבל היות ואנחנו לא דיברנו עליהן אז אין טעם לפרסם. משנת 2003 אמרו המומחים שתהיה לאירנים פצצה עד שנת 2007-2008 ועדיין אין להם פצצה. זה לא בגלל דיבורים ולא בגלל התרברבויות ולא בגלל נאומים בקונגרס.
"זה בגלל דברים שעשו לוחמנו המעולים ומישהו נתן להם את האישורים ומישהו שלח אותם וחיכה לדעת שהם חוזרים בשלום ולא חלילה קרה להם משהו. ומעולם לא קרה לאף אחד שום דבר. אז המצב באיראן שונה. אנחנו יכולים להגיע להישגים טכנולוגים חשובים ביכולות ההגנה האנטי אווירית של מדינת ישראל. להישגים כאלה שיכול להיות שלאחר מכן אם ינסו לפתח פצצה - היכולת שלנו תאפשר לנו למנוע את נזקיה. תראו מה קרה להבדיל אלפי הבדלות עם כיפת ברזל.
"באו אלי כל הזמן ואמרו: 'מיגון מיגון מיגון. צריך למגן את כל הבתים בדרום'. אמרתי שאני לא רוצה למגן את עצמנו לדעת. זה הביטוי שהשתמשתי בו בעיצומן של נפילות הרקטות ביישובי הדרום. אמרתי שאני אמצא לזה פתרון אחר והוריתי בזמנו על ייצור מערך כיפת ברזל, מי שבהחלט דחף לזה וראוי לשבח זה עמיר פרץ אבל מי שהחליט על כך זה הייתי אני, בממשלה שלי, והוא אז כבר לא היה שר הביטחון.
"החלטנו לפתח את כיפת ברזל והיום אנחנו רואים איזה הבדל כיפת ברזל עשתה, זה הפך להיות לאגדה בכל העולם. היכולת שלנו ליירט 95 אחוז מהרקטות על ידי כיפת ברזל. עכשיו תארו לעצמכם: באמצעים אחרים, בטכנולוגיות יותר מתקדמות  ובהשקעות כספים יותר גדולות נגיע לטפל גם באיראן. אם למשל בשמונה השנים הקרובות האיראנים לא יוכלו לעסוק בפיתוח הגרעין או לא רצו, אז עדיין איראן היא אויב ועדיין צריכים להיות זהירים ועדיין הם ימשיכו לעשות כל מיני התגרויות באזורים שלנו בפעולות טרור אנחנו נוכל להתמודד עם זה ולא צריך להיכנס לפאניקה".
הקבינט של דגן ופרדו הקימו אופוזיציה לוחמת לתכנית הגרעין. היה קבינט בתוך קבינט?
"מה זה אופוזיציה לוחמת? כל ראשי מערכת הביטחון, מי שעמד בראש המוסד היה מאיר דגן ומי שהיה סגן שלו היה תמיר פרדו והם התנגדו לזה". 
 
אז הם עשו נכון מבחינתם?
"הם צדקו לגמרי. התכנית הזו לא הייתה לה שום היתכנות. הם האמינו כי בסופו של דבר לביבי לא יהיה את האומץ לקבל את ההחלטה כי הוא יודע שאין לו סיכוי להצליח. וכל מטרתו היא לגרום לכך שהאמריקאים יעשו את הדברים שהוא אמר שאנחנו רוצים לעשות אותם".
 
אתה מציג תמונה עגומה ובעצם אומר שאין לישראל יכולת אמתית לתקוף באיראן: 

"אין לנו יכולת לעשות תקיפה צבאית ישירה ומקיפה וכוללת נגד כל אתרי הגרעין באיראן וזה היה נכון עוד בתקופת כהונתי. הנשיא בוש אמר לברק שלא יהיה לך ספק: 'אנחנו לא נאפשר לכם לתקוף באיראן". 
 
למה באנטבה לא הייתה בעיה של תדלוק אווירי? גם שם היה מרחק של 3,800 קילומטרים מישראל ולא טווח ישיר. היה צורך לתדלק בהלוך באוויר ובחזור לתדלק בקניה

"זה שני דברים שונים לגמרי. אנטבה זו מדינה אפריקאית מפגרת, עולם שלישי שיש לו שדה תעופה שאין בו אפילו מרכז בקרה שמסוגל לזהות מטוסים שנוחתים שם ופה אתה מדבר על מדינה שהיא אחת המתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית עם יכולת מרשימה. לאנטבה טסו מטוסינו מעל אזורים שהיו נטולי הגנה אווירית אפקטיבית. כדי לטוס לאיראן צריך לעבור באזורים שיש בהם הגנה אווירית, ובנסיבות כאלה אין יכולת ממשית לתדלק ואין גם היתכנות לביצוע תקיפה יעילה".
 
האם ייתכן שהאופציה האחרונה שנשארה לישראל - היא תקיפה בלתי קונבנציונלית באיראן?
"הם לא זקוקים לסיוע בינלאומי כדי לפתח פצצה. הם יודעים לעשות את זה מכוח היכולת הטכנולוגית והמדעית שלהם. אתה מדבר על מדינה מתקדמת שמסוגלת לפתח טילים שטווח הטיסה שלהם הוא למעלה מ- 1,500 קילומטר. את זה הם עושים באיראן ולא בעזרה של סוריה ולא בעזרה של אוגנדה וצריך להבין את זה כי זו מציאות אחרת לגמרי.
"אני אומר לך באופן חד משמעי, ולא יכול להיות על זה ויכוח, למדינת ישראל אין אופציה לתקיפה צבאית מקיפה - קונבנציונלית באיראן. אם ננסה להתקיף את איראן באופן מקיף וכולל, אולי נשבש את תכנית הגרעין שלהם לתקופה קצרה, אבל ניתן להם לגיטימציה לבנות פצצה גרעינית ואז, בהינתן שאנחנו יזמנו התקפה צבאית כוללת נגדם, הם יכריזו באופן רשמי ופומבי על מהלך לבנית פצצה גרעינית, דבר שעד היום טרם עשו".
נשקפת לישראל סכנה מאיראן ואנו עומדים חסרי אונים מול האויבת הגדולה שלנו? 
"יש לנו בעיה עם איראן. צריך לטפל בה בזהירות, בנחישות ובתאום מלא עם אמריקה. עדיף לא ליצור פניקה והיסטריה, כפי שאנחנו כל כך אוהבים לעשות. במיוחד ראש הממשלה נתניהו שמאמין כי רק על ידי הפחדה אפשר ליצור הלך רוח של תמיכה ציבורית בו. לכן – נתניהו וחבריו לממשלה מדברים בלי סוף".
אתה מברך על המבצע בעזה?
"חיסול מנהיגי הג'יהאד היה פעולה מצוינת. ההכרזות אחרי – מיותרות. אנו לא זקוקים להם. הג'יהאד מכיר את יכולתנו בלי שאנחנו מלגלגים עליהם ומאיימים עליהם כדי שיגיבו. בינתיים, במשך למעלה מיממה כל מדינת ישראל עומדת על קצה האצבעות וכל רגע מכריזים אם הם יורים או לא יורים. הם יצרו אוירה של פחד בלי לירות רקטה אחת. מה יהיה אם יירו? צריך להרגיע ולא ליצור היסטריה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    איך ניית ראש ממשלה? הרי אף אחד לא בחר אותך,?
    חיים8 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתבייש
    סגור
  • 3.
    עבריין היה ועבריין נשאר. מסית ומדכא
    אמיר 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שונא ישראל, "מדינה שהיא אחת המתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית עם יכולת מרשימה" על איראן. בסדר גם אידיוט יצאת
    סגור
  • 2.
    ה"מצביא" הגדול
    מולי 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העבריין המורשה ממשיך לתת עצות ועל הדרך קושר לעצמו כתרים לא לו....נו באמת,אולי תפסיקו אתם בתקשורץ לתת לו במה. ארשת החשיבות שהוא קושר לעצמו,העבריין לשעבר" היא כל כך פתטית...העבריין המורשה ,פשוט דוחה!!!!!!
    סגור
  • 1.
    שני האהודים נוכליםן..אחד עבריין מורשע בשוחד ..והשני
    רני תל אביבי חילוני 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וישב בכלא..והשני עדיין לא .
    סגור