תקשורת ומדיה

עובדי רשות השידור התפרעו בדיון; הקמת התאגיד תדחה

הדיון על החלטת נתניהו לדחות פתיחת התאגיד הופרע לאחר שעובדי רשות השידור התפרצו לדברים. פילבר: "אף אחד לא רוצה לסגור את התאגיד". האוצר: "עלויות הדחייה - כ-550 מיליון ש'". קובלנץ: "יהיו שידורים ב-30 בספטמבר"

עובדים זועמים בישיבת ועדת הכלכלה על תאגיד השידור הציבורי (צילום דוברות הכנסת)
הדיון על דחיית סגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור הציבורי הגיע לפני שעה קלה (יום א') לטונים צורמים על גבול התקרית האלימה, לאחר התפרצות של עובדי רשות השידור במהלכו, כאשר אחד העובדים צעק: כולכם מושחתים. אתם רוצים לקחת לי את הבית? להרוס לי אותו?".
אחד העובדים שפונו מאולם הישיבות, נפגע באפו ודימם, תוך כדי שהוא מעלה טענות נגד ההתנהלות נגד עובדי רשות השידור. 
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, שיזם את הדיון אמר כי "יש עובדים שמאיימים על מנכ"ל התאגיד, ואני רואה את זה בחומרה רבה, וזו איננה הפעם הראשונה שהוא מקבל איומים".
כבל הוסיף כי "אני מבין את מצוקת העובדים אבל למנכ"ל יש את כל הכלים לבצע את מה שהוא חושב לנכון". כאמור, ח"כ כבל יזם את הדיון לאחר ההודעה על דחיית פתיחת התאגיד לתאריך ה-1 בינואר 2018. לדבריו, כנגד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו וההסתדרות: "החוק יצא לדרך וההישג הגדול שלו שאני לא יודע אם יהיה תאגיד או רשות, אבל אם נמשיך ככה לא יהיה לא זה ולא זה. אבל דבר אחד אני יכול לומר לגבי החוק – הוא השיג את הפרי שלו. הסתבר שהפוליטיקאים באופן שבנינו אותו הוא כבר חומה בצורה בפנינו. בנינו מערכת כזאת שאנחנו יודעים להגיד ביושר שאנחנו הפוליטיקאים, ומי שהרס את רשות השידור זה פוליטיקאים וגם מהמפלגה שלי היו שותפים לזה".
לדבריו, "אם יש רצון ללכת למהלך כזה אי אפשר ללכת למהלך כזה בלי שהגורמים המקצועיים – יו"ר התאגיד והמנכ"ל – אינם חלק מההסכמות או אי ההסכמות. הם האנשים האמונים ולמען השם כל החוק הזה לבניית תאגיד הוא הכי משוכלל שנעשה עד היום. מה שאני מנסה לומר הם מבחינתם מתארגנים ל-1 באוקטובר". 
המהלך התקין של הדיון הופרע לדקות ארוכות לאחר שאחד מעובדי רשות השידור התפרץ והביע את כאבו על סגירת הרשות ואובדן מקום עבודתו הצפוי לאחר 30 שנה. העובד הפנה את זעמו אל עבר ח"כ כבל שדרש להוציאו החוצה.
?
 
יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר: "ישבנו פה לפני שבועיים שלושה ואמרתי שאנחנו עם כל הקושי נערכים ואנחנו בעיצומה של עשייה אינטנסיבית לקראת הקמת כלי תקשורת עצמאי איכותי ששלחתם אותנו להקים. אנחנו לא מפטרים אנחנו לוקחים אנשים, לא אנחנו החלטנו לפטר אנשים. אתם כמחוקקים שלחתם אותנו להקים את הגוף הזה. קובלנץ והצוות פועלים כמו סטרטאפ ועושים עבודה מדהימה. התאגיד גייס לא מעט אנשים, מיטב האנשים מהעיתונות הכתובה והמשודרת ופועלים לילות כימים כדי שבאמת יקום הגוף המקצועי והאיכותי שראיתם לנגד עיניכם. אותם אנשים שאנחנו מגייסים חלקם עזבו מקום עבודה כשהם יודעים שמאחורי הגוף עומד חוק וכנסת ישראל ויש לנו חובה מוסרית כלפיהם. יש לי הערכה מאוד גדולה לאנשים המקצועים ברשות השידור והם ימצאו את מקומם בתאגיד".
"מצד שני", הוסיף עומר, "אני אומר בכנות לא נסכים לצרף אנשים מטעמים לא ענייניים ולא מקצועיים ואת הניסיונות האלה נדחה. אנחנו נהייה ערוכים ביום התחילה לשדר את שידורי הרדיו מירושלים. התאגיד יפעל במועד שאתם תקבעו, העמדה המקצועית שלי היא כזו שאנחנו נעמוד בלוחות הזמנים שתטילו עלינו. מצד שני אני אומר לכם כי לוחות הזמנים האלה חייבים להיות קצרים. לכן אמרתי שנעמוד ב-30 בספטמבר. אנחנו נדאג שבתאריך שייקבע וחושבים שהוא צריך להיות מוקדם ככל האפשר, מאחר שהדבר הכי גרוע לכלי תקשורת זה חוסר ודאות רגולטורית".
 

פילבר: נתניהו לקח החלטה

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר אמר: "3-4 ימים אנחנו שומעים בליץ תקשורתי שרק מסביר מה ראש הממשלה רוצה לעשות. א. אף אחד לא רוצה לסגור את התאגיד. ב.אף אחד לא מטיל ספק בכישרונם במוטיבציה וביכולות של אנשי התאגיד. בסוף הם יקימו תאגיד לתפארת. השאלה היחידה היא המוכנות ויש יותר מדי עמימות. באתי לראש הממשלה בהכנה לשאלות ותשובות בכנסת ואמרתי לו כשיעלה את נושא התאגיד - תדע שהוא בעייתי, אתה מחשיך את המסך ושולח 800 איש הביתה, ואני כמנכ"ל לא יודע אם יש אלטרנטיבה שלמה ומוכנה".
פילבר המשיך: "אין פקיד ציבור שנלחם יותר ממני שהתאגיד יקום. באותה מידה שנלחמתי אז וקיבלתי צעקות שאנחנו הורסים את השידור הציבורי, עכשיו אני מקבל ביקורת מהצד השני. בסוף ראש הממשלה שהוא שר התקשורת צריך לקבל החלטה ואני לא יכול להגיד שהתאגיד מוכן ואם הוא מכבה טלוויזיה יש אלטרנטיבה ולכן הוא ביקש ליזום את תזכיר החוק המאריך. ועכשיו השאלה מה כותבים בתאריך. התחננתי שנעשה רדיו תחילה ולקחת חדשות של ערוץ 1 במיקור חוץ. כרגע יש מגעים לקבוע תאריך אמיתי שבו תהייה מוכנות ולא פתאום תקפוץ הודעה. ברגע שתהייה שביעות רצון של כולם נביא את זה.
כבל: "איך עושים את זה בלי להתייעץ עם ראשי התאגיד והאוצר? אם הייתם מביאים לנו הסכמה לא הייתה ממחלוקת. למה לא באתם בדברים עם התאגיד והאוצר וכל המהומה הייתה נחסכת?
פילבר: "דיברתי עם קובלנץ לא פעם אחת. הדברים לא נאמרו בצורה חדה אבל החשש ממה יהיה בראשון באוקטובר נדון בשיחות ביני לבין מנכ"ל התאגיד".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין: אתם אפשרתם את ההתנהלות הזו עם המעבר למודיעין עם חוות הדעת של אבי ליכט.
פילבר: "אני ידעתי על זה אחרי שחוות הדעת של אבי ליכט נכתבה. הם תאגיד עצמאי אין לי סמכות עליהם. ראש הממשלה אמר שהדברים לא מתכנסים וצריך לבדוק את הנושא, מרגע זה התחילה קקופוניה תקשורתית שאני לא אחראי עליה. אנחנו באים בדברים עם המשרדים כדי להכין תזכיר חוק".
 

האוצר: עלויות העיכוב - 550 מיליון שקל

ראש אגף התקציבים אמיר לוי, אמר: "מנקודת מבט שלנו, השורה התחתונה שאנחנו רוצים שיעלה כמה שיותר מהר מבחינתנו ב-1 באוקטובר כמו שסיכמנו והוועדה אישרה. הגיע הזמן לשים את הדיונים מאחורינו. התאגיד קיבל תקציב משמעותי להיערך וכל דחייה תעלה הרבה מאד כסף. הדבר השני שחשוב לי להדגיש, ב-27 במרץ חתמנו לתיקון על ההסכם עליו חתום גם מנכ"ל משרד התקשורת, יו"ר ההסתדרות ואני. עשינו תיקונים כדי לשמור על העובדים. קבענו העלאת מכסה ופיצויי פיטורים, דחינו את המועד ל-1 באוקטובר שלא היה מושלם אבל בחיים צריך לחתוך, אחרת זה לא היה קורה בחיים, וגם זה אחרי דחייה".
לדברי אמיר לוי, "לגבי עלויות, עשינו אומדן של דחייה ובצורה יחסית שמרנית, כולל אפשרות שרשות השידור תוכל לקחת כסף מהתאגיד, העלות הזו כולל עמידה במחויבויות הפקות מקור ל-15 חודשים היא כ-550 מיליון שקלים. זה סכום מאד מאוד גבוה ואנחנו ערב אישורו של תקציב. כשלוקחים בחשבון להחזיק את רשות השידור, התאגיד, עלות ההפקות ופרישת עובדים נוספים. אנחנו מנהלים משא ומתן עם משרד התקשורת והתאגיד – המטרה שלנו שהתאגיד יעלה כמה שיותר מהר ואם לא באחד באוקטובר שיקרה מאוד מהר בשיתוף התאגיד. אנחנו נחזור לראש הממשלה ושר התקשורת ולשר האוצר וליו"ר ועדת הכלכלה עם התשובה".
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר: "ינואר 2018 זה תאריך שהעלה אותו מנכ"ל התאגיד, לא אני ולא מנכ"ל משרד התקשורת. כל מה שקורה בתאגיד וברשות השידור זה מורה נבוכים איך לא עושים רפורמה. מי שהפר את הרפורמה המוסכמת ברשות שכבר חתמנו עליה, ברגל גסה, הייתה המדינה. הם הקימו ועדת מיוחדת לעקוף את ועדת הכלכלה ועשו דיונים מזורזים שהעובדים היו אחרונים בתור. התאגיד הוקם בצורה לא רצינית. בא מנכ"ל התאגיד לפני 4 חודשים ואמר שהוא צריך עד ינואר 2018 להיערך כראוי. האילוצים ששמו עליו לא להסכים לתאריך לא היו עניינים ומקצועיים. לפני שבועיים מנכ"ל התאגיד אמר חוץ מלקעקע 2018 על הזרוע עשיתי הכל שיהיה 2018. אם הוא אמר את זה לפני שבועיים בשיחה סגורה זאת לא אמת לאמיתה? אנחנו בסיטואציה קשה שמי שילד אותה זה מי שעשה את הוועדה המיוחדת. התאגיד יקום, אנחנו בסיטואציה של אל חזור וצריך להגן על היוצרים ואני לא מבין איך סופרים פעמיים את ה-220 מיליון ליוצרים שיוצאים כך או כך".
 

גיל עומר: ההחלטה - ללא התייעצות איתנו

מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי אלדד קובלנץ, אמר: "לגופו של 2018 – לא הסתרתי את עמדתי המקצועית שרצוי היה לפתוח את התאגיד ב-2018. וגם עכשיו אני אומר שעשיתי הכל חוץ מקעקוע וגם לדוד ביטן אמרתי שהייתי שמח שזה היה קורה ב-2018. אבל מה לעשות שלא קיבלתי את מבוקשי וגם קיבלתי תגובות ממשרד האוצר והתקשורת שיש נקודה בזמן שצריך לרוץ לתוך האש ולהתחיל את זה. אנחנו יכולים להתחיל שידור ב-30 בספטמבר עם חדשות ברדיו, בטלוויזיה ובדיגיטל. ברדיו יהיו אותם שידורים פחות או יותר, בטלוויזיה פחות ובדיגיטל הרבה הרבה יותר טובים. אם היינו מחכים עד 2018 באמת היו שידורים יותר טובים אבל אנחנו יכולים להתחיל עם שידורים סבירים פלוס.
יו"ר התאגיד גיל עומר: "עם כל הכבוד לפילבר, ההחלטה לא הייתה בהתייעצות איתנו ואין שולחן עגול שמנסים להגיע לפשרה. אנחנו נוכל לעלות בסוף ספטמבר לא תהייה החשכת מסך נקודה".
אחד מעובדי הטלוויזיה החינוכית, מוסטפא, תפרץ לדברים, ואמר: "אתם ממיתים אותנו. נותנים לנו לחיות עד 2018, ואז הורגים אותנו". לדבריו, "אננו מבקשים להחריג את החינוכית מהחוק".
יו"ר התאגיד גיל עומר: "לגבי הדברים שח"כ גואטה ציין, אני ראיתי בבוקר את דף המסרים שהם נכתבו בו מטעם אגודת העיתונאים בירושלים ושם יש מעט מאד דברי אמת. אני מקווה שהעיתונאים באגודה עושים עבודתם העיתונאית טוב יותר. לא היה ולא נברא. דבר שני, אני מבקש שככל שיתנהל מו"מ, אנחנו רוצים 30 בספטמבר, אבל מבקשים לקצר תקופת אי ודאות זה לא בריא לתאגיד. זה הרסני. מבקשים להיות חלק אמיתי בהחלטה. אנחנו נעשה מה שקבעתם בחוק ושלחתם אותנו לעשות".
 

התאגיד כבר לא יקום ב-1 באוקטובר

היו"ר כבל סיכם את הדיון באומרו: "מרגע שהתקבלה החלטה, גם בניגוד לדעתי, כיבדתי את העניין הזה כי הבנתי שאם לא נעשה מעשה המשמעות היא מותו של השידור הציבורי, לא רק של התאגיד גם של רשות השידור. החלוקה סביב לדחות או לא היא לא פוליטית, היא חותכת מפלגות. דיברתי עם ניסנקורן ושר האוצר וראש אגף תקציבים ופילבר ואם לא נצליח להביא מועד מוסכם לאלתר, ברור שהראשון לאוקטובר כבר לא יהיה".
ח"כ קרין אלהרר: למה לא?
כבל: |"אני יכול להיות פופוליסט אבל מבינים מה הדינמיקה ואיפה הקואליציה, בדיוק כמו שאתם הייתם בדעת הרוב ואני במיעוט. לא יהיה מהלך שבו התאגיד לא יהיה חלק מהעניין. השאלות כאן הן מקצועיות, אם עכשיו נאפשר את ההתערבות הבוטה הזו עדיף שהתאגיד לא יצא לדרך ונהרוג אותו עכשיו. אם חוזרים לסאגה של השידור הציבורי בשנים האחרונות, שקבר את העובדים, אם זו התכנית לקבור את השידור הציבורי במתכונת החדשה שלו מוטב שלא יצא לדרך. ראשי התאגיד חייבים להיות חלק מהעניין הזה. הדיונים יתקיימו בוועדת הכלכלה. זו האכסניה ואמרתי את זה ליו"ר הכנסת ואני אומר את זה לפילבר בצורה הכי ברורה. זה חלק מהעניין".
לדבריו, "הלכתי אתכם כברת דרך ולא היינו יושבים כאן אם לא הייתי נותן לכם את הכתפיים שלי. זה יהיה כאן ונעשה את זה בהסכמה. אני סומך על היושרה המקצועית של קובלנץ ועומר, אבל אני מזהיר אתכם שאם יהיו מצבים שיושפלו אנשים אני אצא למלחמת עולם נגדכם. אני תובע שהכל יעשה בצורה מסודרת וכל פגש יהיה מכובד. כל העולם מחכה להפיל אתכם אל תעזרו להם. בואו ביחד נעשה את המעשה הגדול הזה ונקים שידור ציבורי ענק פתוח שכולם יגידו וואלה הייתי שותף לזה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכותרת ממש לא משקפת את הנאמר בועדה
    עריכה מגמתית 07/2016/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרוב הדוברים בועדה ברור שמדובר בחולי שנולד מהחלטות מוטעות,חשיבה מעוותת ושרלטנות שלטונית בריונית חסרת תקדים. כך אכן נולד התאגיד. וזה מה שעבר כחוט השני בין כל הדוברים
    סגור
  • 2.
    רק השם תאגיד מעורר בחילה. (ל"ת)
    גוף אינטרסנטי. 07/2016/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    התאגיד המפטר והפוליטיקאים המריעים.
    "חמלה" לא בבית ספרנו 07/2016/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חבורת פשיזם חזירי ,תקשורת שלטון.
    סגור