בארץ

דו"ח מבקר המדינה: המדינה נכשלה בטיפול בנכי צה"ל

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את הדוחות בנושא הטיפול בנכי צה"ל ובנושא מרחבים מוגנים וכן מקבץ דוחות כלכליים שהעבודה עליהם הסתיימה לפני הטבח ביום 7.10

מערכת ice |  1
מתניהו אנגלמן (צילום ויקיפדיה)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את הדוחות בנושא הטיפול בנכי צה"ל ובנושא מרחבים מוגנים וכן מקבץ דוחות כלכליים שהעבודה עליהם הסתיימה לפני הטבח ביום 7.10: מדובר רפורמת "נפש אחת" עבור נכי צה"ל, מרחבים מוגנים, היערכות לרעידות אדמה, הפיקוח והבקרה על החברות הממשלתיות ועוד.
יודגש: הכנת הדוחות הסתיימה טרם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ונוכח המלחמה מבקר המדינה החליט לדחות את פרסומם. 
בנושא נכי צה"ל: עוד לפני פתיחת המלחמה, גילה מבקר המדינה כי רק כשליש מהתקציב שיועד לרפורמת "נפש אחת" הגיע לנכי צה"ל, כ-14% בלבד מהתקציב שהוקצה ללוחמים עם פוסט טראומה - בוצע, עיגון כלל ההטבות לנכי צה"ל בחקיקה מתעכב 18 שנה, מידת שביעות הרצון של נכי צה"ל מאגף השיקום במשרד הביטחון: רק 53 מ-100.
 
בנושא המוכנות של המדינה לרעידות אדמה ישנה ביקורת מורחבת זאת למרות שרעידת אדמה חזקה בישראל היא רק עניין של זמן: 18 שנה מאז שתוכנית תמ"א 38 יצאה לדרך, היא עדיין לא השיגה את מטרתה: נכון לסוף 2021, חוזקו בפועל רק 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק, 60% מבתי החולים אינם עמידים מפני לרעידות אדמה * רק כ-5% ממוסדות החינוך חוזקו או בשלבי חיזוק.
בנושא אישור המרחבים המוגנים על ידי פיקוד העורף ומכוני הבקרה כחלק מתהליך מתן היתר בנייה: היקף הבקשות לאישור נספח מיגון שאישר פיקוד העורף ב-2022 היה גדול בכ-53% בהשוואה ל-2019 תהליך אישורן כחלק מתהליך קבלת היתר הבנייה אורך זמן רב, והשתלבות מכוני הבקרה בתהליך אישור הבקשות להיתרי הבנייה, ובכלל זה בבקרות התכן, נעשית בקצב איטי.
מבחינת פעולות הממשלה לצמצום זיהום האוויר שמקורו בכלי רכב וההיערכות למעבר לרכבים חשמליים: עלות זיהום האוויר בכבישים ב-2018: כ-7.2 מיליארד ש"ח, למרות חלקם הגדול של משאיות ואוטובוסים בעלויות זיהום האוויר (61%), אין עליהם מס קנייה רק 219 עמדות טעינה מהירות ל-40,000 כלי רכב חשמליים.
טיפול רשות המיסים בתופעת החשבוניות הפיקטיביות: הטיפול החלקי במפיצים ובמנכים של חשבוניות פיקטיביות והעיכוב הממושך בהקמת מערכות למניעה וסיכול גרמו לנזק של מיליארדים לקופת המדינה ולאובדן הרתעה, סך הגבייה משומות על חשבוניות פיקטיביות בין 2019 ל-2022: רק כ-180 מיליון שקל.
בנוגע לניהול מערך החקירות ברשות המסים: בשנים 2019 - 2021 פתחה רשות המיסים בכ-1,500 חקירות, אך רק בכ-16% מהן הסתיים הטיפול, באזור הגדול בארץ: 20 חוקרי שומה בלבד על כ-347 אלף נישומים, כ-200,000 ישראלים סוחרים במטבעות וירטואליים אולם בשלוש שנים נערכו 15 חקירות בלבד בתחום זה.
מבחינת תכנון וקידום של התחבורה הציבורית בישראל: הגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה ובשנת 2021 גרם לנזק של כ-31 מיליארד שקל, מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אינו מוסדר כבר 12 שנה, כוח האדם באגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה אינו מספיק כדי לתת מענה למשימותיו הרבות.
לאנגלמן ישנה ביקורת גם על חברת נתיבי הגז לישראל: הארכת רישיון החברה ב-15 שנים עד שנת 2049 (המלצת מתווה ההון) לא בוצעה - והדבר גרם לדחיית תשלום מיסים על סך 200 מיליון ש"ח לאוצר המדינה, ולקיטון ברווחים המדווחים של החברה בכ-863 מיליון ש"ח, תוכנית אב לפיתוח משק האנרגיה לא גובשה כבר 14 שנה.
על השירות לציבור בחברת החשמל: ליקויים באמינות אספקת החשמל: מספר דקות אי-אספקת החשמל ללקוח עלה ב-43 דקות בשנים 2021-2017, בנגב נשארו תושבים בלי חשמל פי 4 יותר זמן מאשר בגוש דן, 36% מהזכאים להנחות בחשבון החשמל (158,000 לקוחות) לא מקבלים אותן, ובהם ניצולי שואה וחיילים בודדים.
על תאגיד מי הביוב: 23 רשויות מקומיות החייבות בתיאגוד אזורי לא התאגדו, רק כ-1% מ-745.3 מיליוני ש"ח שאושר לתאגידי המים לייעד כהחזר לצרכנים - אכן יועד לכך, ובתאגיד מים אחד בלבד.
המבקר אנגלמן מסכם: "כפי שכבר הודעתי - עיקר עבודת משרד מבקר המדינה לשנת 2024 תהיה בסימן ביקורת על הכשלים והליקויים שקדמו לטבח בשמחת תורה ביום 7.10 . כמו כן נערוך ביקורת על המענה הממשלתי, במגוון תחומים, לאזרחי המדינה לאחר פרוץ המלחמה. עם זאת, בחלוף שלושה חודשים מאירועי הטבח מצאתי לנכון לפרסם דוחות ביקורת נוקבים בסוגיות חשובות שעל הפרק, על מנת להניע לתיקון הליקויים בתחומים אלו."
 
"אף שהכנתם הושלמה לפני המלחמה, הדוחות הללו עוסקים בסוגיות שרלוונטיות גם לחיילים הנלחמים בעזה ובגבול הצפון ולאזרחים שבעורף. כזה הוא, למשל, הדוח על יישום רפורמת "נפש אחת" עבור נכי צה"ל: יש חשיבות קריטית לתיקון מיידי של הליקויים העולים בו - למען אלפי הפצועים בגוף ובנפש מאז ה-7.10, למען הלוחמים בחזית ברגעים אלו ולמען כלל נכי צה"ל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תפסיקו לעבוד במחוזות
    אזרח 01/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וככה תוכלו אשכרה לטפל בנכים, אין אף סיבה שנכה מראשל''צ ייסע לרחובות
    סגור