בארץ

הבחירות בחיפה: "יונה יהב השקיע בפסטיבלים במקום להתכונן למלחמה"

המועמד לראשות העיר חיפה דוד עציוני: "אם חיפה תיפגע מאוד זה אומר שכל בתי הזיקוק על הכוונת, המפעלים האסטרטגים באזורנו וכל התשתיות. צריך להיערך היום. לא רוצים שביעי באוקטובר בחיפה. לא מוכנים גם לקבל את זה"
דוד זולדן |  2
דוד עציוני (צילום מיכה בריקמן)
דוד עציוני הנחשב למועמד בולט ומוביל לראשות העיר חיפה כבר מתבשם מריחות הסקרים שמדברים על 20% תמיכה. עציוני שמביא עמו רוח צעירה וניסיון וותק בתחום הבירוקרטי כמי שאייש משרות בכירות במשרדי ממשלה, מצמצם לאחרונה פערים מול יונה יהב.
בריאיון ל-ice מדבר עציוני על רוחות המלחמה הנושבות מהצפון ומשיא עצות לראש העיר הנוכחית, כיצד חיפה צריכה להיות ערוכה בתרחישי קיצון ובמקרה שתפרוץ חזית צפונית. עציוני מדבר על ההגירה השלילית, על הרוח הצעירה שהוא מביא עמו, על יזמות ונדל"ן שמתפספסים וזועם על תשלומי האגרה במנהרות הכרמל ועל סגירת ביה"ח כרמל בעיר וזוהי רק רשימה חלקית. 
 
הגעת ממשרד השיכון ואך באופן טבעי תולים בך תקוות בכל מה שנוגע לנדל"ן והתפתחות העיר וחיפה זו הרי עיר שיזמים לא אוהבים להשקיע בה. מה הבשורה שלך בסוגיה העגומה הזו? 
"חיפה היא עיר עם פוטנציאל להתחדשות עירונית הכי גדול בארץ שתקוע כבר 20 שנה כי ראשי העיר פשוט תקעו את זה. ראשי הערים היו אנטי הייטק ואנטי יזמות, הבריחו את היזמים מהעיר, הערימו המון קשיים, גם רהב וגם קליש ולכן הם ברחו. עכשיו אנחנו נקרא להם בחזרה כי יזם זאת לא מילת גנאי אלא מי שעוזר לך לפתח את העיר. אני מביא איתי את הקשר לירושלים ולמשרדי הממשלה ששם יושבים התקציבים הגדולים ויודע להסתדר עם כל שר. הדבר השני זה תעסוקת הייטק וכמובן גם נדל"ן וזו הדרך השנייה של העיר לייצר כסף וברגע שהעיר מייצרת כסף כמו ראשון לציון או ת"א אתה יכול להשקיע בתושבים כמו בחינוך, בתרבות, בתשתיות, ברווחה, בספורט ובכל תחום שאתה בוחר".
 
אתה מייצג את הרוח הצעירה אחרי שדור מבוגר לקח את ההנהגה בעשורים הקודמים. האם חיפה בשלה לחילוף בן דורי?
"אחרי מה שקרה ב7 באוקטובר מקווה שלמדנו את הלקח הגיע הזמן לתת למנהיגות צעירה שתוביל. הגיע הזמן לתת את המושכות לצעירים ולא לשכוח את המבוגרים בתור יועצים. מי שמנצח היום את החמאס זה דור הטקטוק שקראו להם דור הניצחון. הגיע הזמן שאת חייהם ינהלו חבר'ה צעירים וכמובן עם הכוונה וניסיון של מבוגרים. הגיע הזמן לחילוף בן דורי".
עם פרוץ המלחמה הצעת להפוך את מנהרות הכרמל למקלט המוני וזה לא קרה. אתה מודאג מההיערכות של העירייה לחזית בצפון?
"ב - 2006 נפלו טילים בחיפה והיו הרוגים. ביה"ס לא מוגנו, להפוך את מנהרות הכרמל למקלט המוני כפי שהצעתי לא נעשה. יהב היה שבוע בקונספציה כמו המנהיגים שלנו שחשבו שחמאס מורתע. במקום להשקיע בהכנות למלחמה הוא השקיע בפסטיבלים ופרחים".
אז חיפה לא ערוכה למלחמה?
"חיפה לא ערוכה, חד משמעית אם לא הכשירו את מנהרות הכרמל. יש מחסור אדיר במקלטים שלא נעשים אמצעים להכשיר אותה. קליש לא יושבת אצל שר הביטחון לקבל תקציבים ואם היא לא יכולה לגייס תקציבי ממשלה שתגייס תקציב לעירייה. אני רואה הפקרות שנמשכת 20 שנה".
 
האם אתה מתבשם מהסקרים שמחמיאים לך בתקופה האחרונה?
"ברמה הפוליטית בסקרים ובשטח המרוץ כבר הוכרע ביני לבין יהב. הבחירות האלה הם ללכת קדימה או אחורה, בין דור הניצחון לדור ההפסד. אני חושב שהציבור בסוף יקבל את ההחלטה הנכונה. בסקרים לא מופיעים הדילים הפוליטיים כמו החרדים, הרוסים ובלוקים שיכולים להשפיע. בינתיים היחידי שעשה דיל זה אני עם ישראל בתינו וגם עם גדעון סער. ליהב לא מסתמן שיהיה איחוד".
ציפית למאבקים על תשלומי אגרה במנהרות הכרמל ועל ביה"ח כרמל שנסגר בחיפה?
"ביה"ח כרמל עבר לקריית אתא כי ראש העיר לא ניהלה מאבק. בתוך חיפה עצמה התושבים צריכים לשלם במנהרות בעוד שבירושלים מנהרות בגין הם בחינם. זו העיר היחידה שצריך לשלם כשנוסעים בה. כביש עוקף קריות הוא בחינם ורק מנהרות הכרמל עולות כסף. יהב נרדם בשמירה ונתן לאוצר להכתיב את המאבק. אותו הדבר לגבי מאה שוטרים שיעברו מחיפה לנשר. למה? כי ראש העיר לא נאבקה".
קליש טוענת שהצליחה למנוע כניסת מכליות דלק למפרץ חיפה. האם הקונספציה לפיה חיפה היא בית היוצר של הדלקים במדינה צריכה להשתנות ובמקרה שלא כיצד ניתן להגן על תושבי חיפה מפני האיום הגובר שהרי החיזבאללה עשוי לתעדף את חיפה בגלל הדלק?
"אני מציע להקשיב לשר הביטחון שאמר כי 'חיפה תפגע מאוד אבל גם לבנון'. לא אכפת לי מה קורה בלבנון כי אני דואג לחיפה אבל אם חיפה תיפגע מאוד זה אומר שכל בתי הזיקוק על הכוונת, המפעלים האסטרטגים באזורנו וכל התשתיות. צריך להיערך היום. לא רוצים שביעי באוקטובר בחיפה. לא מוכנים גם לקבל את זה".
מעמדה של קליש נפגע בשל בגלל מדיניותה הסלחנית לתופעת החזירים בחיפה. מה הפתרון שלך?
"חזירי הבר בחיפה הפכו לנושא מרכזי ואנחנו נדלל אותם כמו שהרט"ג דיללו חזירים ואנחנו נעשה את זה. ראש העיר הנוכחית עצרה את הדילול ואנחנו נחזיר. צריך להקשיב לפתרון שהרט"ג נותן. אגב, יש עוד פתרונות ונוסיף אותם. בסוף נקשיב לגוף שמתכלל את האירוע וזה רשות הטבע והגנים ונעשה מה שמתבקש על מנת שהחזירים לא יטרידו את תושבי חיפה".
איך בולמים את ההגירה השלילית?
"בסוף הדבר הכי חשוב פה שהצעירים יישארו כי הם מייצרים חיים ובמשך 20 שנה יש הגירה שלילית בחיפה. יש יותר תושבים עוזבים מנכנסים. מעמד סוציו אקונומי חזק עוזב ומעמד סוציו אקונומי חלש נכנס והצעירים בורחים. הצעירים לא מרוויחים יותר כסף אבל מייצרים חיים ומייצרים ווייב ואנרגיה מסוימת וצריך להחזיר את הצעירים שעזבו, לספק להם מקומות תעסוקה, חינוך, מגורים ולהשאיר אותם בכל מחיר בעיר הזאת".
מה הלקח שלך מהשביעי באוקטובר?
"ההנהגה הישראלית אחרי השבעה באוקטובר חייבת שינוי בכל הרמות והשינוי הזה חייב להיות גם ברמה המקומית ומדובר לא רק בשינוי פרסונלי אלה בשינוי דיסקט והדורות הצעירים מדור הטיקטוק וההייטק הלוחם בגזרות ועד הדור שלי הם אלו שמביאים תרבות ניהולית מתקדמת שביסודה מכוונת תוצאות ולקיחת אחריות והיא זו שצריכה להוביל את ישראל לאתגרי העתיד".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קרית חיים מזרחית מוזנחת מלוכלכת ונהפכה רק לחניון אחד כ (ל"ת)
    אזרחית ותיקה 02/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    יופי עכשיו נקבל עוד קליש
    ניב 02/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נהדר זה מה שצריך פה עוד קליש כזאת שרצתה שדה תעופה חדש ושטיות, נדלן את רוצה פה? לא הבנת אז את האופי של חיפה פה זה לא תל אביב, לא רוצים שלא יהיה פה מקום לנשום, רד מהעץ שלך החלומות הגדולים שלך יהרסו את העיר, רד מהעץ ולך הביתה רוצים עיר רגועה לא שתעשה פה מסיבות
    סגור