דיגיטל וטק

פריצת דרך ישראלית: החלבון שישנה את אספקת המזון העולמית

חברת הפודטק, בטר פאלס, מפיקה חלבון מצמחי לוביה אשר עברו במקביל השבחה גנטית להתאמתם לקטיף ממוכן. חלבון הלוביה של בטר פאלס עתיד לשנות את אספקת תחליפי החלבון למוצרי מזון המשתמשים בחלבונים מן החי או חלבונים צמחיים המושפעים לרעה בעקבות ההתחממות הגלובלית
מערכת ice |  6
חלבון מן הצומח (צילום יח"צ)
בטר פאלס מפיקה חלבון מצמחי לוביה אשר עברו במקביל השבחה בעזרת עריכה גנטית (אולם אינם נחשבים כ GMO). החלבון החדש יהיה תחליף איכותי ואמין לחלבון במוצרי מזון אשר מכילים חלבונים מן החי, כדוגמת חלב או יוגורט ובמוצרים המכילים חלבונים צמחיים.
מעל 51% מהקלוריות שאנו צורכים מגיעות מארבעה גידולים בלבד אורז, סויה, חיטה ותירס. אולם גידולים אלה לא הותאמו לגידול בתנאי קיצון של חום או יובש, וההתחממות הגלובלית משפיעה בצורה שלילית על תפוקתם. הפחתה משמעותית ביבול הגידולים הללו תפגע בשרשרת אספקת המזון ותוביל למחסור תזונתי משמעותי בעתיד. על מנת להתמודד עם הפגיעה בשרשרת המזון מוכרחים להגדיל את מגוון הגידולים שאנו משתמשים בהם.
  
הלוביה הינה אחת מהגידולים החקלאים העתיקים ביותר המוכרים לאדם. ללוביה תכולת חלבון גבוהה המעניקה לצמח ערך תזונתי גבוה במיוחד . בנוסף, סבילותה לחום וצריכה נמוכה של מים ודשן הופכים קטנית זו לעמידה במיוחד לשינויי אקלים וההתחממות הגלובלית. לשם השוואה, סויה - הקטנית שגידולה הנו הנפוץ ביותר, דורשת כמויות גדולות של מים ודשן וגדלה רק באקלים נוח. עקב ההתחממות הגלובלית צפוי יבול הסויה לרדת  בכ-20% במהלך העשור הקרוב. הלוביה לעומתה, הינה גידול בר-קיימא ומקור לחלבון צמחי השווה באיכותו וכמותו לסויה ואף למעלה מכך, ותמלא את החלל שייווצר מירידת יבול הסויה.
חלבון הלוביה אותו מפיקה בטר פאלס הוא בעל צבע לבן וכמעט ללא טעם לואי (בניגוד לחלבון סויה או אפונה), תכונות החשובות מאד לשילוב רכיבים מן הצומח בתחליפי מוצרי חלב.
בחודשים האחרונים פעלה בטר פאלס "מתחת לרדאר"  לשם הוכחת היתכנות. בתקופה זו החברה הצליחה להפיק חלבון ברמת ניקיון של מעל 70% Protein Concentrate, ששולב  בהצלחה במוצרי מזון שונים, ביצעה גמלון (Scale Up) של תהליך היצור לפיילוט, הגישה את בקשת הפטנט הראשונה שלה מתוך פורטפוליו קניין רוחני עתידי מגוון, ובוחנת כעת שת"פ עם מספר יצרניות מזון מובילות.
לחברה רישיון בלעדי לזן לוביה שהושבח לקטיף ממוכן ע"מ שניתן יהיה לגדל אותו ביעילות מחוץ לאפריקה. בנוסף, לחברה גישה בלעדית לטכנולוגיית עריכה גנומית ייחודית שבעזרתה ניתן לשפר את הרכיבים התזונתיים של הלוביה.
מייסד משותף ומנכ"ל בטר פאלס, ד"ר אלון קרפול, מסר: "שינויי האקלים יובילו למחסור באספקת חלבונים מהצומח, ובעיקר מסויה. ללוביה יש את היכולת למלא את הפער הזה ולסייע להאכיל את העולם. הזן החדש של הלוביה שבטרסידס שיפרה, יחזק את שרשרת המזון העולמית, יוזיל משמעותית את עלויות גידול הלוביה ויהווה תחליף ראוי לחלבון מהחי שיספק חוויה חושית קרובה מתמיד למוצרי חלב שונים ". את ההשקעה הראשונית בחברת בטר פאלס ביצעה חברת BetterSeeds, חברת פורטפוליו של קרן סמארט-אגרו.
עדו מרגלית, המנכ"ל והמייסד של BetterSeeds: "בטר פאלס מהווה סמן להתפתחות חשובה בתעשייה המאמצת את  מודל האינטגרציה הוורטיקלית שמאגד אג-טק ופוד-טק יחד. שני תחומים אלו אינם צריכים להתקיים בעולמות נפרדים אלא להפוך לכלים שלובים ע"מ להתמודד עם משבר האקלים והשפעותיו השליליות על שרשרת אספקת המזון. בטר פאלס תאפשר את השימוש במוצרים ובטכנולוגיה הייחודית שלנו לעריכה גנטית בתחום תחליפי החלבון במזון – שוק השווה 6.7 מיליארד דולר עם גידול שנתי של 6.7%."
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מרגע שרשמה פטנט וחא הנחילה לאנושות בצעה מעשה נבלה
    יואב 09/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ובמה מדובר,חברות שעורכים שינוי קל בזרע צמחי ממהרות לנכס לעצמם הצמח ונוהגות לתבוע תביעות בעלות חקלאים . ככה העה בהודו אשר חקלאים עניים זרעו חיטה שעברה דורות השבחה סלקטיבית חברה אמרקאית השביחה מעט מה שהאנושות השביחה וזו רצתה להשתלט על זן החיטה . ותבעה חקלאים ברחבי תבל בנודו הפסידה החברה הזו. כך שאין בשורה ולא להתפעל מדווחי חברות פרטיות. רטינו גם ראונו כיצד מחסני תאגידים מלאים תרופות מצילות חיים ובאפריקה מתים אלפים מהעדר יכולות לרכוש אותן תרופות והן החברטת מסרבות לספק התרופה , שלרוב המציאו במכון ציבורי באוניברסיטה צובורית מכון מחקר ציבורי שהפטנט הבשיל המדענים נהגו לרשום פטנט וחברה עסקית ולבזוז הפאנט ברפואה בחקחאות ויתר ההמצאות ככה נטהגים אנשים נבזים ונקלים עבור התעשרותם . לא להתפעל ולא להלל את החברה הנ"ל.
    סגור
  • 4.
    הרגו את החלבון
    עידן שדה 09/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הרגו את הבשר, דחפו לנו אסטרוזין באוכל והשתייה, האכילו את הבקר בסויה שזה רעל. ועכשיו באים לנו עם החארטה החדשה. אין פלא שהדגים והצפרדעים הזכרים הפכו לנקבות ופיתחו איברי רבייה נשיים. אין פלא שהטסטוסורון הגברי צנח ב25 אחוזים. רק בשר!!! ורק פרות שלא דחפו להן את השיט הרעל
    סגור
  • 3.
    הערה
    חיים 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לוביה בעברית שעועית
    סגור
  • 2.
    בעיה ידועה
    גזים 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלובי יש בעיה ידועה שעוד לא נפטרה.גזים הנפלטים שאוכל הלוביה.ריח עז נובע מאדם האוכל את זה.להיכנס אחרי האדם הזה למעלית זה כמו...
    סגור
  • 1.
    ״ההתחממות הגלובלית״ זה שטויות במיץ עגבניות
    גדעון 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    8 11
    אין חיה כזאת והכל המצאות שקרים ושטיפת מוח תקשורתית. הארץ היא משהו שנברא ולא הומצא משומקום ואת זה אי אפשר להכחיש וכדי שאנחנו הברואים לא נשאל שאלות רבות כמו איך נוצר החומר ומאיפה הגיע העולם אז שוטפים לנו את המוח במשך כל ההיסטוריה ומספרים לנו שהגענו מהקופים וכן שכל העולם נוצר מפיצוץ וכל מיני שטויות נוספות שפשוט אין הסבר הגיוני להבין איך אנשים מסוגלים להאמין לשקרים האלה. ועדיין לא דיברנו על המשך השקרים ללא סוף כמו המרחק העצום מהשמש או מהירח בו בזמן שברור שהכל שטויות ואנחנו לא כל כך רחוקים מהשמש כמו שנטען או שהארץ מסתובבת על צירה, דבר שהוא שטות גמורה ושקר ברור הרי כל אחד יכול להרגיש ולדעת שהוא לא מסתובב והארץ קבועה ולא זזה ממקומה אלא השמש היא שנמצאת בתנועה. חברים יקרים הכל שטויות ושקרים
    סגור
  • אתה טיפש (ל"ת)
    ק 09/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור