תקשורת ומדיה

מהפכה בשוק התקשורת: פחות רגולציה, יותר ערוצים ותוכן שיווקי

דוח ועדת פילבר מציג הקלות לערוצים הקטנים, והפחתת רגולציה לגדולים. כמו כן תופחת ההשקעה בחדשות, לצד סעיפים נוספים שאמורים להגביר את התחרות
אלכסנדר כץ |  1
באיחור של כשבועיים, מפורסמות המלצות ועדת פילבר - להסדרת המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים, והכותרת שלה – היא הפחתה משמעותית ברגולציה על ערוצי הטלוויזיה, הפחתה בהשקעה בשידורי חדשות, והפחתה בהשקעה בסוגה עלית – "שלעיתים לא משתלמת כלכלית", לדברי הוועדה. המלצות הוועדה – שלא כוללת בשלב זה גם את הטלוויזיה הרב-ערוצית - יועברו לשר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמידה ויקבל אותן, הן יועברו לחקיקה בכנסת. חקיקה כזו עשויה לטלטל את שוק התקשורת ולשחרר חסמים רבים.
שוק הטלוויזיה כולל 2 ערוצים הפסדיים שכולל 2 זכיינות בערוץ 2 הגדול – קשת ורשת, וערוץ 10 קטן יותר, 2 פלטפורמות רב-ערוציות משמעותיים HOT ו-yes ששולטות בשוק ומציעות חבילות לא אטרקטיביות, לצד חברה חדשה  - סלקום TV, וגופי תקשורת אינטרנטיים שנכנסים חזק לתחום הווידאו. מטרתה של הוועדה שמונתה בספטמבר 2015 בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, היה לגבש המלצות בנוגע להסדרת הרגולציה, כולל גיבוש תיקוני חקיקה, כדי לעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות, הרגולציה שתופעל על גורמי תוכן חדשים, עידוד יצירה מקורית ישראלית ומתן מענה לגידול בשירותי תוכן על גבי פס רחב ולמעשה מעבר של שידורים לאינטרנט והרגולציה עליהם.
הוועדה ממליצה למקד את הרגולציה על ספקי שירות ששידוריהם מיועדים בעיקרם לציבור בישראל, בעלי נתחי שוק מעל לרף מסוים שנקבע. הוועדה ממליצה על מתן תקופת הגנה לספקים אודיו-ויזואליים ישראליים בנתח שוק של 10% לפחות, במהלכה יחויבו ברגולציה "צרה" בלבד, לרבות רגולציה על שידורי חדשות ובעלויות צולבות.
אחד הסעיפים החשובים ביותר בהמלצה להשקעה של הערוצים המסחריים בשידורי חדשות. הוועדה ממליצה על הפחתת החובה הקבועה היום בחוק הרשות השנייה להוצאת סכומי השקעה מינימליים לשידורי חדשות באופן מדורג עד לסכום שיעמוד על כ- 1/3 מסכום ההשקעה כיום. כיום רף המינימום עומד על 70 מיליון שקלים, אבל 'חדשות 2' ו'חדשות 10' משקיעות כ-90 מיליון שקלים כל אחת מהן בשנה. המטרה במהלך זה לעודד ערוצים מסחריים חדשים להקים חברות חדשות – ואולי אף קריצה לערוץ 20.
אחרי שערוץ 10 כבר עבר לשיטת רישיון, הוועדה ממליצה על סוף תקופת הזיכיונות ומעבר לרישיונות כדי לעודד כניסתם של גורמים חדשים. הוועדה ממליצה כי כל בעלי הרישיונות הממומנים מפרסומות יפעלו במסגרת רישיון מסוג אחד – "רישיון מסחרי". הוועדה ממליצה לקבוע מדרג המבוסס על נתח שוק ו-ותק בעל הרישיון בשוק. בוועדה מאמינים כי המדרג יעודד שחקנים חדשים ויקבע, בין היתר, כי בעל רישיון שעברו 3 שנים מיום שהגיע לנתח שוק של 10% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות יחויב בשידור חדשות. בעל רישיון מסחרי שיגיע לנתח שוק של לפחות 15% יחויב גם בהוצאה מינימאלית לטובת שידורי חדשות. בנוסף, חובת הפקות מקור תחול רק על בעלי רישיונות שהגיעו לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות. על בעל רישיון שישדר שידורי חדשות- בין מבחירה ובין מכוח חובה, תחול הרגולציה הנוגעת לשידורי חדשות, לרבות לעניין בעלויות צולבות.
הוועדה סבורה כי יש צורך בהמשך קיומה של האסדרה בתחום הפקות המקור, כיוון שבהפקות מסוג זה ישנם ערכים חברתיים ותרבותיים חיוניים המשמרים את אופייה וייחודה של החברה הישראלית, אך עלות הפקתן היא גבוהה ולעיתים אינה רווחית. על כן, ממליצה הוועדה לאמץ מתווה מדורג לשינויים בחובות הפקות המקור, במטרה לשמור על סכום השקעה מינימאלי בהפקות מקור מסוג "סוגה עלית", שאינו יורד מהסכום המצטבר הקבוע כיום להפקות מסוג זה.
לעניין בעל רישיון מסחרי רגיל המחויב בהפקות מקור, ועדת פילבר ממליצה לאמץ את המלצות ועדת אייל לעניין חלוקת הבעלות וזכויות היוצרים בין הגופים המשדרים לבעלי הזכויות בדומה לאמור לעיל לעניין חלוקת הבעלות בהפקות מקור קנויות של ערוצים עצמאיים. למעשה ערוץ ברודקאסט יחזיק ב-50% מהבעלות על התוכן ולא 80% כפי שהיה עד כה, דבר שגורר ביקורת קשה אצל הזכיינים השונים.
הוועדה ממליצה על הפחתת היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית משנת 2019 ואילך ל-50 מיליון שקלים, וממליצה לבטל חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של בעלי רישיונות אלו יהיה 70% לדרמה ו-30% לדוקו. כמו כן ממליצה הוועדה להפחית את היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות קנויות מ-65% ל-50%.
סוגיה חשובה בתחום התקשורת היא התוכן השיווקי. הוועדה ממליצה לאשר תוכן שיווקי מוסדר ומפוקח בכפוף לחובת שקיפות ויידוע הציבור, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת התוכני והיצירתי, ותוך הגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי. כיום על פי תקנות הרשות השנייה אסור לשדר תוכן שיווקי, ואולם הדבר קיים בפועל – והשוק מוערך ב-200 מיליון שקלים בשנה. במצב הנוכחי יהיה מותר לקיים תוכן שיווקי, למעט בשידורי ילדים וחדשות.
הוועדה גם ממליצה לתקן את הכשל לדבריה בשוק הפרסום בתחום עמלות היתר: לאחר בדיקות שערכה ובהתבסס על דוחות וועדות קודמות, הוועדה זיהתה כשל שוק, שיועבר לטיפול במסגרת צוות המשותף לממונה על ההגבלים העסקיים, לרשות השנייה ולמשרד התקשורת.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יותר ערוצים
    מבפנים 07/2016/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר חלשים שיישלטו בידי פילבר, הפודל של נתניהו שרוצה גם להעלות את מחירי הסלולר לטובת הטייקונים.
    סגור