תקשורת ומדיה

מיליוני ש' בסיכון: אוישה הוועדה להגבלת פרסום למזון מזיק

משרדי הפרסום, הערוצים, האתרים והעיתונים יושפעו ישירות מהמלצות חברי ועדת משרד הבריאות, שאינה כוללת נציג לענף הפרסום. איגוד הפרסום: "מבקשים להימנות על הפורום המתגבש"
משה בנימין |  3
החקיקה בעניין הרגולציה על מזון מזיק אותה מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות, שעסקה רבות בהיבטים הקשורים לתזונה בריאה, מבוססת גם על פרסום מותגי מזון באמצעי המדיה. בשבוע האחרון החליט מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לקחת את הנושא צעד אחד קדימה עם הוצאת כתב מינוי לוועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, שתתמקד בנושא ותעביר את המלצותיה.
לאייס הגיע כתב המינוי עם שמות חברי הוועדה, שעשויה להוביל לפגיעה בשוק הפרסום הישראלי. בראש הוועדה יעמוד ד"ר אורי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. שאר החברים הם עינב שימרון-גרינבוים, סמנכ"ל הסברה ויחסים בינ"ל במשרד; פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד; רויטל חרמון - מנהלת ענף אינטרנט, נציגת מחשוב במשרד; חברת מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת טלוויזיה עו"ד דורלי אלמגור; מנהלת איגוד לשכות המזון בהתאחדות התעשיינים עו"ד גליה שגיא; עו"ד מיכל גולדברג - יועצת משפטית לבריאות הסביבה במשרד הבריאות; וחוה אלטמן - אחראית ארצית לתזונה בבריאות הציבור מטעם משרד הבריאות.
"לאחרונה סיימה את עבודתה הוועדה לאסדרה של תזונה בריאה", כתב בר סימן טוב במכתב. "הוועדה הוקמה על בסיס ההבנה שקיים קשר הדוק בין איכות המזון שצורכת האוכלוסייה למגמות התזונה ולשיפור במדדי בריאות הקשורים לתזונה. מדינות רבות בעולם כבר נקטו צעדי חקיקה הנוגעים למזון, שנועדו לקדם תזונה בריאה. הוועדה דנה בצעדי אסדרה אפשריים בישראל במגוון תחומים... אחת מהמלצות הוועדה הייתה חקיקה בנושא הגבלת פרסום מזון מזיק בדגש, בין השאר, על מוצרים אשר יקבלו סימון שלילי ודגש על ילדים ונוער, בכלל אמצעי הפרסום".
 
מכה לחברות המזון, אבל גם למשרדי הפרסום וגופי המדיה
 
מטבע הדברים תאגידי המזון הגדולים בישראל עוקבים בדריכות אחר כל התפתחות מכיוון ועדות משרד הבריאות העוסקות בנושא. מעבר לענייני החקיקה והמיסוי וסימון המוצרים המוגדרים כמזון מזיק, החלטות הוועדה בעניין הגבלות הפרסום צפויות להשפיע באופן רוחבי לא רק על תאגידי המזון הגדולים אלא גם על מי שנהנה מתקציבי הענק המושקעים ומוזרמים לאמצעי המדיה: משרדי הפרסום וגופי התקשורת כגון ערוצי הטלוויזיה, אתרי האינטרנט, העיתונים ועוד.
המפרסמים הגדולים בתחום המזון הם גם - ביחס ישר לחשיבות צריכת המזון בחיינו - בין המפרסמים הגדולים במשק. חברות כמו שטראוס, תנובה, אסם, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), יוניליבר ועוד מקבלות שירותי פרסום ממשרדי הפרסום הגדולים בישראל ומעבירות את תקציביהם לגופי התקשורת החזקים ביותר כגון ערוצי הטלוויזיה המסחריים: רשת, קשת וערוץ 10, העיתונים ידיעות אחרונות, ישראל היום, הארץ, מעריב ואתרי האינטרנט ynet, וואלה, mako ואחרים.
גופים אלו צפויים להיות מושפעים ישירות מכל החלטה שתתקבל בנושא. הגדרת הגיל המדויקת לנוער וילדים עדיין לא ברורה דיה, יש שגורסים כי הפרסום יוגבל לילדים מגיל 12 ומעלה ובתסריט הנוקשה יותר לבני נוער מגיל 16 ומעלה ואפילו מגיל 18 ומעלה. המשמעות עבורם היא אובדן של עשרות מיליוני שקלים שייגרעו מהתקציב וגם אם יימצאו דרכים עוקפות להתמודד עם חקיקה בנושא, עדיין בשורה התחתונה המספרים צפויים לצנוח.
 
הערכות: כ-100 מיליון שקל בסכנה
 
לצורך העניין, בדיקה במערכת יפעת בקרת פרסום מעלה כי תקציבי הפרסום של אסם, שטראוס, תנובה ויוניליבר עמדו ב-2016 על כ-800 מיליון שקלים במחירי מחירון. בפועל מדובר במחירים ריאליים שעומדים על כ-250-300 מיליון שקלים. הערכה גסה של גורמים עמם שוחח איס, מעלה כי החלק המופנה לבני נוער וילדים מתוך התקציב עומד על לפחות שליש  - ובמספרים - 80-100 מיליון שקלים העומדים בפני "סיכון" מבחינת גופי המדיה ומשרדי הפרסום, וזה רק בחברות אלו בלבד.
הערכות גורסות כי הלוביסטים של חברות המזון ואולי גם של משרדי הפרסום, כבר מכינים את כלי הנשק לקראת המערכה, שמטרה לבטל או למזער את רוע הגזירה. בנוסף למשרדי הפרסום שיושפעו, ונחשבים לחזקים ומקושרים, כגון מקאן תל אביב (תנובה), אדלר חומסקי ובאומן בר ריבנאי (שטראוס), גיתם (אסם) ועוד, נראה כי מדובר במשימה קלאסית שעבורה הוקם איגוד חברות הפרסום שאמור לייצג את האינטרסים של משרדי הפרסום והתחום בישראל.

כבר אי אפשר יהיה לפרסם קליק ובמבה? (צילומי יח"צ)
אחת הבעיות שניצבות בפני האיגוד, שבראשו ניצבים המנכ"ל יגאל בראון והיו"ר אמיר גיא (מבעלי אדלר חומסקי) היא העובדה שעל חברי ועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, לא נמנה אף נציג מטעם משרדי הפרסום, וככל הנראה לא מדובר במקרה. הקשר היחידי לתחום המדיה הוא בדמותה של דורלי אלמגור, אשת מועצת הרשות השנייה, אך זה מן הסתם לא מרגיע את הפרסומאים החוששים לכיסם.
בחינת שמות החברים מעלה נציגים רבים למערכת הבריאות, נציגת הרגולטור בערוצים המסחריים (הרשות השנייה), וזהו. הוועדה שתחרוץ גורלות בכל הנוגע לעולם הפרסום, הדירה מבין חבריה נציג של ענף זה.
מהנהלת איגוד הפרסום נמסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי בימים אלו מבקש משרד הבריאות להקים ועדה שתפקידה לדון בהגבלת הפרסום כחלק מאסדרה של תזונה בריאה. בהיותנו הנציג הרשמי של ענף הפרסום בישראל, אנו פונים למנכ"ל המשרד מר משה בר סימן טוב ומבקשים לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת החלטות ולהימנות על הפורום המתגבש. לצד האסדרה יש לנהוג באחריות ולשמור על  זכויות המפרסם לפרסום, חופש ביטוי  והזכות לתחרות ולנקוט בכל האמצעים העלולים ליצור פגיעה חמורה בתעשיית המזון הישראליות ומקום העבודה והפרנסה של עשרות אלפי משפחות".
במשרד הבריאות אישרו את דבר הקמת הוועדה ומינוי חבריה, אולם סירבו להרחיב מעבר לכך.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ימנעו מלפרסם רעל
    ממש נזק!! 02/2017/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו שאסור לפרסם סיגריות. כמו שאסור לפרסם מכוני ליווי. נזק איום ונורא. באמת, עכשיו איך ישטפו מוחות של ילדים ויגרמו להם להרעיל את עצמם?
    סגור
  • 2.
    החתול לא ישמור על השמנת (ל"ת)
    הכצעקתה 02/2017/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    איזה נזק זה יעשה לענף!!! (ל"ת)
    גילי 02/2017/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור