תקשורת ומדיה

מה שסידור העבודה לא מגלה: מי מוזעק כדי "לתת יד" באולפני קול ישראל בת"א?

40% ירידה במספר הטכנאים באולפנים בת"א, זינוק במספר השעות הנוספות, ותכניות שלא מצליחים להקליט. אז באילו דרכים יצירתיות נוקט הרדיו?
אלכסנדר כץ |  1
הרבה יותר עבודה, הרבה פחות עובדים, עשרות שעות נוספות, ופנסיונרים שנקראים "לתת יד" - כך נראות רשתות קול ישראל בשנים האחרונות ובעיקר בחודשים האחרונים, כשרשות השידור נמצאת בפירוק ולקראת הקמת תאגיד שידור חדש.
 
התופעה המעניינת ביותר היא פניה של גורמים בחטיבת ההנדסה - שאחראית על הטכנאים - באולפני הרדיו בתל אביב, לפנסיונרים שפרשו מהרשות בבקשה שיגיעו להתנדב. הסיבה היא ירידה חדה במספר העובדים במחלקת ההנדסה מ-32 בשנת 2000 (שגם מספר זה לא הספיק בזמנו, כך לדברי גורמים, א"כ) ל-19 כעת, ובסוף החודש - ל-17 בלבד, לאחר ש-2 טכנאים נוספים יפרשו לגמלאות.
 
"אנחנו עובדים עשרות שעות נוספות בשבוע, ולעיתים גם 100 ו-120 שעות נוספות בחודש", אומר טכנאי ברדיו שהתבקש לתאר את דרך העבודה באולפנים. "ישנם חברים שעובדים לא פחות מ-19 שעות ביום. זה מטורף. זה מתיש, המערכת לא מתפקדת. על פי הרפורמה שתוכננה ולא יוצאת אל הפועל, אסור היה לעבוד יותר מ-60 שעות נוספות בחודש".
 
אז איזה פלסטר מנסים ברדיו להדביק על הפצע שותת הדם? גורם בקול ישראל סיפר כי בעבר נהגו ברשת ג' להעסיק פנסיונרים בתשלום מקופה מסוימת, אולם לאחר שההנהלה בדקה וגילתה כי הדבר אינו חוקי, הנוהל הופסק, אולם כנראה שלא בצורה גורפת. כעת מזמנים פנסיונרים להתנדב ברשתות הרדיו מבלי שהם מקבלים שכר או זוכים לביטוח למקרה של תאונת עבודה באולפני הרדיו בתל אביב.
 
מכיוון שאסור להעסיק פנסיונרים מתנדבים, הפיתרון הוא לא לציין אותם בסידור העבודה. במסמך שהגיע לידי אייס, עולה כי בסידור העבודה של יום רביעי שעבר, 11 בפברואר, לא צוין אף שם בשעות  15:00 עד 17:00 באולפן 5, ואולם גורמים ברדיו מספרים כי בשעתיים אלו הפעיל את האולפן הטכנאי הפנסיונר י' (שמו המלא שמור במערכת, א"כ). "למרות האיסור של ההנהלה, נקראים עובדים פנסיונרים לעבודה בהתנדבות וללא שום רישום ותיעוד נוכחותם. כמובן ללא ביטוח", אמר גורם לאייס. י' סירב להגיב לפניית אייס. 
 
בשל המחסור הקיצוני בעובדים, מספרים גורמים בקול ישראל כי ב-3 השבועות האחרונים אין תורנים בניידות השידורים ולאירועים יוצאי דופן שאינם מתוכננים, לא יוזנקו צוותי שידור. "אם קורה משהו, פשוט אין תורנים", אמר גורם. "אבל זה לא מסתכם בזה. אנחנו 8 רשתות שידור, אף אחד כבר לא מרגיש שלמשל בשבועות האחרונים כבר מבטלים תכניות ספרות, שיש יותר שידורים חוזרים ברשת א', וזאת משום שפשוט אין טכנאים".
 
מנהל קול ישראל שמעון אלקבץ, מסר: "נושא מצוקת כח אדם טכנאים בקול ישראל בכלל ובאולפני הרדיו בתל אביב בפרט, ידוע ומטופל על ידי הנהלת הרשות".
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כואב לשמוע
    אביתר דגן 02/2015/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קול ישראל הוא ספינת הדגל של רשות השידור
    סגור